راه‌آهن هرمزگان در گذرگاه توسعه

راه‌آهن هرمزگان در گذرگاه توسعه

http://www.bananews.ir/امروزه راه درگذرگاه توسعه بالندگی خود را در مولفه مهم و استراتژیک یعنی صرفه اقتصادی بر پایه امنیت و سرعت متمرکز کرده است که بدون شک در میان همه شقوق حمل‌و‌نقل،شبکه ریلی کارآمدی خود را در این مفهوم به اثبات رسانده است.

این گفته مدیر کل راه‌آهن هرمزگان در تبیین نقش و جایگاه راه در پروسه حمل‌و‌نقل ریلی است که به گفته وی جایگاه آن در استانی که از آن به عنوان دروازه صادرات و واردات یاد می‌شود و گرانیگاه اقتصاد کشور است، واقعیتی غیرقابل انکار است.

این کارشناس حمل‌و‌نقل معتقد است: رشد فزاینده مصرف حامل‌های انرژی در بخش حمل‌و‌نقل جاده‌ای و آثار اقتصادی و زیست‌ محیطی و تلفات انسانی آن و نقش راه‌آهن به عنوان عامل کاهش دهنده این مشکلات از جمله نکات کلیدی در توسعه شبکه ریلی و بهره‌برداری حداکثری از این ظرفیت مهم در صنعت حمل‌و‌نقل است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مدیر‌کل راه‌آهن هرمزگان درخصوص آخرین تحولات توسعه شبکه حمل‌و‌نقل ریلی که گل سرسبد آن نیز تکمیل خط دوم راه‌آهن بافق- بندرعباس است، یادآور شد: از ۱۱هزار کیلومتر شبکه ریلی کشور، شش هزار و ۲۵۰کیلومتر آن به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ساخته شده است که شبکه راه‌آهن جنوب در استان استراتژیک هرمزگان از جمله آنهاست.

مهندس رضا شاکری، مدیر کل راه‌آهن استان هرمزگان در گفت‌وگویی اختصاصی با دنیای اقتصاد به بیان اقدامات سال‌های اخیر دولت در تحقق این افتخار ملی پرداخت.

وی گفت: شبکه سراسری راه‌آهن برای اتصال به جنوبی‌ترین نقطه کشور در ساحل خلیج‌فارس؛ یعنی استان هرمزگان از سال ۱۳۶۳وارد فاز اجرایی شد و عملیات اجرایی این طرح به تناسب حجم کار در سال ۷۳به پایان رسید که این مهم مبدا تحولات گسترده در فعالیت‌های توسعه‌ای استان هرمزگان شد.

شاکری ادامه داد: بدون شک شبکه ریلی در محور بافق- بندرعباس در شمار مهم‌ترین محورهای راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است؛ چراکه در مسیر مهم کریدور بین المللی شمال و جنوب و دروازه اقتصادی کشور قرار دارد.

این مقام مسوول با بیان اینکه در مجموع جابه‌جایی ۱۶میلیون تن کالا برای کل ظرفیت یک خطه این محور پیش بینی شده بود، خاطرنشان کرد: روند روبه رشد و سرعت تحولات منطقه از جمله رونق بزرگ‌ترین پایانه صادرات و واردات کشور در مجتمع بندری شهید رجایی به نحوی بود که اواخر سال ۸۹ ظرفیت خط با ۵/۱۵میلیون تن که بالاترین احتساب برای یک خطه این مسیر بود، محقق شد و به نوعی می‌توان گفت به مرز اشباع رسید.

وی با اشاره به اینکه روند تحولات شتابان توسعه ضرورت ساخت خط دوم این محور را در کانون توجه قرار داد، افزود: عملیات اجرایی خط دوم برای محور بافق-بندرعباس که پس از محور مسافری تهران- مشهد در واقع اولین خط دوم با کاربری اقتصادی بود در سال ۱۳۸۳ کلید خورد که طی چند مرحله ۴۳۰کیلومتر آن تا سال ۸۷ انجام و به ایستگاه تزرج هرمزگان رسید.

