افت ۵۰تومانی میلگرد در بازار آزاد

افت ۵۰تومانی میلگرد در بازار آزاد

http://www.bananews.irهمزمان با تداوم فضای ابهام و تردید در بازار آهن، اعلام اخباری مبنی بر کاهش قیمت دلار به خصوص در اتاق ارز منجر به کاهش قیمت میلگرد تا سطح ۵۰ تومان شد به طوری‌که دیروز میانگین قیمت آن تا ظهر به محدوده ۱۹۵۰ تومان رسید.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) اگرچه اعلام قیمت‌های پایین‌تر برای دلار دلیل اصلی کاهش قیمت‌ها بود و باعث شد تا فروشنده‌ها با هدف فروش کالا قیمت‌های پایین‌تری را به ثبت برسانند، اما این شرایط تاثیری بر بازار شمش نداشت و خبرها حاکی از آن است که شمش در بنادر همچنان در محدوده ۱۸۰۰ تومان پیشنهاد می‌شد.

به گفته یکی از تجار بازار آهن پس از اعلام برخی منابع مبنی بر تعدیل قیمت ارز در بازار، برخی از فروشنده‌ها با این تحلیل که در صورت کاهش قیمت ارز، قیمت کالاها هم کاهش پیدا خواهد کرد، اقدام به پیشنهاد محموله‌های خود در بازار کردند اما از آنجا که خریداران هم با این تحلیل مواجه هستند و همچنان در مورد اینکه خرید کنند یا صبر کنند تا قیمت‌ها کاهش پیدا کنند، تردید دارند در نتیجه دیروز هم وارد معامله نشدند و قیمت‌های اعلامی فقط در سطح پیشنهاد باقی ماند و معامله خاصی در بازار صورت نگرفت.

کاهش قیمت ارز و تاثیر آن بر هزینه نهایی تولید

البته شرایط دیروز بازار به این صورت نبود که همه فروشنده‌ها اقدام به کاهش قیمت و عرضه کالا به بازار کنند و همچنان برخی از آنها از فروش کالا در بازار خودداری می‌کنند.

یکی از تجار معتقد است علت مقاومت بازار در برابر انجام معاملات با قیمت‌های پایین‌تر این است که با در نظر گرفتن کاهش قیمت دلار به ۲۹۰۰ تومان، باز هم قیمت نهایی شمش برای واردات و هزینه تامین مواداولیه بخش خصوصی تغییری نخواهد کرد؛ چرا که الان هم تولید نهایی نورد به همین قیمت انجام می‌شود در نتیجه افت قیمت دلار به زیر ۳ هزار تومان از نظر برخی از معامله‌گران تغییری در نرخ فروش فولادسازان به خصوص فولادسازان بخش خصوصی نخواهد گذاشت، در نتیجه با این تحلیل همچنان برخی از آنها از وارد شدن به معامله خودداری می‌کنند و همه این تحلیل‌ها به همراه احتمال افت قیمت ارز و تاثیر آن بر بازار همچنان بسیاری از معامله‌گران را با فضای ابهام مواجه کرده است.

به گفته این تاجر بازار آهن، در صورتی که شمش ۶۳۰دلاری با ارز ۲ هزارو ۶۵۰ تومان وارد بازار شود در نهایت با هزینه تمام شده یک هزار و ۶۶۰ تومان وارد کشور می‌شود که با هزینه‌های واردات به ۱۸۵۰ تومان خواهد رسید که با هزینه ۲۰۰ تومانی تولید برای تولیدکننده بخش خصوصی در محدوده ۲ هزار تومان تمام می‌شود.

به گفته وی بالاترین شمش وارد شده با دلار ۲ هزار و ۶۰۰ تومان بوده و برخی از محموله‌ها هم با دلار ۲ هزار و ۱۰۰ تومانی وارد شده که با در نظر گرفتن شمش فولاد خوزستان که در حدود ۱۶۰۰ تومان تمام می‌شود، فروش میلگرد باید در همین محدوده فعلی برای خصوصی‌ها باشد تا متحمل ضرر نشوند. در نتیجه این معادلات در مقابل احتمال کاهش قیمت ارز، بازار را با سردرگمی مواجه کرده است.

