توقف رشد اجاره بها در تهران

توقف رشد اجاره بها در تهران

http://www.bananews.ir/با پایان شهریورماه، یعنی آخرین فرصت جابه‌جایی در فصل تابستان، شواهد نشان می‌دهد بازار رهن و اجاره واحدهای مسکونی با سکون و رکود مواجه شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) طبق گفته اکثر مشاوران املاک در سه هفته گذشته نه تنها بر حجم فایل‌های سپرده شده در بنگاه‌های املاک کاسته یا افزوده نشده است، بلکه از طرف دیگر نرخ‌های اجاره در حالت سکون باقی مانده‌اند.

از طرف دیگر برخی از دلالان بازار مسکن در مناطق مختلف تهران خبر از رونق ضعیف در بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی می‌دهند.

طبق استدلال تعدادی از بنگاهداران مسکن، نوساناتی که در بازار ارز و طلا طی دو هفته قبل روی داده است، باعث شده تا عده ای از سرمایه‌گذاران وارد بازار مسکن به منظور سرمایه‌گذاری شوند.

نوسانات ارزش طلا و ارز و پیدایش دلال‌ها در این بازارها و در نهایت سقوط ناگهانی قیمت‌ها دلیلی بر امن شناخته شدن بازار مسکن برای سرمایه‌گذاری در چند روز گذشته عنوان شده است. البته بازار مسکن همیشه به عنوان یک بازار مطمئن برای سوددهی دراز مدت شناخته شده است اما سرمایه‌گذارانی که به دنبال به دست آوردن سود در کوتاه‌ترین زمان هستند، بازار ارز و طلا را انتخاب می‌کنند.

بسیاری از کارشناسان مسکن براین باورند اگر در کوتاه‌ترین مدت و به سرعت بازار به حالت قبل برنگردد و همچنان تحت کنترل دولت و مسوولان نباشد باید حداقل تا ۳ ماه آینده منتظر رشد قیمت در بازار خرید و فروش املاک و همچنین مستغلات هم بود که البته این موضوع در رابطه با واحدهای مسکونی حائز نگرانی بیشتر است.

افزایش تعرفه ارزی برای واردات مصالح و هرآنچه که برای ساخت و تکمیل یک واحد مسکونی مربوط می‌شود در آینده گرانی را به متقاضیان تحمیل خواهد کرد.

برخی از مشاوران املاک درباره نوع سرمایه‌گذاری متقاضیان در بازار مسکن اظهار کردند: در حال حاضر اکثر خریداران برای سرمایه‌گذاری دست روی واحدهای متراژ کوچک می‌گذارند، چراکه از سود بیشتری برخوردار می‌شوند.

برای مثال اگر خریداری قدرت خرید یک واحد ۱۰۰ متری را داشته باشد ترجیح می‌دهد دو واحد ۵۰ متری را خریداری کند که از این راه در بازار اجاره از دو سهم اجاره‌بها بهره‌مند شود و زمانی که هم نیاز به حداقل بودجه داشته باشد بتواند تنها یک واحد خود را برای فروش به بازار عرضه کند.

 

    نظرات