ساختمان نوساز در بافت تاریخی ماسوله، مانعی برای مراسم طشت‌گردانی

ساختمان نوساز در بافت تاریخی ماسوله، مانعی برای مراسم طشت‌گردانی

www.BanaNews.irمسئول موسسه‌ی حفظ و توسعه‌ی پایدار ماسوله از ساخت یک بنا در مسیر برگزاری مراسم طشت‌گردانی (مخصوص ماه محرم) در بافت تاریخی ماسوله خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) طاهر حنیفه‌زاده ماسوله در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: مالک یکی از خانه‌های واقع در بافت تاریخی ماسوله در استان گیلان، ساختمانی را با کاربری حمام و سرویس بهداشتی ساخته که در محل رفت و‌ آمد مردم و در مسیر برگزاری مراسم طشت‌گردانی در روز پنجم محرم است. با این اقدام به بافت تاریخی و معماری منحصربه‌فرد ماسوله تجاوز شده است.

وی با بیان این‌که همه‌ی مجوزها در روستای تاریخی ماسوله با تأیید پایگاه میراث فرهنگی و شهرداری ماسوله داده می‌شوند، گفت: در اعتراضی که به پایگاه میراث فرهنگی ماسوله در این‌باره داشتیم، اعلام کردند که این تصمیم به ما ارتباط ندارد.

او درباره‌ی مراسم طشت‌گردانی در ماه محرم، توضیح داد: روز پنجم ماه محرم، زمانی است که آب را روی امام حسین (ع) در کربلا بستند. مردم ماسوله در مراسمی که در یک محدوده‌ی خاص اجرا می‌شود، آب را در یک طشت می‌چرخانند، با این مضمون که اگر آب روی امام بسته شد، مردم برای ایشان با طشت آب می‌برند.

حنیفه‌زاده افزود: به‌طور قطع، با تکمیل شدن این ساختمان علاوه بر محدویتی که برای مردم در رفت و آمد ایجاد می‌شود، در زمان برگزاری مراسم طشت‌گردانی عزاداران با مشکل مواجه می‌شوند.

    نظرات