مسکن‌مهر وزیر اقتصاد را به مجلس کشاند

مسکن‌مهر وزیر اقتصاد را به مجلس کشاند

http://www.bananews.irچرا مصوبه معافیت مالیاتی مسکن‌مهر اجرا نمی‌شود؟
وزیر اقتصاد دیروز برای پاسخگویی به سوال یکی از نمایندگان در صحن علنی مجلس حاضر شد و درباره علت رفتار متفاوت سازمان امور مالیاتی در برخورد با مصوبه دولتی «معافیت مسکن‌مهر از پرداخت مالیات» توضیح داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دو سال پیش شورای‌عالی مسکن و کارگروه مسکن با اختیار تام از هیات دولت تصویب کردند پروژه‌های ساخت مسکن‌مهر از پرداخت نوعی از مالیات که ظاهرا معادل ۱۰ درصد قیمت واگذاری این واحدها است، معاف شوند تا قیمت تمام‌شده مسکن‌مهر برای متقاضیان کاهش پیدا کند.
اما در حال حاضر این مصوبه به‌طور ناقص اجرا می‌شود به این صورت که از تعاونی‌‌های مسکن‌مهر اخذ می‌شود، اما برای انبوه‌ساز که توان مالی فوق‌العاده زیادتری از تعاونی دارد، بخشیده شده است!
نماینده‌ای که دیروز در این باره از وزیر اقتصاد سوال کرد، گفت: در حال حاضر متقاضیان مسکن‌مهر حدود ۲ میلیون تومان فقط برای مالیات پرداخت می‌کنند.
براساس این گزارش هر چند سوال دیروز مجلس از وزیر اقتصاد در ماه‌های اخیر به اشکال مختلف توسط مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی و تعاونی‌ها، پیگیری شده بود و به جواب مشخص درباره علت این رفتار منتهی نشده بود، اما شمس‌الدین حسینی روز گذشته در این باره نکات تازه‌ای را بازگو کرد.
وزیر اقتصاد گفت: «در حال حاضر هیچ قانونی مبنی بر معافیت مسکن مهر از مالیات وجود ندارد بلکه در تاریخ ۲۸ آبان سال ۹۰ دولت مصوبه‌ای مبنی بر معافیت از مالیات را گذراند و در آن مصوبه مسکن مهر هم از مواد ۵۹ و ۱۰۴ قانون مالیات‌های مستقیم معاف ولی مشمول ماده ۷۷ قانون مالیات‌های مستقیم گردید. این مصوبه در تاریخ ۱۱ دی ماه سال ۹۰ در هیات تطبیق مصوبات مجلس، مغایر قانون دانسته شد؛ بنابراین لغو شد.»
حسینی بعد از این توضیح که برای اولین بار اعلام عمومی می‌شود و مشخص می‌کند به‌خاطر ایراد مصوبه دولت، معافیت مالیاتی مسکن‌مهر برقرار نشد، در صحن مجلس تصریح کرد: اگر قرار باشد معافیت مالیاتی در عملکرد پیمانکاران را داشته باشیم این نیاز به تصویب قانون دارد.
پرسش و پاسخ دیروز در مجلس بابت مسکن‌مهر سرانجام به گنجاندن ماده‌ای در لایحه تحول مالیاتی با مضمون «معافیت کامل مسکن‌مهر از هر نوع مالیات» منجر شد.

 

 

 

    نظرات