استفاده از برچسب انرژی در ساختمان‌های دولتی اجباری می‌شود

استفاده از برچسب انرژی در ساختمان‌های دولتی اجباری می‌شود

http://www.bananews.ir/مدیر عامل شرکت بهینه ‌‌سازی مصرف سوخت با اشاره به نهایی شدن مراحل تدوین برچسب انرژی برای ساختمان‌ها، از استفاده اجباری این برچسب‌ها برای ساختمان‌های دولتی در سال آینده خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی، ˈعباس کاظمیˈ با بیان این که، این برچسب‌ها رفتار انرژی ساختمان‌ها را نمایان می‌کند، تصریح کرد: با نصب این برچسب‌ها، فردی که قصد اجاره یا خرید یک واحد مسکونی را دارد، از میزان مصرف انرژی آن واحد آگاهی می یابد.

وی ادامه داد: طراحی برچسب انرژی ساختمان‌ها شبیه به برچسب انرژی روی کالاست و از A تا G نشانه‌‌گذاری شده است.

کاظمی میزان مصرف انرژی را در ساختمان‌هایی که رتبه A دارند، ۹۰ کیلووات ساعت در هر مترمربع اعلام کرد و افزود: این رقم برای ساختمان‌هایی که رتبه G دارند، ۴۰۰ کیلووات ساعت در هر مترمربع است.

وی با تاکید بر این که، فاصله شدت مصرف انرژی از رتبه A تا G به خوبی در این برچسب‌ها مشخص شده است، گفت: به این ترتیب فرد معیار مناسبی برای انتخاب یک واحد مسکونی را دارد.

**‌ متوسط مصرف سوخت در ساختمان‌های ایرانی ۵۰۰ کیلووات ساعت در هر مترمربع است

مدیر عامل شرکت بهینه ‌‌سازی مصرف سوخت، متوسط مصرف سوخت در ساختمان‌های ایران را ۵۰۰ کیلووات ساعت در مترمربع خواند و گفت: بیشترین میزان هرز روی انرژی در کشور به واسطه ساخت و سازهای نامناسب اتفاق می‌افتد.

وی با بیان این که، برای طراحی و پیاده ‌سازی برچسب انرژی ساختمان‌ها دو سال کار پیوسته و کارشناسی انجام شده است، تاکید کرد: هدف اصلی از طراحی این برچسب‌ها مشخص کردن رفتار انرژی ساختمان‌ها و کاهش شدت مصرف انرژی در این بخش بوده است.

به گفته او، وزارتخانه‌های نیرو و راه و شهرسازی، شرکت بهینه ‌‌سازی را در تدوین و اجرای این برچسب‌ها یاری می کنند.

** کاهش شدت مصرف انرژی در اروپا با استفاده از برچسب‌های انرژی ساختمان

کاظمی به روش‌های مشابه برچسب انرژی برای کاهش شدت مصرف در کشورهای اروپایی اشاره کرد و گفت: در بسیاری از کشورهای اروپایی روشی مشابه با برچسب انرژی ساختمان پیاده‌ سازی شد که حاصل آن کاهش شدت مصرف انرژی به ۳۰ کیلووات ساعت در مترمربع بود.

وی اضافه کرد: مشاهده چنین تاثیرهایی و بررسی مزایای آن ما را بر آن داشت که این برچسب‌ها را طراحی و برای پیاده‌‌سازی آن تلاش کنیم.

مدیر عامل شرکت بهینه ‌‌سازی مصرف سوخت متوسط مصرف سوخت اظهار امیدواری کرد: همان‌ طور که مبحث ۱۹ برای کاهش شدت مصرف انرژی در ساختمان‌ها تدوین و با همکاری خوب مردم اجرا شد، بحث برچسب‌های انرژی نیز جدی گرفته شود تا هدف از طراحی آنها به دست آید.

 

    نظرات