قطار راه‌آهن قزوین تا پایان دولت دهم به رشت می‌رسد

قطار راه‌آهن قزوین تا پایان دولت دهم به رشت می‌رسد

http://www.bananews.ir/وزیر راه و شهرسازی در بازدید از آهن قزوین - رشت، گفت: پروژه راه‌آهن قزوین- رشت از مهمترین پروژه‌های کشور است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علی نیکزاد در حاشیه بازدید از محور ریلی قزوین‌ - رشت‌ ‌انزلی در جمع خبرنگاران استان گفت: هم اکنون ۲۱۶ هزار کیلومتر در بخش راه کشور در دست ساخت داریم که ۸۰ هزار هکتار آن راه اصلی و مابقی راه‌های روستایی است.

وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌آهن‌های مهم کشور در بندرعباس دو روز پیش توسط رئیس جمهوری افتتاح شد، افزود: راه‌آهن قزوین- رشت - انزلی نیز یکی از مهمترین پروژه‌های راه و شهرسازی کشور است که تاکنون ۳۰۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است و امروز با دیدار پیمانکاران این پروژه، خواستار تسریع در ساخت این محور هستیم.

وی خاطرنشان کرد: همه تلاش ما بر این است که تا پایان دولت دهم قطار این محور را به رشت برسانیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پیشرفت روسازی و ریل سازی این محور از روند خوبی برخوردار است و برای اتمام آن به ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

نیکزار تصریح کرد: راه‌آهن قزوین - رشت از نظر فنی یک شاهکار است و از پل‌های بسیار زیبا و مطلوب برخوردار است.

راه‌آهن قزوین - رشت در کریدور ترانزیتی شمال - جنوب قرار دارد که طول مسیر آن ۲۰۵ کیلومتر در قالب ۹ قطعه بوده و حدود ۴۰ کیلومتر آن دو خطه و ۱۶۵ کیلومتر آن یک خطه است.

۴۸ دستگاه تونل با طول ۲۱ کیلومتر که طولانی‌ترین آن ۲ هزار و ۲۱۸ متر و ۷۴ دستگاه پل خاص با طول ۱۱ هزار و ۷۴۴ متر که طولانی‌ترین آن ۲ هزار و ۶۶۱ متر است، در دست ساخت بوده و برای این راه‌آهن ۱۱ ایستگاه پیش‌بینی شده است.

حداکثر سرعت در پروژه راه‌آهن قزوین‌ - رشت‌ - ‌انزلی برای قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت و برای قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت پیش‌بینی شده است. ظرفیت محور ۳ میلیون و ۸۱۰ هزار نفر مسافر تابستانی، ۳۸۱ هزار مسافر محلی و ۹ میلیون و ۸۶۷ هزار تن بار با احتساب کالا و بار ترانزیت درنظر گرفته شده است.

    نظرات