ارائه طرح ساخت سرامیک مقاوم در برابر شکنندگی

ارائه طرح ساخت سرامیک مقاوم در برابر شکنندگی

http://www.bananews.irیک دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی مواد دانشگاه شهرکرد طرح ساخت سرامیک مقاوم در برابر شکنندگی را در این دانشگاه ارائه کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در این طرح محسن زاده با توجه به مزایای استفاده از فرآیند سل- ژل و همچنین الگوبرداری از ترکیبات طبیعی تلاش خود را برای ساخت کامپوزیت کاریبد سیلسیم- پلی متیل متا اکریلات متمرکز کرده است و این کامپوزیت با بهره گیری از فرآیندهای آماده سازی بدنه های سلولزی، تزریق نانو ذرات سیلیس، پیرولیز، فرآیند احیای کربوترمال سیلیس و فرآیند پلیمریزاسیون رادیکال آزاد ساخته شده است.

بدنه های سرامیکی از ترکیبات متشکل از عناصر فلزی و غیر فلزی که به طور شیمیایی به هم متصل شده اند ساخته می شود و با وجود اینکه این ترکیبات دارای مزیت هایی مانند قیمت تمام شده پایین، سختی و خواص مکانیکی مطلوبی هستند اما خاصیت تردی و شکنندگی این بدنه ها سبب پرهزینه شدن و نیز کند بودن فرآیند ساخت در سال های اخیر شده است.

بر اساس یافته های این طرح اضافه نمودن فاز ثانویه به صورت الیاف، ذره وصفحه به بدنه های سرامیکی مشکل تردی این بدنه ها را تا حد زیادی کاهش می دهد.

بررسی نتایج آزمایشهای خواص مکانیکی کامپوزیت ساخته شده نشان می دهد این بدنه می تواند به عنوان گزینه مناسبی جهت استفاده در صنایع هوافضا و جایگزین آلیاژهای فلزی آلومینیم T9 مورد استفاده در این صنعت مطرح شود.

 

 

 

    نظرات