نگاهی به صنعت سیمان در شش ماه اخیر

نگاهی به صنعت سیمان در شش ماه اخیر

http://www.bananews.ir/میزان تولید سیمان در شش ماه اول سال ۹۱ در کل کشور ۳۶ میلیون و ۸۰۴ هزار و ۱۳۷ تن بوده که نسبت به سال گذشته ۴ درصد رشد داشته است‌. سیمان آبیک به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده سیمان کشور، با تولید یک میلیون و۷۵۲ هزار و ۴۳۹ تن سیمان در نیمه نخست سال حدود ۵ درصد از کل تولید کشور را در اختیار داشته است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) پس از این شرکت، سیمان تهران و سیمان سپاهان جایگاه‌های بعدی میزان تولید سیمان را در اختیار دارند، به گونه‌ای که حدود ۱۳ درصد کل سیمان تولیدی کشور در اختیار این سه شرکت قرار دارد. همچنین بیش از ۵۴ درصد از تولید سیمان کشور در اختیار ۱۴ شرکت قرار دارد. سیمان صوفیان با رشد ۵۲ درصدی تولید، بیشترین میزان رشد تولید را در میان تولیدکنندگان سیمان به خود اختصاص داده است.

تولید این شرکت در نیمه نخست امسال بیش از یک میلیون و صد هزار تن بوده که کسب جایگاه ششم از نظر حجم تولید در کشور را برای آن میسر ساخته است.نمودار همراه، روند تولید سیمان در شش ماه نخست سال‌جاری را با ماه‌های مشابه سال قبل مقایسه می‌کند. ملاحظه می‌شود که در چهار ماه ابتدایی سال جاری، تولید بیشتر از سال قبل بوده است، اما تولید مردادماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش داشته است؛ هر چند این روند در شهریور دوباره معکوس شد.

وضعیت صادرات سیمان در شش ماه اول سال ۹۱

صادرات سیمان در شش ماه نخست سال ۹۱ حدود ۶ میلیون و ۴۴ هزار و ۱۹ تن بوده است که نسبت به سال گذشته رشد ۳۵ را نشان می‌دهد. بنابراین ۱۶ درصد از کل سیمان تولید شده در داخل کشور به کشورهای همجوار صادر شده است. سه شرکت سامان غرب، ایلام و هگمتان ۲۲ درصد از کل صادرات کشور را در این مدت در اختیار داشته‌اند. شرکت‌های سیمانی واقع در منطقه غرب کشور به دلیل نزدیکی به مرزهای کشور جایگاه‌های برتر صادراتی را در اختیار دارند. شرکت سامان غرب به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده سیمان کشور بیش از ۶۰ درصد سیمان تولیدی خود را صادر می‌کند. حجم صادرات این شرکت در شش ماه نخست سال‌جاری ۵۶۳ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۰ رشد ۴۷ درصدی داشته است.

همچنین بیش از ۵۳ درصد از کل صادرات سیمان کشور در اختیار ۹ شرکت قرار دارد. بیشترین رشد صادرات سیمان متعلق به سیمان خوزستان بوده که به دلیل افزایش تولید و افزایش توان پاسخگویی شرکت مذکور به تقاضای کشورهای مجاور اتفاق افتاده است.

رشد ۳۵ درصدی صادرات سیمان در سال‌جاری حاکی از پتانسیل بالای صادرات به کشورهای همجوار مخصوصا‌ عراق است که می‌تواند درآمد ارزش خوبی را برای کشور داشته باشد. اما این موضوع نیازمند ایجاد شرایط مناسب اعم از ناوگان حمل‌ونقل، حذف واسطه‌ها و برنامه‌ریزی برای تداوم آن است.

 

 

 

 

    نظرات