نخستین نقشه خطرات لرزه ای کشور تهیه می شود

نخستین نقشه خطرات لرزه ای کشور تهیه می شود

http://www.bananews.irرییس پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: نخستین نقشه خطرات لرزه ای کشور در حال تهیه است و فاز اول آن تا آذرماه امسال به پایان می رسد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)ˈ مرتضی طالبیان ˈ روز شنبه در گفت و گو با  ایرنا افزود: تهیه نقشه خطرات لرزه ای کشور پروژه ای است که از سه سال پیش آغاز شده و هدفش تهیه نقشه لرزه ای برای سراسر کشور است .

وی خاطرنشان کرد : این پروژه در چهار فاز انجام می شود . فاز اول آن در شمال شرق و شمال غرب کشور بوده که در حال اجراست . این فاز تا آذرماه به پایان می رسد. فاز بعدی این پروژه در شرق ایران است و فاز نهایی در منطقه زاگرس و جنوب غرب ایران خواهد بود.

طالبیان پیش بینی کرد که تمام فازهای این پروژه تا دو سال و نیم دیگر به پایان برسد.

وی افزود: این نقشه نسبت به نقشه های موجود مزایای زیادی دارد که از جمله آن می توان گفت این نقشه با دقت بسیار بالایی تهیه شده است و همچنین اطلاعات جدیدی را در زمینه های داده های زمین شناسی ، داده های سیستم اطلاعات مکانی ( GPS ) ، نقشه برداری ، دادهای سن یابی و داده های پارینه لرزه شناسی به کارشناسان ارایه می دهد .

وی اظهار داشت: با اجرای این پروژه ، نقشه گسل های فعال کشور نیز برای اولین بار در مقیاس کشوری و در محیط سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS ) تهیه می شود. همچنین در مورد زمین لرزه های ایران بروشور جامعی تهیه می شود که حاوی اطلاعات جدید و پردازش شده مربوط به آنهاست .

رییس پژوهشکده علوم زمین اظهار داشت: هدف از تهیه این نقشه پیش بینی زمین لرزه نیست بلکه برآورد خطر در آینده است زیرا با استفاده از این نقشه می توان پیش بینی کرد که در آینده در یک منطقه چه میزان خطر زمین لرزه وجود دارد و طیف های پاسخ زمین لرزه چگونه خواهد بود.

وی تاکید کرد: همچنین با استفاده ازاین نقشه می توان نحوه ساخت ساختمان ها را متناسب با موقعیت زمین یک منطقه طراحی کرد ، به عنوان مثال می توان نقشه را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که با توجه به نحوه پاسخ زمین به زمین لرزه در یک منطقه ، ساختمان ها کوتاه یا بلند ساخته شوند.

طالبیان گفت: قبلا این اطلاعات به صورت موردی در سطح کشور تهیه می شد اما با تهیه این نقشه در سطح کشور برای اولین بار این کار به طور هماهنگ انجام می شود.

 

 

    نظرات