تا هفته آینده خانوار زلزله‌زده‌ای بدون اسکان موقت نخواهیم داشت

تا هفته آینده خانوار زلزله‌زده‌ای بدون اسکان موقت نخواهیم داشت

http://www.bananews.ir/رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: تا پایان هفته‌ آینده هیچ‌ خانواری در روستاهای زلزله‌زده استان آذربایجان شرقی بدون اسکان موقت و کانکس نخواهند بود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) آقایی در نشست خبری بررسی وضعیت مناطق زلزله‌زده که در استانداری آذربایجان شرقی با حضور استاندار این استان برگزار شده بود، گفت: اقدامات اجرایی در این مناطق روند مطلوبی دارد و قابل قبول است.

وی افزود: تمام خانوار‌های بومی مناطق آسیب‌دیده در کانکس‌ها جا گرفتند و همزمان با آنها برای دام‌هایشان کانکس ایجاد شده است.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: در کمیسیون عمران باید طرح ویژه‌ای برای اتفاقات غیرمنتظره از قبیل سیل و زلزله تهیه کنیم و مسوولیت‌هایی را به وزرای دولت بدهیم و اعتبارات و منابعی برای آن پیش‌بینی کنیم؛ اگرچه دولت از نظر تخصیص اعتبار و منابع چیزی کم نگذاشته است و برای استقرار موقت و دائم تسهیلات و وام‌های بلاعوض داده شده است، اما تهیه طرح ویژه حوادث غیرمترقبه لازم است.

آقایی گفت: پس از گذشت ۷۵ روز از زلزله می‌توان گفت نیاز‌مندان اسکان به مرحله‌ سقف رسیده و عده‌ای اسکان یافته‌اند و هم‌چنین مشکلات دام‌های این مناطق برطرف شده است.

وی با اشاره به این‌که مناطق زلزله‌زده و آسیب‌دیده مناطق کشاورزی و دامپروری بوده‌اند، گفت: وزارت جهاد کشاورزی از دستگاه‌هایی بود که در زمینه‌ رسیدگی به مشکلات کشاورزی و دامپروری دیر اقدام کرد و این‌گونه تصور شد که کم‌کاری کرده است. البته من معتقدم دستگاهی در خصوص رسیدگی به مسائل زلزله‌زدگان کوتاهی نکرده است.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره‌ مقاوم‌سازی مساکن روستایی اظهار کرد: طبق برنامه‌ پنجم توسعه باید یک میلیون واحد مورد مقاوم‌سازی قرار گیرد، اما با توجه به این‌که در اغلب مساکن روستایی مصالح به‌کار گرفته شده بسیار سست و گلی است اگر مقاوم‌سازی صد‌درصدی واحد‌ها را در برنامه داشته‌ باشیم اغراق نکرده‌ایم لذا باید منابع بیشتری به وزارت راه و بنیاد مسکن اختصاص یابد تا با سرعت بیشتری بتوانیم خانه‌های روستایی را مقاوم‌سازی کنیم.

آقایی تاکید کرد: در طرح مقاوم‌سازی واحد‌های روستایی کشور باید تجدید‌نظر کنیم.

    نظرات