نقشه‌ی باستان‌شناسی کشور هم‌چنان در اول راه

نقشه‌ی باستان‌شناسی کشور هم‌چنان در اول راه

http://www.bananews.ir/رییس پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی از کامل شدن اطلاعات مربوط به ۱۵ استان باقی‌مانده برای تهیه‌ی نقشه‌ی باستان‌شناسی در آینده خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) تهیه‌ی نقشه‌ی باستان‌شناسی کشور از آن برنامه‌هایی است که انجام آن به‌دلیل وجود مناطق باستانی متعدد در ایران و اجرای پروژه‌های عمرانی ضرورت دارد؛ اما در چند سال گذشته، بیشتر از آن‌که این نقشه به‌شکل واقعی تکمیل شود درباره‌ی اهمیت انجام این کار صحبت شده است!

در این چند سال، بیشتر استان‌ها با اعتباراتی که در اختیار داشتند به بررسی و شناسایی مناطق تاریخی برای تهیه‌ی نقشه‌ی باستان‌شناسی پرداختند، اما پیگیری و اجرای عملی این پروژه در سازمان مرکزی میراث فرهنگی با وقفه‌های مداومی روبه‌رو شد و در دو سال گذشته هم که پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی به شیراز منتقل شد، خبری در این زمینه منتشر نشد. حال باید دید این کار در دوران مدیریت عباس مقدم که خودش تا سه چهار سال پیش مسئول تهیه‌ی نقشه‌ی باستان‌شناسی بود، چگونه پیش می‌رود.

مقدم که به‌تازگی رییس پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی شده است، حدود سه سال پیش در گفت‌و‌گویی با خبرنگار ایسنا، ضمن اشاره به این‌که در انجام اقدامات مربوط به تهیه‌ی نقشه‌ی باستان‌شناسی متمرکز عمل نشده است، گفته بود: تهیه‌ی نقشه‌ی مختصات آثار تاریخی ایران، نقطه‌ی آغاز تهیه‌ی اطلس باستان‌شناسی است.

او به‌تازگی نیز در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: ۵۰ - ۴۰ سال بود که مدیران برای تهیه‌ی نقشه‌ی باستان‌شناسی تلاش کرده‌اند، ولی مطالعات انجام‌شده به سرانجام نرسیده است. در سال ۱۳۸۸ با یک گروه کوچک، برنامه‌ای را در پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی طراحی کردیم و تمام نقاط مربوط به حدود ۱۶ - ۱۵ استان را سامان‌دهی و ویرایش کردیم. سپس آن‌ها را روی نقشه‌ی پایه‌ای که طراحی کرده بودیم قرار دادیم.

مقدم افزود: پس از آن، تغییرات و اتفاقاتی رخ داد که جریان کار را متوقف کرد؛ ولی به‌زودی گروهی همان مأموریت پیشین را پیش خواهد برد. امیدوارم تا چندماه آینده، اطلاعات اولیه‌ی ۱۵ استان باقی‌مانده با همکاری اداره کل ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی و اداره‌های کل استان‌ها ارائه شود.

    نظرات