مراسم سه روزه‌ی «نکوداشت روز تهران» برگزار می شود

مراسم سه روزه‌ی «نکوداشت روز تهران» برگزار می شود

http://www.bananews.ir/رییس هیأت مدیره‌ی انجمن مفاخر معماری ایران گفت: با هدف معرفی تهران به بومی‌های این شهر، «تاریخ تهران»،‌ «زبان تاریخ تهران»، «جامعه‌ی تهران» و «باغ ایرانی در تهران» در مراسم سه روزه‌ی «نکوداشت روز تهران» مورد بررسی و بحث قرار می‌گیرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علیرضا قهاری در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این‌که «تهران» در مراسمی سه روزه از ۲۹ مهرماه تا یکم آبان‌ماه در موزه‌ی هنرهای امام علی (ع) بزرگ داشته می‌شود، اظهار کرد: متأسفانه ما هنوز تهران را به خود تهرانی‌ها معرفی نکرده‌ایم. به همین دلیل در هر یک از روزهای این مراسم، به آینده‌ی تهران از ابعاد مختلف توجه می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که مراسم نکوداشت روز تهران، یک الگو برای دیگر نقاط می‌تواند باشد، گفت: تهران این اقدام را کم داشت که اکنون در حال شکل‌گیری است. این شهر با جمعیت چند میلیونی‌اش همه را در خود پذیرفت، اما تهرانی‌ها در کنار نازیبای‌های زیادی که برای شهر به‌وجود آوردند، آن را درک نکردند.

او در توضیح چگونگی برگزاری این مراسم، بیان کرد: ۲۹ مهرماه در افتتاحیه‌ی مراسم درباره‌ی «محور خیابان ولی‌عصر (عج) گذشته، حال و آینده‌ی آن» توسط «علی‌اکبر صارمی» و «علیرضا تغابنی» بحث، سپس جشنواره‌ی مستند تهران با حضور «محمدرضا اصلانی» برگزار می‌شود. همچنین پس از آن، اسکندر مختاری درباره‌ی «تاریخ تهران» صحبت می‌کند.

به گفته‌ی قهاری، در دومین روز از این مراسم، منظر ذهنی تهران (تهران تغزلی) توسط «حبیب‌الله شیبانی» و «محمدمهدی محمودی» مورد بررسی قرار می‌گیرد و «زبان تاریخ تهران» توسط «فضائلی» بررسی می‌شود و درباره‌ی «جامعه‌ی تهران» (تهران از نظر جامعه‌شناسی‌) نیز «گیتی اعتماد»، «کامران صفامنش» و «احمد سعیدنیا» بحث می‌کنند.

این عضو هیأت مدیره‌ی مؤسسه‌ی مطالعات کلان‌شهر تهران ادامه داد: در «روز تهران» (یکم آبان‌ماه) درباره‌ی «باغ ایرانی در تهران» توسط «فرامرز پارسی»‌، «پیروز حناچی‌»، «عبدالله انوار» و «فریبرز جبارنیا» بحث می‌شود. همچنین در این روز «طبیعت تهران» توسط «رضا بهبهانی» و «غزال کرامتی» بررسی و نمایشگاه عکس و نقاشی با محوریت تهران برگزار می‌شود.

قهاری در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره‌ی نامگذاری یکم آبان‌ماه به نام «روز تهران» اظهار کرد: می‌خواستیم آن روز خاص، اتفاق و نکته‌ی مثبتی برای تهران داشته باشد که به اعتقاد کارشناسان، «طبیعت تهران» این نکته‌ی خاص و مثبت برای تهران بود. به همین دلیل یکم آبان برای این روز انتخاب شد.

وی با اشاره به قدمت هشت‌هزار ساله‌ی تهران، اظهار کرد: در دوره‌های گذشته، این شهر مکانی برای آرامش و آسایش بود؛ اما به‌تدریج این آرامش گرفته شد‌. اگر ما دوباره تهران را که آمادگی این پتانسیل را دارد و همه‌چیز در اختیارش است، پاس بداریم شاید بتوانیم قدری از آن تشکر کنیم. به‌نظر می‌رسد اگر حتا یک روز به نام «روز تهران» نامگذاری شود توجه مردم که معمولا دچار روزمرگی و گرفتاری هستند، دوباره به این موضوع جلب می‌شود که می‌تواند سبب احیای این سرزمین شود.

به گفته‌ی او، در اختتامیه‌ی مراسم نکوداشت «روز تهران» یک نهال چنار در محوطه‌ی موزه‌ی امام علی (ع) کاشته می‌شود. همچنین در سومین روز از مراسم «روز تهران» در کاخ گلستان برنامه‌ای مشابه برنامه‌ی موزه‌ی امام علی (ع) برگزار می‌شود. همچنین براساس هماهنگی‌های انجام‌شده قرار است بازدید از کاخ ـ موزه‌ی گلستان در این روز رایگان باشد.

قهاری افزود: انتخاب موزه‌ی امام علی (ع) برای برگزاری این برنامه، نمادی از معماری معاصر تهران و کاخ گلستان نیز مظهر تهران قدیم است.

    نظرات