تفاهم‌نامه یک میلیارد یورویی برای حمایت از فعالیت‌های صنعت ریلی

تفاهم‌نامه یک میلیارد یورویی برای حمایت از فعالیت‌های صنعت ریلی

www.BanaNews.irمدیرعامل راه‌آهن با اشاره به توانایی احداث سالانه ۳۵۰ کیلومتر خطوط ریلی در کشور از آغاز طرح احداث ۱۱ هزار کیلومتری خط راه‌آهن و انعقاد تفاهم‌نامه‌ای یک میلیارد یورویی با صندوق توسعه ملی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حمایت از فعالیت‌های شبکه ریلی خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عبدالعلی صاحب‌محمدی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این‌که در حال حاضر ۱۱ هزار کیلومتر شبکه ریلی را در کشور در حال ساخت داریم، اظهار کرد: در طی سال‌های پس ازانقلاب متوسط ساخت شبکه‌ی ریلی در کشور ۱۶۴ کیلومتر بوده که در طی چند سال گذشته با رشد مناسبی بیش از ۳۵۰ کیلومتر رسیده است و در سال جاری امیدواریم بتوانیم با رکوردزنی به بیش از ۸۰۰ و یا حتی هزار کیلومتر دست یابیم.

وی افزود: براساس هدفگذاری که در سند چشم انداز ۱۴۰۴ تعریف شده است باید ۲۵ هزار کیلومتر خط برای کل شبکه ریلی کشور راه اندازی شود که به صورت متوسط سالانه به هزار کیلومتر خط نیاز داریم و این درحالی است که هم اکنون ۱۱ هزار کیلومتر از این خطوط را شروع کرده‌ایم که گام بلندی برای دستیابی به اهداف سند چشم انداز توسعه ۱۴۰۴ به شمار می رود.

مدیر عامل راه‌آهن در خصوص اقدامات لازم برای تامین ناوگان مورد نیاز شبکه ریلی کشور عنوان کرد: برای تامین ناوگان مورد نیاز باید اقداماتی مانند تامین واگن‌های باری و مسافری مانند کشنده و لوکوموتیو صورت گیرد که خوشبختانه در حال حاضر بخش خصوصی دراین زمینه ظرفیت مناسبی را پیدا کرده و همچنین در حوزه تجهیز منابع دولت مساعدت لازم را انجام می‌دهد تا به سفارش بخش خصوصی و تلاش کارخانه‌هایی که در کشور ایجاد شده واگن‌های باری، مسافری و لوکوموتیو به تولید رسیده و در اختیار این شبکه ریلی قرار گیرد.

صاحب‌محمدی با اشاره به توجه به کریدورهای بین المللی برای پویاتر شدن شبکه‌های ریلی کشور خاطرنشان کرد: باید بتوانیم شرایط منطقه‌ای را به گونه‌ای رقم بزنیم تا شبکه ریلی ایران حداکثر ارتباط را با کشورهای منطقه‌ای داشته باشد که در این راستا برای دسترسی به اروپا کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس، کشورهای شمال شرق و شرق (کشورهای CIS، حوزه قفقاز و روسیه) برنامه‌هایی در قالب کریدورهای بین المللی داریم و در حال احداث دو خط مهم در شرق و غرب دریای خزر به عنوان کریدور شمال جنوب هستیم .

وی افزود: امیدواریم یکی از خطوط کریدور شمال جنوب دریای خزر درسال جاری به بهره برداری رسیده و دیگری در سال آینده آماده بهره برداری شود تا زمینه اتصال آسیای جنوب شرقی به اروپا از طریق ایران فراهم شود. همچنین هر کشور در این قرارداد سهم خود را مشخص کرده است که امیدواریم بخشی از این کریدور که در داخل ایران قرار دارد در سال جاری به اتمام برسد.

مدیر عامل راه‌آهن با بیان این‌که بخشی از این کریدور که در کشور قزاقستان قرار دارد به اتمام رسیده و بخش دیگر آن واقع در ترکمنستان در حال اتمام است عنوان کرد: کریدور درحال احداث در ترکمنستان حدود ۷۰۰ کیلومتر است که ۴۴۰ کیلومتر آن راه اندازی شده و ۲۶۰ کیلومتر دیگر آن در حال اجرا است و امیدواریم تا یک سال آینده کریدور شمال جنوب در شرق دریای خزر تکمیل شود تا توافق راه اندازی ۹۰۰ کیلومتر خط راه‌آهن فی مابین سه کشور قزاقستان ، ترکمنستان و ایران به اتمام برسد.

