سکونت ۳۰ درصد جمعیت شهری در بافت‌های فرسوده

سکونت ۳۰ درصد جمعیت شهری در بافت‌های فرسوده

۷۰http://www.bananews.ir/ هزار هکتار بافت فرسوده در ۴۶۰ شهر کشور شناسایی شده است که از این میزان، ۳۶۴ شهر با جمعیت بیش از ۱۲ هزار نفر جمعیت و ۹۳ شهر با جمعیت کمتر از ۱۲ هزار نفر هستند. این در حالی است که تاکنون تنها هفت درصد این میزان بافت فرسوده احیا شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) این در شرایطی است که ۲۰ درصد مساحت شهرهای ایران در بافت فرسوده قرار دارند و ۳۰ درصد جمعیت شهری کشور در این مناطق ساکن هستند.

باوجودی که ۶۰ درصد از احیا و بهسازی بافت‌های فرسوده به مشارکت مردم، ۱۰ درصد تسهیلات و مابقی به سیاست‌های مدیران اختصاص دارد، احیای بافت فرسوده زمانی محقق می‌شود که بسترهای لازم برای ایجاد مشارکت پایدار و حضور گسترده مردم با تعریف بسته‌های حمایتی ایجاد شود.

بر اساس این گزارش برای رفع مشکلات موجود، دولت بسته حمایتی خود را در قالب قانونی در بافت‌های فرسوده اعلام کرده است.

سند ملی حمایت از احیای بافت فرسوده

مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران از تهیه و تدوین سند ملی حمایت از احیا و بهسازی بافت فرسوده در کشور خبر داد. فرهاد قلی‌زاده در بیرجند با اشاره به اینکه این سند در مراحل پایانی تدوین است و به زودی ابلاغ خواهد شد، افزود: در این سند بیشتر ایجاد وحدت رویه بین دستگاه‌های مرتبط با بافت فرسوده و ساماندهی این مناطق در نظر گرفته شده است.

قلی‌زاده عنوان کرد: احیای بافت فرسوده نیازمند عزم همگانی از سوی مردم است. وی با اشاره به اینکه در این سند وزارت کشور، شرکت عمران و مسکن سازان و میراث فرهنگی مداخله دارند، افزود: در صورت برخورد با بافت‌های تاریخی و میراث فرهنگی این اقدام با همکاری میراث فرهنگی ادامه می‌یابد و ساماندهی می‌شود. مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به اینکه به طور میانگین باید سالانه ۱۰ درصد از بافت فرسوده شهرها بازسازی شود، افزود: تحقق این امر نیازمند فراهم کردن پیش‌نیازهایی بوده که مشارکت مردمی از مهم‌ترین فاکتورهای آن است. به گفته وی، به این منظور با توجه به روند کند همکاری و مشارکت مردمی به طور میانگین سالانه دو الی سه درصد از بافت فرسوده در کشور احیا می‌شود.

قلی‌زاده همچنین در خصوص تسهیلات پرداخت شده در قالب احیای بافت فرسوده در کشور تصریح کرد: ۳۰ هزار فقره وام در سال ۸۸، حدود ۶۱ هزار فقره در سال ۸۹ و ۱۵۰ هزار فقره در سال گذشته پرداخت شد.

به گفته وی، امسال نیز پرداخت ۲۰۰ هزار فقره تسهیلات به متقاضیان احیای بافت‌های فرسوده در برنامه کاری این شرکت قرار دارد.

توانمندی محلات فرسوده

مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران همچنین از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با بانک جهانی برای توانمندسازی سکونتگاه‌های فرسوده در پنج شهر کشور خبر داد و گفت: زاهدان، کرمانشاه، تبریز، سنندج و بندرعباس از جمله این شهرها هستند.

وی تصریح کرد: در این راستا پروژه‌هایی در قالب توانمندسازی اجتماعی از جمله ساخت مراکز بهداشتی درمانی، مراکز آموزشی، کتابخانه‌ها، ایجاد مراکز اشتغال و سایر فعالیت‌های اجتماعی در دستور کار قرار گرفته است.

وی در خصوص گسترش این تفاهم‌نامه برای سایر شهرهای کشور، یادآور شد: درخواست گسترش برای مراکز استان‌ها در دست پیگیری است.

 

 

    نظرات