منظر شهری پایتخت شهروندان را غصه دار می کند

منظر شهری پایتخت شهروندان را غصه دار می کند

http://www.bananews.ir/رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با انتقاد از فضا و منظر شهری گفت: انسان وقتی به این شهر نگاه می کند غصه دار می شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در جلسه روز سه شنبه شورای شهر تهران طرح الزام شهرداری به رعایت اصول معماری اسلامی - ایرانی و زیباسازی نما و منظر ساختمانهای شهری که پیش از این یک فوریت آن به تصویب اعضای شورا رسیده بود بررسی شد.

علیرضا دبیر عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در جریان بررسی این طرح با بیان اینکه فرهنگ معماری ایرانی به ویژه در دوران اسلامی یکی از گرانبهاترین و با ارزش ترین میراث های تاریخ بشری است گفت: متاسفانه این معماری اصیل و ریشه دار امروز بیش از هر زمان دیگری مورد تهاجم قرار گرفته و نه تنها به آن پرداخته نشده بلکه مورد غفلت و فراموشی قرار گرفته و سودجویان در احداث ابنیه به سبکهای دیگر معماری که عمدتا با فرهنگ اسلامی ما در مغایرت است روی آورده اند و هرج و مرجی را باعث شده اند و نتیجه آن بی هویتی در عموم شهرها خصوصا در کلانشهر تهران است.

وی در ادامه با بیان اینکه ما باید در تصویب قوانین تامل کنیم که در اجرا با سرعت بیشتری دنبال شوند گفت: در کشور هم مشاهده می کنیم تصمیمات عجولانه در اجرا با مشکل روبرو می شود. در یکی از ماده های این طرح ممنوعیت استفاده از کامپوزیت مطرح شده اما هیچ جزئیاتی بیان نشده است.

دبیر درخواست کرد طی فرصتی سه ماهه به شورا مجموعه کاملی در این رابطه تدوین شود تا ضمانت اجرایی نیز داشته باشد.

در ادامه این جلسه رسول خادم با اشاره به اینکه هنوز تعریف مشخصی از معماری اسلامی به دست نیامده گفت: ما باید اول مشخص کنیم معماری اسلامی یعنی چه و شاخصهای آن چیست. وقتی هنوز این مسئله برای کارشناسان معماری روشن نیست ما چگونه در این زمینه شاخص ارائه کنیم.

توجه به شهروند بر شهرسازی مقدم باشد

احمد مسجد جامعی عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران نیز در ادامه با اشاره به اینکه معماری اسلامی بر اساس منطقه و نوع شهروند فرق می کند گفت: مساجدی که در ایران ساخته می شود با دیگر کشورها متفاوت است حتی مسجدی که در زاهدان ساخته می شود با گیلان متفاوت است زیرا متقضیات تاریخی و فرهنگی متفاوتی دارند.

وی با بیان اینکه شهر مقدم بر شهروند نیست گفت: شهر اسلامی با شهروند اسلامی تحقق پیدا می کند و باید به نسبت نیازهای انسانی شهرمان را بسازیم.

مسجد جامعی در ادامه هدیه استاد فرشچیان که کتاب فرمان نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر با تصویرگری این استاد هنرهای سنتی ایرانی - اسلامی بود را به اعضای شورا تقدیم کرده گفت: استاد فرشچیان به دلیل قرائت بخشهایی از این فرمان نامه در صحن شورا تشکر کرد.

وی این استاد را از معدود استادانی دانست که مجموعه ای از هنرهای ایرانی اسلامی را آموخته و به آن مسلط است و همچنان در هنر ظریف سازی که روز فراموشی است استاد است.

۳۰ سال دیگر نیز شاخصهای معماری ایرانی اسلامی مشخص نخواهد شد

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در ادامه جلسه با تشبیه معماری ایرانی - اسلامی به شعر حافظ گفت: نمی توانیم شاخصهای هنر ایرانی را مشخص کنیم همانطور که نمی توان شاخصهای شعر حافظ را مشخص کرد.

وی با تاکید بر اینکه هدف از ارائه این طرح تعریف شاخصها نیست گفت: ما می خواهیم اعمالی که ضد این معماری غنی است را کنار بگذاریم به طور مثال استفاده از کامپوزیت در نمای خانه های مسکونی صحیح نیست یا نمای شیشه چه نسبتی با معماری ایرانی دارد.

ساختمانهای ادارات دولتی و شهرداری خالی از نمادهای ایرانی اسلامی است

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه ساختمانهای شهرداری و ساختمانهای دولتی که باید سنبل و نماد معماری ایرانی اسلامی باشد را هیچ نشانه ای از این معماری ندارد خاطرنشان کرد: ساختمان شهرداری مناطق ۱۰، ۷ و ۹ یا ساختمان وزارت نیرو و مسکن و شهرسازی هیچ شاخصه ای از معماری ایرانی اسلامی ندارند حتی ساختمان شورا و شهرداری مرکز.

وی گفت: چرا باید تمام نماهای شهر ما را از نمادهای شیشه ای و آهنی پر کنند. ما اگر دنبال تعریف شاخصها باشیم ۳۰ سال دیگر هم به شاخص دست پیدا نمی کنیم.

چمران ادامه داد: تمام این نماهای شیشه ای در زمان رخ دادن یک انفجار به ترکش تبدیل می شوند یا در هنگام رخ دادن زلزله خطرآفرین هستند.

خسرو دانشجو نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه نمای شهر ما بسیار آشفته و ناهنجار است گفت: میزان آشفتگی ها به حدی بالا رفته که دخالت می طلبد و ما نمی توانیم به صرف اینکه بگوییم هر کسی بر خانه خود مالکیت دارد و بنابراین هر طور نمایی تهیه کند.

وی با اشاره به اینکه معماری اسلامی ایرانی موضوع بسیار پیچیده ای است گفت: این طرح حداقل کاری است که برای کاهش این ناهنجاری ها می توانیم انجام دهیم و نقطه آغازین کار است . مطمئنا با این نوع طرحها آشفتگی نماهای تهران چاره نمی شود.

حسن بیادی نیز ساماندهی نماهای شهری را ملزم به فرهنگ سازی دانست و گفت: نقش فرهنگ در این زمینه بسیار پررنگ است.

همچنین معصومه آباد در ادامه با بیان اینکه وقتی قوانین بالا دستی در این زمینه وجود دارد چرا چنین طرحی در شورا باید ارائه شود افزود: تغییر رویه در بررسی طرحهای اجتماعی و سایر طرحها صحیح نیست .

چمران در پاسخ به وی گفت: نباید در طرحها گروکشی کنیم.

مرتضی طلایی نیز در ادامه جلسه با اشاره به اینکه انسان با نگاه کردن به نمای پایتخت غصه دار می شود گفت: باید دید این طرح می تواند انتظارات اولیه ما را برآورده کند.

در ادامه خادم درخواست کرد این طرح با رویکرد ساماندهی منظر شهری دوباره در کمیسیون عمران مورد بازنگری قرار گیرد که اعضا با فرصت یک هفته ای برا انتخابات عنوان درستی بر این طرح و ویرایشی بر متن موافقت کردند.

چمران نیز در این رابطه گفت: این طرحها سالها عقب افتاده و سازمانهای متولی در خصوص آن کم کاری کرده اند حالا یک هفته دیگر نیز آن را به تاخیر بیاندازید.

    نظرات