وی با بیان این‌که برای راه اندازی این کریدور بیش از دو هزار میلیارد سرمایه گذاری پیش بینی شده است خاطرنشان کرد: در این پروژه هر کشور در حوزه تعهدات خود و برای اجرای پروژه‌های تحویل گرفته به سرمایه گذاری می‌پردازد ودر غرب دریای خزر نیز حلقه مفقوده‌ای وجود دارد که امیدواریم بتوانیم این حلقه مفقوده را که در مسیر قزوین رشت قرار دارد تا پایان دولت دهم آماده بهره‌برداری کنیم. همچنین خط رشت آستارا نیز که عملیات اجرایی آن آغاز شده است تا حدود سه سال آینده به بهره برداری خواهد رسید و با پایان این پروژه از طریق کشور آذربایجان و روسیه به فنلاند و اروپا وصل خواهیم شد.

صاحب‌محمدی با اشاره به این که اتصال به اروپا موقعیت برتری برای ایران در عرصه شبکه ریلی رقم می زند تصریح کرد: این طرح علاوه بر آثار اقتصادی مهمی که بر جای خواهد گذاشت قدرت چانه‌زنی ایران را در جامعه بین المللی و منطقه ارتقا می‌دهد. همچنین برای واگذاری پروژه‌های شبکه ریلی در حوزه های مختلف ساخت واگن، لوکوموتیو و دیگر اجزای صنعت ریلی تاکید بر روی اتکا به توان داخلی و استفاده حداکثری از این پتانسیل است و بر همین مبنا کارخانه‌هایی را در داخل راه اندازی کردیم.

مدیر عامل راه‌آهن ادامه داد: شرکت های راه اندازی شده در داخل برای تامین قطعات و تجهیزات شبکه ریلی تماما با انعقاد قرارداد تاسیس شده اند به عنوان مثال اخیرا از طریق یکی از کشورهای اروپایی قرارداد سه جانبه‌ای بین مپنا، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و طرف اروپایی به امضا رسانده‌ایم تا بتوانیم با سفارش لوکوموتیو و با اتصال یک شرکت ایرانی به نام مپنا دانش فنی ساخت لوکومتیو را به کشور انتقال دهیم و خوشبختانه شاهد بودیم که نخستین کارخانه تخصصی ساخت لوکوموتیو در کشور با حجم سرمایه گذاری حدود ۶۰۰ میلیون یورویی تاسیس شد.این درحالی است که کشورهای محدودی در دنیا توانایی ساخت لوکوموتیو را دارند.

وی با اشاره به این که برای ساخت یک لوکوموتیو به بیش از ۱۰ هزار قطعه نیاز داریم تصریح کرد: برای ساخت این قطعات و تجهیزات باید کارخانه‌های متعددی در کشور راه اندازی شوند که با سفارش اخیرا لوکوموتیو و انتقال دانش فنی امیدواریم به ۵۵ درصد توان تولید داخل دست یافته و در دیگر عرصه‌ها مانند ریل باس، ترن سند و دیگر قطعات مورد نیاز واگن‌ها و لوکوموتیو با انتقال دانش فنی این توانمندی را در داخل ایجاد کنیم.

صاحب‌محمدی با تاکید بر حمایت حداکثری از پتانسیل داخلی اظهار کرد: شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با توجه به این که تمامی شرکت های تابع خود را به بخش خصوصی واگذار کرده است به تنهایی نمی تواند خرید و یا انتقال تکنولوژی داشته باشد اما به تمام شرکت‌های تابعه و فعال دراین صنعت تسهیلات برای توسعه و ارتقای توان داخل در عرصه شبکه ریلی می دهد که در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با صندوق توسعه ملی و وزارت صنعت، معدن وتجارت به امضا رسانده تا بخش خصوصی بتواند از تسهیلات ریالی و ارزی این صندوق برای توسعه فعالیت‌های ناوگان شبکه ریلی استفاده کند.

وی افزود: در این تفاهم نامه بیش از یک میلیارد یورو سرمایه پیش بینی شده و براساس هماهنگی با صندوق توسعه ملی از طرح‌های دارای توجیه اقتصادی که به بانک‌ها ارائه شود مشمول این تسهیلات خواهند شد.

مدیرعامل راه‌آهن در پایان در خصوص تاثیر نوسانات نرخ ارز بر فعالیت‌های شبکه ریلی کشور عنوان کرد: مسلما نوسانات نرخ ارز تاثیر خود را بر این فعالیت ها می گذارد اما با توجه به این که هر صنعتی باید خود را برای همه شرایط آماده کند تاکنون این نوسانات نتوانسته اختلالی در فعالیت‌های ما ایجاد کند وا میدواریم تا در آینده نیز بتوانیم بر این مشکلات فائق آییم.

    نظرات