افتتاح راه‌آهن برقی تبریز - آذرشهر،نخستین طرح مشترک ایران و روسیه در زمینه حمل‌و‌نقل ریلی

افتتاح راه‌آهن برقی تبریز - آذرشهر،نخستین طرح مشترک ایران و روسیه در زمینه حمل‌و‌نقل ریلی

http://www.bananews.ir/با حضور وزیر راه و شهرسازی و روسای راه‌آهن‌های ایران و روسیه، طرح برقی کردن راه‌آهن تبریز - آذرشهر که نخستین طرح مشترک همکاری ایران و روسیه در حمل‌و‌نقل ریلی است، به بهره‌برداری رسید.

این طرح به طول ۴۶ کیلومتر است و برای اجرای آن ۱۰ میلیون یورو هزینه شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ارتقای ایمنی خط راه‌آهن و مسافران، افزایش ظرفیت مسیر و سرعت جابه‌جایی، کاهش آلایندگی محیط زیست و کاهش مصرف سوخت از اهداف اجرایی این طرح به شمار می‌رود.

آیت‌اله محسن شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در این مراسم روابط بین ایران و روسیه را حسنه دانست و بر ضرورت تداوم مراودات دو طرف تاکید کرد.

دکتر احمد علیرضا بیگی، استاندار آذربایجان شرقی نیز گفت: حمل‌و‌نقل ریلی از ظرفیت‌های مهم ترانزیتی استان بوده و اثر بخشی قابل توجهی در حوزه حمل‌و‌نقل ریلی حومه تبریز خواهد داشت.

وی این طرح را که با همکاری روسیه اجرا شده شروعی برای همکاری‌های بعدی در زمینه ریلی دانست و گفت: شاید ارزش این طرح در برابر اقداماتی که در حوزه راه‌آهن کشور صورت گرفته قابل توجه نباشد، ولی به دلیل اجرای مشترک با کشور روسیه قابل اهمیت است. استاندار اجرای این طرح را به منظور تسهیل جابه‌جایی دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذرشهر و کارکنان شهرک شهید سلیمی عنوان کرد.

ولادیمیر یاکونین، رییس راه‌آهن روسیه نیز اظهار کرد: روسیه از توسعه صنعت حمل‌و‌نقل ریلی در ایران حمایت می‌کند.

وی گفت: اگر چه این طرح از نظر حجم، بزرگ نیست، اما در روسیه ضرب‌المثلی وجود دارد که آغاز کار مهم است و این آغاز خوبی برای همکاری‌های بعدی دو کشور می‌باشد.

وی افزود: از سوی دیگر بهره‌برداری از این طرح باعث تقویت روابط دو کشور می‌شود.

رییس راه‌آهن روسیه همچنین از آمادگی شرکت راه‌آهن روسیه برای توسعه همکاری‌ها و ایجاد کارخانه‌های تولیدی بالادستی راه‌آهن و نیز آموزش نیروی انسانی در زمینه راه‌آهن و ساخت کارخانه‌های تولید لکو‌موتیو و واگن خبر داد. رضا رحمانی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی و رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم گفت: آذربایجان شرقی با توجه به قرارگرفتن تبریز در جاده ابریشم و اجرای نخستین خط آهن برقی ایران اهمیت استان را به عنوان مرکز تجارت ایران افزایش می‌دهد.

وی ضمن تاکید بر ضرورت ایجاد ایستگاه راه‌آهن آذرشهر، توسعه خطوط راه‌آهن در سایر نقاط غیر‌برخوردار استان را ضروری دانست.

مهندس عبدالعلی صاحب محمدی، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس هیات مدیره و مدیر عامل راه‌آهن کشور نیز گفت: طرح برقی کردن مسیر خط آهن تهران – مشهد به طول ۲۰۰۰ کیلومتر هم در دست اجرا است و به زودی این مسیر به شبکه‌های خط آهن برقی کشور افزوده خواهد شد.

میر‌حسین موسوی، مدیر کل راه‌آهن آذربایجان هم اظهار کرد: با راه‌اندازی طرح قطار برقی تبریز – آذرشهر روزانه ۴ قطار باری و ۶ قطار مسافری با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت در این مسیر حرکت خواهد کرد.

 

    نظرات