بهره‌برداری کامل از پروژه‌ انتقال آب به قم تا پایان آذرماه

بهره‌برداری کامل از پروژه‌ انتقال آب به قم تا پایان آذرماه

www.BanaNews.irمدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران از بهره‌برداری کامل از پروژه‌ انتقال آب به قم تا پایان آذرماه تا پایان آذرماه خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) خسرو ارتقایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ی روند مراحل کار انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قمرود اظهار کرد: بعد از اتمام بحث حفاری تونل بلند پروژه، مقطعی از زمان را برای تجهیز و احداث کریدر بتونی در نظر گرفته‌ایم. حدود ۶۰۰ متر طول از سمت پایین را با دستگاه حفاری کرده بودیم که در این ۶۰۰ متر باید کف بتونی بریزیم تا دستگاه تی.‌بی.ام بتواند روی آن حرکت و سگمنت‌گذاری (پوشش تونل) کند.

ارتقایی مدیرعامل آب منطقه‌ای ادامه داد: در حفاری با دستگاه تی.بی.ام خود دستگاه کف بتونی را پوشش می‌دهد اما در ۶۰۰ متر از تونل که به صورت سنتی حفاری شده است باید کریدر بتونی را بگذاریم تا دستگاه روی آن حرکت کند، فقط قطعات بتونی را کار بگذارد و دیگر حفاری صورت نمی‌گیرد. الان مشغول عملیات این بخش از کار هستیم که کار آن حدود دو ماه زمان می‌برد.

یک ماه زمان برای دمونتاژ دستگاه نیاز است

وی با اشاره به دمونتاژ و خارج‌سازی دستگاه تی.بی.ام در قسمت انتهای تونل پس از رسیدن به انتهای آن محل اظهار کرد: دمونتاژ آن دستگاه حدود یک ماه زمان می‌برد. برای این‌که در این مدت جریان آب به سمت قم دچار مشکل نشود، از قبل پیش‌بینی کردیم. در محل دمونتاژ دستگاه دو لوله به درازی ۱۰۰ متر کار بگذاریم تا آب از پایین تونل رد شود و روی لوله‌ها دستگاه را دمونتاژ و خارج کنیم.

ارتقایی با اشاره به این‌که سه ماه زمان برای سگمنت‌گذاری و خروج دستگاه لازم است تاکید کرد: به هیچ وجه جریان آب به سمت شهر قم، محلات و سایر نقاط قطع نمی‌شود و در تمام مدت از داخل تونل مقانک جریان آب صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به این‌که تا آخر آذرماه پروژه انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قمرود به طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: به دنبال این هستیم که کارها سر موعد مقرر انجام می‌شود و اقدامات لازم را انجام داده‌ایم. در حال حاضر آب به مقدار ۲٫۵ تا ۳ مترمکعب به سمت قم پمپاژ می‌شود و با اقداماتی که صورت‌ می‌گیرد، پس از بهره‌برداری از قبل آب سیلاب‌ها با دبی‌های بالا از داخل تونل اصلی بدون پمپاژ جریان پیدا می‌کند.

    نظرات