شایعه کاهش احتمالی قیمت میلگرد در بورس

این در حالی است که شایعه دیگری هم این موضوع را تشدید کرد و آن شایعه، احتمال کاهش قیمت عرضه میلگرد ذوب‌آهن در معاملات روز یکشنبه بورس ( امروز ) بود. البته از دیروز نرخ پایه اعلام شده برای سبد میلگرد و تیرآهن، ذوب‌آهن که یک هزارو ۷۵۰ تومان بود، نه تنها کاهش نداشت، بلکه میانگین آن در مقایسه با میانگین فروش قبلی بالاتر هم بود از این‌رو برخی احتمال کاهش قیمت در رینگ را مطرح می‌کردند.

البته به گفته معامله‌گران شایعه، عامل افت قیمت‌های بازار آزاد نبود بلکه افت قیمت‌های بازار، احتمال و شایعه کاهش قیمت عرضه بورس را ایجاد کرد.

به گفته یکی از تجار بازار اصفهان دیروز پس از افت قیمت‌های بازار آزاد این احتمال مطرح شد که در صورت کاهش قیمت بورس، تجار به دلیل خرید کالاهایشان با قیمت‌های بالاتر با ضرر مواجه می‌شوند و به همین دلیل بهتر دانستند تا کالاهای خود را در بازار عرضه کنند. اما یکی دیگر از تجار بازار تهران معتقد است از آنجا که کاهش قیمت ارز تاثیری در قیمت تمام شده تولید فولاد نخواهد گذاشت و میلگرد در پایین ترین حد، همان ۱۹۰۰ تومان برای بخش خصوصی تمام می‌شود در نتیجه تنها شایعه احتمال افت قیمت پایه ذوب‌آهن در این هفته، باعث شده تا قیمت‌ها نزولی شود.

البته از آنجا که عرضه شمش فولاد خوزستان برای معاملات دیروز و امروز تغییری نداشته و سنگ آهن ذوب‌آهن بر مبنای شمش فولاد خوزستان تعیین می‌شود، تجار معتقدند تنها در صورتی قیمت ذوب‌آهن کاهش پیدا می‌کند که قیمت شمش فولاد خوزستان کاهشی شود.

آهنی‌ها در انتظار معاملات بورس هستند

در حالی که برخی از تجار بازار آهن تاثیرگذاری بورس را در ماه‌های اخیر به خصوص دو هفته اخیر در روند بازار فولاد کم ارزیابی می‌کنند اما رییس اتحادیه صنف آهن فروشان معتقد است که با توجه به شایعات دیروز بازار، چشم معامله‌گران به معاملات بورس دوخته شده تا ببینند چه شرایطی در معاملات محصولات ذوب‌آهن رقم می‌خورد.

محمد آزاد با تاکید بر اینکه خریداران با توجه به توصیه‌هایی که شده فعلا دست نگه داشته‌اند می‌گوید: افت قیمت‌های روز شنبه هم فقط در حد زبانی بوده و گزارش خاصی در مورد اینکه معاملاتی با قیمت‌های پایین‌تر صورت گرفته است وجود ندارد و فقط ارقام در بازار رد و بدل می‌شود.

