سنتی سازی مسکن پیامد افزایش مصرف انرژی و آلودگی محیط زیست

تهران- یک کارشناس برنامه ریزی و توسعه معتقد است: شیوه ساخت وساز سنتی واحدهای مسکونی مورد نیاز کشور علاوه برغیراستاندارد بودن، پیامد افزایش مصرف انرژی و آلودگی محیط زیست را به دنبال دارد

' مسعود محمدی پور' روز دوشنبه درگفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت : تامین سالانه یک میلیون واحد مسکونی مورد نیاز در سطح کشور به روش سنتی امکان پذیر نیست و رویکرد صنعتی سازی لازم و ضروری است .

وی ادامه داد :‌ دولت در چارچوب طرح مسکن مهر تامین زمین به استعداد ساخت ۹۳۷ هزار واحد مسکونی را برنامه ریزی کرده و انتظار می رود تا پایان سال ۱۳۹۰ مجموع این واحدها به بهره برداری برسد .

محمدی پور گفت: بررسی‌ها نشان می دهد مصرف انرژی ساختمان‌ها درایران ۶/۲ برابرکشورهای پیشرفته است ومعادل ۳۱۰ کیلو وات ساعت برمتر مربع درسال برآورد شده درحالی که در کشورهای صنعتی این مصرف برابر با ۱۲۰ کیلو وات ساعت بر متر مربع در سال ذکرشده است.

این کارشناس افزود: میزان انرژی مصرفی در کشور برای تولید یک متر مکعب آجر سه برابر بتن سبک است و با این روند مصرف ،میزان صادرات نفت بشدت کاهش خواهد یافت .

به گفته محمدی پور، برای تولید بتن سبک یک متر مکعب مواد خام اولیه از طبیعت اخذ می کنیم و پنج متر مکعب (پنج برابر) بتن سبک تولید می شود و این امر با حفظ منابع محدود معدنی صورت می گیرد ، درحالی که در تولید آجر کمتر از دو برابر رقم مذکور خواهد بود .

وی تصریح کرد : تبادل حرارتی یک بلوک با ضخامت ۲۰ سانتیمتر بتن سبک گازی برابر با یک بلوک با ضخامت ۱۳۰ سانتیمتر آجر فشاری است .

محمدی پور تاکید کرد : سیستم فعلی مصرف جهانی انرژی در صنعت ساختمان با ایران فاصله زیادی دارد و این امر سبب شده در طی دهه اخیر پژوهش‌های گسترده ای در این ارتباط صورت گیرد .

وی اضافه کرد: امروزه بهره گیری از فناوری‌های نوین ساختمانی و درک اهمیت این موضوع سبب شده که کشورهای جهان اقدام به سازماندهی برنامه‌های ساخت مسکن داشته باشند که این امر در ایران درچارچوب طرح مسکن مهر برنامه ریزی شده است .

وی تصریح کرد :‌دولت به منظور استقبال بیشتر مردم از فناوری‌های نوین در ساخت مسکن به ویژه روش صنعتی سازی سقف تسهیلات اعطایی با این روش در طرح مهر را ۲۵۰ میلیون ریال تعیین کرد ، درحالی که در روش سنتی سقف تسهیلات ۲۰۰ میلیون ریال اعلام شده است .

این کارشناس برنامه ریزی و توسعه معتقد است : برای آنکه در آینده‌ای نه چندان دور بهره برداری از نفت فقط برای مصارف داخلی نباشد به فکر استفاده بهینه و استاندارد از ان باشیم که دراین ارتباط شیوه‌های ساخت وساز مسکونی اهمیت بسزایی دارند .

وی ادامه داد :‌ براساس آماری که به تازگی مرکز تحقیقات ساختمان ومسکن اعلام کرد ، حدود ۲۵ درصد طرح مسکن مهر در سطح کشور به روش صنعتی سازی در حال اجرا است .

محمدی پور همچنین تدوین برنامه های کاربردی صنعتی سازی مسکن به منظور بهره گیری هرچه بیشتر از سیستم‌های مختلف فناوریهای ساختمانی و دستاوردهای مختلف این روش بویژه درک ارزش واقعی منابع انرژی را خواستار شد .

    نظرات