ایران از شرکای اصلی سازمان بین المللی دریانوردی است

ایران از شرکای اصلی سازمان بین المللی دریانوردی است

تهران- معاون دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی گفت: ایران از شرکای اصلی سازمان بین المللی دریانوردی( IMO ) www.bananews.irاست و ضمن پذیرفتن ابزار فنی این سازمان ، در اجرای قوانین همکاری قابل توجهی دارد.

به گزارش بنا نیوز به نقل از ایرنا،'رنه کورنلیس' روز دوشنبه در نهمین همایش بین المللی سواحل بنادر و سازه های دریایی گفت: انتخاب نماینده ایران (علی‌اکبر مرزبان) به عنوان دومین معاون این سازمان بین‌المللی از نشانه‌های حضور فعال ایران در پروتکل لندن است.

معاون دبیرکل IMO با اشاره به اینکه این سازمان از رعایت قوانین دریایی ازسوی ایران رضایت دارد، اظهار داشت: ایران از نوامبر ۲۰۰۵ میلادی در زمینه ظرفیت‌سازی و توسعه منابع انسانی با IMO همکاری داشته است.

کورنلیس ضمن اشاره به حضور فعال ایران در پروتکل دریایی لندن و انتخاب نماینده ایران در این سازمان، از همکاری‌های مطلوب دریایی ایران با این سازمان جهانی دریانوردی قدر‌دانی کرد.

معاون دبیر کل سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) درخصوص سازمان متبوعش گفت: تشکیل این سازمان ۶۲ سال پیش به عنوان یکی از ارگان‌های تخصصی سازمان ملل تصویب شد و یکی از فعالیت‌های آن بررسی مواد خروجی کشتی‌ها در دریاها با همکاری کشورهای عضو است.

وی با تأکید بر اینکه در اجرای قوانین و مقررات وارائه خدمات کشتیرانی این سازمان بدون تبعیض عمل می کند،افزود: ایمنی، حفاظت محیط زیست و جلوگیری از تولید گازهای گلخانه‌ای از دیگر فعالیت‌های این سازمان است.

معاون دبیرکل IMO ‌با بیان اینکه هدف ما تشویق و تسهیل بالاترین و بهترین استانداردها در زمینه ایمنی و کاهش آلاینده‌های حاصل از کشتیرانی در آب‌ها، افزود: IMO در سال های اخیر امنیت دریایی را جزو دستورالعمل‌های اصلی خود قرار داده است. این سازمان با کشتیرانی‌های فعال در دریا طی ۵۲ معاهده که تا به امروز تصویب شده و قابلیت اجرایی دارد به حفاظت محیط زیست دریایی می‌پردازد.

کورنلیس با بیان اینکه هر ۱۶۹ کشور عضو این سازمان قوانین و مقررات لازم را رعایت می‌کنند، اظهار داشت: این سازمان بودجه ۴۸ میلیون دلاری و دبیرخانه‌ای کوچک با ۳۰۰ نفر کارمند دارد.

معاون دبیرکل IMO با تأکید بر اینکه موفقیت این سازمان در گرو ‌ارائه کمک و حمایت سیاسی اعضا است، افزود: این سازمان استانداردهای بین‌المللی کشتیرانی را تعریف می‌کند و این دولت‌های عضو هستند که باید آن را اجرا کنند.

به گفته وی از دو سال گذشته دربرنامه‌های ارائه شده به شرکت‌های کشتیرانی مقرر شد تولید دی‌اکسید کربن توسط کشتی‌ها کاهش یابد که این امر امروزه ازسوی کشتی‌ها رعایت می‌شود.

معاون دبیرکلIMO با بیان اینکه شاخص‌های فنی این سازمان متفاوت است، گفت: شاخص بهینه مصرف سوخت سازوکاری است که فناوری های کاهش مصرف را در طراحی کشتی‌ها به کشتی‌ساز‌ها اعلام می‌کند که در طراحی و ساخت کشتی‌ها باید از این روش‌ها استفاده شود.

وی ادامه داد: مدیریت مصرف انرژی ، ارائه دستورالعمل برای شرکت‌های کشتیرانی و ارائه شاخص‌های بهینه برای عدم تولید دی‌اکسید کربن و گازهای گلخانه‌ای از دیگر اقدام های فنی سازمان است.

معاون دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی اضافه کرد:این سازمان برای شاخص‌های بازار هم کارگروه خاصی دارد و بحث‌های زیادی در این مورد برای کشتی‌ها تعریف می‌کند.

وی همچنین گفت: مطالعات امکان‌سنجی برای شاخص‌های بازار‌محور انجام شده است و برای بالا بردن بازدهی کشتی‌ها از لحاظ طراحی و عملکرد، برنامه‌هایی داریم تا با همکاری یکدیگر گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهیم.

معاون دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی اظهار داشت:هنوز در ارتباط با تغییرات آب و هوایی، راهبردهای کاملی ارائه نشده است ، هر چند کنترل آلودگی های ناشی از عملیات شرکت‌های کشتیرانی بررسی شده است.

وی با بیان اینکه درباره شاخص‌های عملیاتی به اجماع نرسیده‌ایم، اظهار داشت: صنایع با تبعیت از اجرای قوانین و مقررات و عدم تولید گازهای گلخانه‌ای باید به کمک ما آمده تا از آلودگی بیش از پیش محیط زیست جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: از سال ۱۹۷۵ هدف این بود که از آلودگی دریاها از طریق رقابت مکارانه( دامپینگ ) جلوگیری کنیم، که در این‌باره مقررات ذخیره‌سازی کربن‌ها راتعریف کردیم تا از اسیدی شدن دریا جلوگیری شود.

معاون دبیرکل IMO ضمن اشاره به پروتکل دریایی لندن ،بااشاره به اینکه در سال ۲۰۰۶ میلادی اعضای این پروتکل ذخیره کربن در زیر دریا را مد نظر قرار داده اند و این پروتکل از سال ۲۰۰۷ میلادی تاکنون اجرا شده است، گفت: حفاظت از اقیانوس‌ها نیازمند چارچوب‌های بین‌المللی است و ذخیره‌سازی کربن هم بر همین اساس استوار است.

کورنلیس با بیان اینکه بعد از سال ۲۰۱۱ همکاری‌های فنی IMO روی اهداف سازمان ملل متمرکز می‌شود، گفت: بهبود امنیت دریانوردی، تجسس و نجات و توسعه منابع انسانی و به روز کردن چارچوب‌های اساسی کشتیرانی، به روز کردن نهادهای آموزش دریایی از طریق سیستم‌های پایش کیفیت، ایجاد ظرفیت‌های ملی و منطقه‌ای برای پاسخ به نیازهای دریایی از دیگر برنامه‌های پیش‌روی این سازمان است.

 

 

    نظرات