تناقض در هزینه تمام شده و چندنرخی شدن بازار

با در نظر گرفتن قیمت تمام شده شمش وارداتی و تاثیر آن بر هزینه تولید در بخش خصوصی و در مقابل هزینه تمام شده تولید مقاطع برای واحدهای دولتی همچون ذوب‌آهن و دیگر فولادسازانی که امکان استفاده و تولید شمش را در واحد خود دارند، بازار با موضوع دیگری هم مواجه شده است و آن چندنرخی بودن هزینه تمام شده است. از این‌رو دیروز برخی از تجار با در نظر گرفتن این موضوع معتقد بودند حتی اگر قیمت ذوب‌آهن در بورس کاهش هم پیدا کند، اما خصوصی‌ها برای کاهش قیمت مقاومت خواهند کرد، چرا که در صورت کاهش قیمت‌ها در بورس، ذوب‌آهن ضرر نمی‌کند اما بخش خصوصی امکان فروش با قیمت پایین‌تر را ندارد، اگرچه در عین حال این تحلیل هم وجود دارد که ممکن است بازار در هر صورت از قیمت‌های ذوب‌آهن در صورتی که با قیمت هفته قبل عرضه شود استقبال نکند و انتظار کاهش قیمت را داشته باشد به خصوص که دیروز هم ۳۰ هزار تن شمش فولاد خوزستان در بورس کالا که با قیمت قبلی (یک هزارو ۵۱۲ تومان) عرضه شده بود فقط با تقاضای ۲۴ هزار تن مواجه شد.

آزاد در این خصوص معتقد است که سوبسید‌های موجود در برخی منابع تولید همچون سنگ‌آهن هنوز هم وجود دارد و این موضوع دوگانگی را در هزینه تولید بخش خصوصی و دولتی ایجاد کرده حتی در بخش ورق‌های فولادی، به طوری که می‌بینیم در زمان‌هایی فروش کالا با یک قیمت در حالی‌که برای بخش دولتی سود ده است همان قیمت برای بخش خصوصی با ضرر همراه است به خصوص در ماه‌های اخیر و به دنبال افزایش قیمت ارز و تاثیر آن بر قیمت مواد اولیه وارداتی، خصوصی‌ها بیش از گذشته با مشکل تفاوت هزینه تمام شده در مقایسه با هزینه دولتی‌ها مواجه شدند.

وی تنها راه از بین بردن این دو گانگی را یکسان سازی و آزادسازی قیمت همه کالاها برای تولید کننده‌ها می‌داند.

البته در این مورد مشکاتی نظر دیگری دارد. این کارشناس بازار فولاد معتقد است: در حال حاضر دولتی‌ها سوبسید خاصی را در مقایسه با خصوصی‌ها دریافت نمی‌کنند و تفاوت در هزینه تولید در بخش مواد اولیه نیست بلکه در مرحله ذوب و احیا است که تولیدکننده‌های بخش خصوصی خود باید در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کردند، کما اینکه آمارها نشان می‌دهد خصوصی‌هایی که تغییرات جدی در فرآیند تولید شمش فراهم کرده‌اند هم در حال حاضر همانند دولتی‌ها در شرایط بهتری قرار دارند.البته به گفته وی مشخص نبودن برخی موارد از جمله ریسک سرمایه‌گذاری، مشخص نبودن تعرفه‌ها و عدم ثبات در تصمیم‌ها بخش خصوصی را در این خصوص با تردید زیادی مواجه کرده است.

این کارشناس بازار هم معتقد است که تفاوت در هزینه تولید از یک سو و تردیدهای دیگری که در بین خریداران وجود دارد باعث شده تا تحلیل‌های متفاوتی در بازار مطرح شود و در نهایت اعلام قیمت از سوی فروشنده‌ها در همان مرحله اعلام قیمت باقی بماند.

نگرانی از کاهش دوباره ثبت سفارش شمش

در حال حاضر برخی از معامله‌گران از این نگران هستند که با توجه به رشد قیمت ارز در هفته‌های اخیر، واردات شمش با ارز فعلی به نفع تجار نباشد و به همین دلیل میزان واردات شمش برای بخش خصوصی کاهش پیدا کند. به گفته یکی از تجار در ماه‌های اخیر شمش وارداتی با ارز ۲ هزار و ۱۰۰ تومان هم وارد شده و زمانی که این شمش وارد شد، با توجه به بالا رفتن دوباره قیمت ارز واردات این کالاها به نفع وارد کننده بود، اما مشخص نیست آیا تجار دوباره به واردات شمش با ارز بالاتر از ۲ هزار و ۱۰۰ تومان راضی خواهند شد، یا خیر.

 

 

    نظرات