وی ادامه داد: اگر چه رسیدن خط دوم تا ایستگاه تزرج درواقع انجام قسمت اعظم طرح بزرگ خط دوم بافق بندرعباس بود؛ اما عدم تکمیل ۱۸۰کیلومتر باقی‌مانده تا ایستگاه بندرعباس عملا امکان مانور و بهره‌برداری پیش‌بینی شده را از طرح یاد شده سلب کرده بود؛ چراکه بندرعباس به عنوان دروازه اقتصادی کشور که عهده دار بیش از ۶۰درصد عملیات صادرات و واردات است، در انتهای مسیر قرار داشت.

مدیر کل راه‌آهن هرمزگان با بیان اینکه ساخت ۱۸۰کیلومتر باقیمانده در شهریور ماه سال ۹۰ با جدیت در دستور کار قرار گرفت و در یک بازه زمانی ۱۱ماه به اتمام رسید، افزود: این طرح به زودی با حضور مقامات کشوری مورد بهره‌برداری رسمی قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه به موازات ساخت خط دوم باید طرح‌های مکمل آن برای بهره‌برداری بهینه از خط نیز اجرایی شود، به طرح مهم سیستم بهره‌برداری و علائم الکتریکی مسیر که کنترل و هدایت قطارها را برعهده دارد، اشاره کرد که طی دو فاز در دستور کار قرار دارد. مهندس شاکری گفت: فاز اول سیستم بهره‌برداری در ۲۲ایستگاه از ۲۵ ایستگاه موجود در این مسیر اجرایی شده و در سه ایستگاه باقی‌مانده نیز حداکثر تا دوماه آینده اجراخواهد شد.

مدیر کل راه‌آهن هرمزگان اعتبار کل این طرح در هر دو فاز را ۴۰میلیون یورو اعلام کرد که پنج میلیون و ۶۰۰هزار یوروی آن درفاز اول هزینه شده است.

مهندس شاکری با یادآوری اینکه اتمام خط دوم به همراه دوفاز یاد شده در شمار طرح‌های مهر ماندگار قرار دارد، بیان کرد: قرار گرفتن این طرح عظیم ملی در کنار سایر طرح‌های مهم مهر ماندگار که در سفر اخیر دستیار ویژه رییس‌جمهور و رییس پروژه‌های مهر ماندگار کشور مورد اشاره قرار گرفت، نشان‌دهنده عظمت و اهمیت طرح‌های مهر ماندگار استان هرمزگان در کشور است.

مدیر‌کل راه‌آهن تاکید کرد: با تحقق کامل طرح‌های توسعه‌ای مکمل خط دوم، ظرفیت ۱۶میلیون تن خط اول که هم‌اکنون تا اجرای فاز اول (سیستم بهره‌برداری) به ۳۲میلیون تن رسیده است به ۴۰میلیون تن خواهد رسید.

وی در ادامه به عملکرد شش ماهه این مجموعه پرداخت و با بیان اینکه در این مدت ۲میلیون و ۳۰۰هزار تن مواد معدنی جابه‌جا شده است، اظهار کرد: اگر‌چه همین میزان نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۱درصدی را نشان می‌دهد؛ اما در صورت فراهم شدن زیر ساخت‌های لازم از جمله سیستم تخلیه تا ۲۰میلیون تن نیز درخواست کار داریم که قابل انجام است.

مهندس شاکری یادآور شد: در شش ماه امسال در مجموع حجم کل تخلیه و بارگیری هفت میلیون و ۴۰۰هزار تن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۶درصد رشد داشته است. وی بیان کرد: در این مدت دربخش تخلیه و بارگیری ترانزیت نیز ۴۱۴هزار تن عملکرد داشته‌ایم که رشد ۵/ ۲درصدی را نشان می‌دهد. این مقام مسوول همچنین از جابه‌جایی ۵۵۰هزار مسافر در شش ماه امسال خبرداد و گفت: روزانه دوقطار از مبدا بندرعباس به تهران انجام می‌شود و به شکل یک روز در میان نیز به مشهد، اصفهان و یزد نیز جابه‌جایی مسافر داریم.

وی در خاتمه اظهار امیدواری کرد: در سایه رشد زیر ساخت‌ها و طرح‌های توسعه‌ای، تحولات خوبی در این بخش مهم که جایگاه بی‌بدیلی در توسعه استان دارد، شاهد باشیم.

علی نظری

    نظرات