اخراجی‌های مسکن‌مهر شاکی شدند

اخراجی‌های مسکن‌مهر شاکی شدند

http://www.bananews.ir/تعدادی از پیش‌خریداران مسکن‌مهر که ماه‌ها پیش با افتتاح حساب شخصی مسدود - به سفارش وزارت راه‌وشهرسازی- مبالغی در حدود ۲ تا ۵ میلیون تومان برای ثبت‌نام در این طرح واریز کرده‌ بودند، طی چند روز اخیر در نتیجه اعلام دولت مبنی بر «نداشتن شرایط‌ ۴گانه در مسکن‌مهر» به بانک‌مسکن مراجعه کرده‌اند تا مبالغ واریزی را پس بگیرند اما حساب‌های خالی این افراد، تصور «برداشت بدون‌اجازه توسط وزارت راه‌وشهرسازی» را برای آنها ایجاد کرده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در این میان برخی مسوولان شهرهای‌جدید نیز از سر بی‌اطلاعی، در القای این تصور به افراد اخراجی در مسکن‌مهر موثر بوده‌اند. این در حالی است که در متن قراردادهای پیش‌خرید مسکن‌مهر که قبل از واریز پول، بین دولت و متقاضیان منعقد شده، به صراحت قید شده است: مبالغ دریافتی از ثبت‌نام کننده‌های مسکن‌مهر، توسط خود افراد قابل برداشت نیست و مسدود است اما دولت اجازه دارد آن را برداشت و برای ساخت‌وسازهای مسکن‌مهر و واحدهایی که قرار است برای افراد ساخته شود، صرف کند.

در این قراردادها در عین حال تاکید شده است: چنانچه اظهارات افراد در زمان پیش‌خرید مبنی بر حائزشرایط بودن، در طول زمان غیرواقعی تشخیص داده شود، انصراف اجباری تنها حق انتخاب پیش‌خریداران مسکن‌مهر خواهد بود.

مقداد همتی مشاور و نماینده ویژه وزیر راه‌وشهرسازی در امور مسکن‌مهر در این باره گفت: بدیهی است مبالغ دریافتی از مردم در مسکن‌مهر، بلافاصله برای ساخت و تکمیل واحدها هزینه می‌شود و کسانی که بعد از ثبت‌نام، فاقد شرایط شناخته‌ شده‌اند باید تا زمان جایگزین‌شدن متقاضی جدید منتظر بمانند تا مبالغ واریزی‌شان از طریق دریافت از متقاضی جدید، قابل برگشت به آنها باشد. مشاور وزیر راه و شهرسازی به دنیای اقتصاد اعلام کرد: حساب مسدود برای واریز آورده متقاضیان به صورت حساب سپرده گذاری کوتاه مدت افتتاح می‌شود که به آن سود کوتاه مدت هم تعلق می‌گیرد و تنها مرجعی که حق برداشت از این حساب را دارد وزارت راه و شهرسازی است. مقداد همتی افزود: برداشت از حساب متقاضی و استفاده از آن برای ساخت و ساز مسکن مهر در پی اقرار و تعهد نامه کتبی متقاضی مبنی بر دارا بودن شروط دریافت مسکن مهر صورت گرفته است و وزارت راه و شهرسازی بر مبنای تعهد فرد متقاضی اقدام به برداشت از حساب برای ساخت و ساز کرده است. وی ادامه داد: حال با پالایش مجدد متقاضیان که از طریق دسترسی وزارت راه و شهرسازی به اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاک و شبکه اطلاعاتی بانک مسکن صورت گرفته است، مشخص شده که برخی متقاضیان با ادعای کذب اقدام به ثبت نام مسکن مهر و واریز وجه کرده‌اند.

همتی تصریح کرد: برداشت از حساب این دسته از متقاضیان براساس اظهارات آنها و با این تلقی که این افراد آن‌طور که خود گفته اند واجد شرایط هستند انجام شده است و مقصر اصلی خود این افراد هستند. وی گفت: مبالغ برداشتی طبق روال طبیعی برای ساخت مسکن مهر صرف شده است. همتی در مورد زمان بازگرداندن آورده متقاضیانی که واجد شرایط تشخیص داده نشده‌اند، گفت: همان‌طور که در تعهد نامه کتبی مسکن مهر که در زمان ثبت نام متقاضیان آن را امضا می‌کنند ذکر شده است، در صورتی که متقاضی واجد شرایط تشخیص داده نشود تا زمانی که متقاضی جدید جایگزین نشود وزارت راه و شهرسازی تعهدی برای بازگرداندن آورده متقاضی قبلی ندارد. همتی افزود: به این ترتیب زمان بازگرداندن آورده متقاضی قبلی به نوع پروژه و زمان جایگزینی متقاضی جدید بستگی دارد.

 

    نظرات