کمبود منابع و تخصیص کم دلیل عقب ماندگی توسعه بخش ریلی است

کمبود منابع و تخصیص کم دلیل عقب ماندگی توسعه بخش ریلی است

http://www.bananews.ir/رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ۶۰ درصد از عقب‌ماندگی‌های توسعه بخش ریلی را ناشی از کمبود منابع مصوب و تخصص کم آن‌ها و کمبود اعتبار اعلام کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) آقایی در چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت ریلی گفت: در برنامه‌ها و قوانین مصوب اولویت توسعه کشور در بخش حمل و نقل با اهمیت توسعه راه‌آهن قید شده است. علیرغم قوانین و مصوبات برنامه پنجم و سند چشم انداز دولت چه برنامه‌ای برای تحقق مصوبات دارد و چگونه می خواهد به الزامات برسد؟

وی افزود: برای تحقق مصوبات باید بتوانیم میزان تقاضای جامعه و منطقه را در برنامه‌های پیش روی ببینیم و براساس آن تمام زمینه‌های توسعه‌ای را برنامه ریزی کنیم.

آقایی تاکید کرد: کوتاهی در اجرای قوانین و مقررات در هر بخش از برنامه‌ها تحقق توسعه واقعی در کشور و منطقه را عقب می اندازد. بنابراین از قابلیت‌های اجرایی و پشتیبانی‌های مالی می‌توان به عنوان عامل تاثیرگذار یاد کرد.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره‌ برآورد تقاضای بار و مسافر به عنوان معیارهای اصلی خطوط ریلی اظهار کرد: بر مبنای این امر مدیریت مصرف سوخت، سهم حمل و نقل را در سال ۹۰ در قسمت بار ۳۰ درصد و در بخش مسافری ۱۸ درصد معرفی کرده است. برای رسیدن به این مهم برآورد زیرساخت، ناوگان و مسافر الزامی است.

وی خاطرنشان کرد: در آمار ۱۱ ساله حمل و نقل کشور باید به عدد ۱۱۷ میلیون تن در سال برسیم. در بخش مسافری باید جابه‌جایی ۲۴ میلیون مسافر محقق شود و با وجود الزامات قانونی تا پایان سال ۹۴ در بخش ناوگان ۱۳٫۳ میلیارد دلار هزینه لازم است.

آقایی با اعلام این‌که برای تحقق برنامه پنجم نیازمند ۲۹۱ لوکوموتیو در بخش باری و ۴۹۰ لوکوموتیو در بخش مسافری هستیم افزود: همچنین ۶۱ هزار واگن باری، پنج هزار واگن مسافری و ۶۴۲ واگن خدماتی لازم به تهیه است. ضمن این که سن ناوگان نیز در حال حاضر ۴۵ سال است که هزینه این تعداد از واگن‌ها با احتساب دلار هزار تومانی ۱۳ هزار میلیارد تومان خواهد شد.

این نماینده مجلس در بررسی عوامل موثر در عقب ماندگی پروژه‌های ریلی گفت: دستگاه اجرایی، پیمانکاران و مشاوران سه عامل مهم عقب‌ماندگی از زمان بندی اجرای برنامه‌ها هستند و بیشترین سهم به دستگاه‌های اجرایی به دلیل منابع مصوب و تخصیص کم با ۳۹٫۷ درصد تعلق دارد.

وی افزود: همچنین ۲۱ درصد از عقب ماندگی برنامه‌های ریلی کشور مربوط به کمبود اعتبارات و پنج درصد نیز ضعف پیمانکارها را شامل می‌شود.

آقایی با اعلام این که دومین اعتبار عمرانی بودجه کشور بعد از وزارت نیرو به وزارت راه و شهرسازی تعلق می‌گیرد، گفت:‌ تاکنون نتوانسته‌ایم سرمایه‌گذاری‌های خارجی تامین کنیم در بخش خصوصی سازی نیز علیرغم این که ریل متعلق به راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است تنها بخش خصوصی در حوزه ناوگان فعالیت خوبی داشته است.

متناسب با اهمیت بخش ریلی پیشرفت نداشته‌ایم

در بخش دیگری از چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت ریلی عبدالعلی صاحب‌محمدی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: سهم قابل ملاحظه‌ای از اقتصاد کشور را می‌توان به حمل ونقل ریلی تخصیص داد.

وی اظهار کرد: با تحقق اهداف سند چشم انداز یعنی جابه‌جایی ۳۰ درصد بار و ۱۸ درصد مسافر کشور از طریق حمل و نقل ریلی ۱۰ میلیارد تومان به طور مستقیم و ۲۰ میلیارد تومان به طور غیر مستقیم صرفه‌جویی برای کشور به دست می‌آید.

صاحب‌محمدی گفت: به دلیل اهمیت بخش ریلی برای دولت و مجلس اقدامات گسترده‌ای برای توسعه شبکه ریلی بین شهری و داخل شهری انجام شده که این نشانه خوبی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ساخت قطعات مورد نیاز ریلی در کشور گفت: ‌امسال اولین کارخانه تخصصی ساخت اولین لوکوکوتیو در کشور به بار نشست.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان این‌که با اتکا به داشته‌های موجود در بخش ریلی کماکان به اهداف توسعه شبکه و ناوگان و بومی سازی صنعت امیدوار هستیم، تاکید کرد: به اندازه اهمیت این بخش پیشرفت نداشته‌ایم اما نسبت به قبل از انقلاب خوب پیشرفته‌ایم.

وی در پایان با ابراز امیدواری برای کلید خوردن برقی کردن شبکه ریلی و قطارهای پرسرعت اظهار کرد که تقویت کریدورها و ایجاد بنادر خشک با رویکرد تقویت و توسعه حمل ونقل ترکیبی می‌تواند ما را به اهداف بلند مدت برساند.

    نظرات