رونمایی از تونل باد گذر صوت دانشگاه شیراز در هفته پژوهش

رونمایی از تونل باد گذر صوت دانشگاه شیراز در هفته پژوهش

http://www.bananews.irدبیر ستاد توسعه فناوری هوا فضا از رونمایی از تونل باد گذر صوت دانشگاه شیراز در هفته پژوهش سال جاری خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر عباس ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این که تونل باد گذر صوت دانشگاه شیراز در هفته پژوهش سال جاری افتتاح خواهد شد، گفت: مشابه این تونل باد در کشور و منطقه خاورمیانه تاکنون وجود نداشته و فعالیت‌های تحقیقاتی نیازمند به این تونل با استفاده از فناوری شبیه‌سازی صورت می‌گرفت.

وی با بیان اینکه تونل‌های باد دارای کلاس‌های مختلفی هستند، اظهار کرد: تونل‌های باد بر اساس میزان سرعت به تونل‌های زیر صوت، گذر صوت، مافوق صوت و ماوراء صوت تقسیم‌بندی می‌شود که هر کدام از آنها برای اهداف خاص بوده و دارای ویژگی‌ها، مزایا و معایب منحصر به خود هستند.

به گفته ابراهیمی تونل باد گذر صوت دانشگاه شیراز به همت گروه هوافضای دانشکده مکانیک این دانشگاه و با حمایت ستاد توسعه فناوری هوا فضا ساخته شده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری هوا فضای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه ستاد قول رونمایی از ۱۲ دستاورد هوافضایی را تا پایان سال جاری داده است،‌ گفت: سرمایه‌گذاری سه سال گذشته ستاد در بخش‌های مختلف فناوری هوا فضا منجر به ۱۲ دستاورد در دو حوزه تقویت زیر ساخت‌های آزمایشگاهی و محصولات هوافضا شده است که تا کنون تعدادی از آنها به بهره‌برداری رسیده‌اند.

 

تونل باد دستگاهی است که جریان هوا با شرایط مشخص اعم از میزان سرعت و فشار را روی یک مدل ساکن جهت شبیه‌سازی شرایط پرواز واقعی ایجاد کرده و با ابزارآلات اندازه‌گیری مشخصات پروازی جسم پرنده مورد نظر در شرایط مختلف بررسی می‌شود.

این وسیله روشی ایمن و اقتصادی برای تست اجسام آیرودینامیکی فراهم می‌کند. امروزه تونل باد علاوه بر تست هواپیما و موشک‌ها، برای شبیه‌سازی خطوط جریان سیال حول بالگردها، فضاپیماها، خودروها و سازه‌های ساختمانی استفاده می‌شود.

 

 

 

    نظرات