مطالبات کسبه بازار آهن از شهرداری

مطالبات کسبه بازار آهن از شهرداری

http://www.bananews.ir/بازار آهن تهران در جنوب شرق تهران و در منطقه ۱۸ به قطب صنعتی تجاری پایتخت بدل شده است. در این میان و در قلب بازار آهن مجتمع ۱۷ شهریور وجود دارد که با ۱۶۰۰ واحد تجاری بزرگ‌ترین مجتمع تجاری صنعتی در کل خاورمیانه محسوب می‌شود اما این مجتمع از بدو راه‌اندازی با بی‌مهری شهرداری مواجه بوده و آن‌گونه که شایسته بوده و درخور بزرگ‌ترین مجتمع تجاری صنعتی خاورمیانه به آن نگاه نشده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سایت ملت‌آن‌لاین بر این مقدمه افزوده است:

این بازار در اصل جایگزین بازاری که در منطقه گمرک تهران بود شده و در پی تخریب مغازه‌های صنوف آهن‌فروشان در خیابان گمرک در قالب طرح والعادیات در سال ۶۷ مقرر شد زیان‌دیدگان و کسبه این منطقه به محل کنونی بازار آهن تهران و مجتمع ۱۷ شهریور منتقل شوند اما این تازه آغاز ماجرایی بود که بعد از ۲۴ سال هنوز ادامه دارد و گویا مشکلات آن نمی‌خواهد دست از سر کسبه این بازار بردارد.

به گفته رحیم برزگر، رئیس هیئت‌مدیره مجتمع تجاری صنعتی ۱۷ شهریور در پی تخریب تعداد زیادی از مغازه‌های صنوف آهن‌فروشان، پیچ و مهره‌فروشان و ابزارآلات صنعتی که در سال ۶۷ و در قالب طرح والعادیات صورت گرفت کمیته‌ای متشکل از وزیران ذی‌ربط با اختصاص زمینی به مساحت ۸۰هزار مترمربع در منطقه ۱۸ شهرداری تهران به زیاندیدگان این طرح موافقت کرد

و بر همین اساس و با تفویض اختیار از سوی وزارت کشور به شهرداری منطقه ۱۱ و سپس منطقه ۱۸ مسئولیت تحویل واحدهای تجاری معوض و انتقال اسناد رسمی آن به شهرداری واگذار شد؛ اما تا کنون و بعد از ۲۴ سال از گذشت آن زمان مغازه‌های مجتمع هنوز فاقد امکانات متعهدشده از سوی شهرداری است.

بر اساس تعهد شهرداری مغازه‌های این مجتمع با سند، آسانسور، تاسیسات گرمایشی و سرمایشی و پارکینگ باید در اختیار کسبه قرار می‌گرفت اما متاسفانه تا کنون این امر از سوی شهرداری محقق نشده است.

علاوه بر این همان‌طور که در اسناد و نقشه‌های طراحی مجتمع تجاری کاملاً مشهود است و اداره املاک شهرداری منطقه ۱۸ نیز آن را تایید کرده است مجتمع تجاری ۱۷ شهریور در بدو ساخت دارای دو پارکینگ غیرمسقف در ضلع جنوبی و شمالی بوده که بر اساس پلاک‌های ثبتی مشترک آنها با مجتمع تجاری این دو پارکینگ بخش مشاع از مجتمع تجاری ۱۷ بوده که متاسفانه شهرداری منطقه ۱۸ برخلاف نقشه‌های طراحی شده در همان اوایل پارکینگ جنوبی را تخریب و به جای آن یک مجتمع تجاری احداث کرده و آن را به فروش رسانده است.

علاوه بر آن در حال حاضر نیز پارکینگ شمالی توسط شهرداری به پیمانکار واگذار شده و ظاهراً قصد احداث پارکینگ طبقاتی در آن را دارند.

رحیم برزگر در ادامه می‌گوید: براساس بررسی‌های ما پیمانکار قصد احداث پارکینگ طبقاتی در این مکان را ندارد و نقشه‌های ارائه‌شده حاکیست که در محل پارکینگ شمالی مجتمع ۱۷ شهریور مجتمع تجاری با رستوران‌ گردان و... ساخته خواهد شد که خلاف قانون مصوب سال ۶۷ وزارت کشور است که تصریح می‌کند این مجتمع به زیان‌دیدگان طرح والعادیات اختصاص دارد. حال این سوال مطرح است که آیا پیمانکارانی که شهرداری پارکینگ‌های مجتمع ۱۷ شهریور را به آنها واگذار کرده از زیان‌دیدگان طرح والعادیات بوده‌اند؟

حتی اگر بخواهیم با نگاه خوش‌بینانه احداث پارکینگ طبقاتی را تایید کنیم آیا محلی مانند بازار آهن به پارکینگ طبقاتی نیاز دارد؟ به‌طور کلی و با توجه به کاربری بازار آهن نیاز این منطقه پارکینگ مسطح است که در قالب بارانداز ماشین‌های حمل بار بتوانند کالاهای مورد نیاز کسبه مثل آهن‌آلات را خالی کنند. اما متاسفانه شهرداری بدون اخذ رضایت از مالکین واحدهای تجاری و با وجود استفاده ۲۰ ساله مالکین از پارکینگ مذکور در نیمه‌های شب به‌طور غیرقانونی اقدام به تخریب و گودبرداری تنها پارکینگ مجتمع ۱۶۰۰ واحدی ۱۷ شهریور کرده است.

رییس هیئت‌ مدیره مجتمع ۱۷ شهریور خاطرنشان می‌کند: حتی واگذاری این مجتمع به کسبه‌ای که در خیابان گمرک مغازه داشتند نتوانسته زیان آنها را جبران کند؛ چراکه ارزش مغازه‌های گمرک بسیار بیش‌تر از واحدهای مجتمع ۱۷ شهریور است و علاوه بر آن متراژ مغازه‌های خیابان گمرک نیز از متراژ واحدهای این مجتمع بیش‌تر بود اما با توجه به این شرایط باز هم شهرداری قصد دارد با تصرف و تخریب تنها پارکینگ مجتمع زیان دیگری به کسبه مجتمع ۱۷ شهریور وارد کند.

برزگر یادآور می‌شود: از سال ۶۷ یعنی زمان تخریب مغازه‌های گمرک تا سال ۷۱ که این مجتمع ساخته شد بیش از چهار سال کسبه شاغل در خیابان گمرک بیکار بودند و هیچ کسی از آنها نپرسید چگونه رزق خود را تهیه می‌کنند و اکنون نیز هیچ نهاد و ارگانی شنوای درد کسبه نیست.

وی می‌گوید: ما از وزارت کشور نیز گله داریم که چرا بعد از ۲۵ سال از شهرداری نخواسته به تعهداتش در قبال کسبه مجتمع ۱۷ شهریور عمل و به وضع ما رسیدگی کند. بر اساس قانون مصوب، وزارت کشور به شرط تامین پارکینگ، آسانسور، وسایل سرمایشی و گرمایشی و انتقال سند این مجتمع را به شهرداری واگذار کرده و اکنون شهرداری باید به تعهدات خود عمل کند.

وی در پایان تاکید کرد: کسبه مجتمع ۱۷ شهریور پس از ۲۵ سال بی‌مهری به هیچ‌وجه از حق خود کوتاه نخواهند آمد و تمام توان خود را برای احقاق حق خود به‌کار خواهند گرفت. البته امیدواریم مسئولان و بخصوص شهردار محترم تهران به این موضوع رسیدگی کنند و نگذارند بیش از این حقوق کسبه این مجتمع ضایع شود.

 

    نظرات