همایش بین‎المللی «اثر متقابل زمین و دریا در مناطق ساحلی» برگزار شد

همایش بین‎المللی «اثر متقابل زمین و دریا در مناطق ساحلی» برگزار شد

http://www.bananews.irهمایش «اثر متقابل زمین و دریا در مناطق ساحلی» در زمینه علوم دریایی و اقیانوسی با حضور شخصیت‌های علمی بین‎المللی از چندین کشور جهان از ۱۶ تا ۱۸ آبان ماه در بیروت برگزار شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر وحید چگینی، رییس موسسه ملی اقیانوس‎شناسی و معاون آسیایی شبکه علمی و فناوری اقیانوس‎شناسی کشورهای اسلامی(INOC) که یکی از شرکت‎کنندگان به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این همایش بود، اعلام کرد: این همایش با حضور جمعی از متخصصان و کارشناسان علمی و بین‎المللی از کشورهای مختلف جهان از‎جمله لبنان، ایران، پاکستان، ترکیه و ... و همچنین با حضور سید محمد حسین رئیس‌زاده، رایزن فرهنگی ایران به مدت سه روز در محل مرکز ملی علوم دریایی (CNRS) لبنان برگزار شد.

 

وی تصریح کرد: این همایش نشست‎ دوره‎ای شبکه علمی و فناوری اقیانوس شناسی کشورهای اسلامی (INOC) است که ریاست آن با کشور ترکیه و مقر اصلی آن نیز در شهر «ازمیر» است. این شبکه هر ساله در کشورهای مختلف اسلامی در موضوع های روز دنیا در زمینه دریا و اقیانوس همایش برگزار می کند. موسسه ملی اقیانوس شناسی نیز که عضو این شبکه است به نمایندگی از طرف جمهوری اسلامی ایران شرکت کرده است.

وی با اشاره به تعداد مقاله‎های شفاهی و کتبی ارسال شده به این همایش، افزود: از جمهوری اسلامی ایران در این همایش بیش از ۳۵ مقاله ارایه شده بود که ۱۲ نفر از افراد ارایه دهنده مقاله از جمهوری اسلامی ایران، موفق به حضور در این همایش شدند و در نهایت مقاله «فاطمه امینی یکتا» از ایران به عنوان یکی از سه مقاله برتر این همایش برگزیده شد.

رییس موسسه ملی اقیانوس‎شناسی با اشاره به این‎که چهار سال پیش نشست این شبکه در جزیره کیش برگزار شد، عنوان کرد: این همایش سه سال پیش در ازمیر ترکیه، دو سال پیش در سوریه، سال گذشته در اندونزی و امسال نیز در بیروت برگزار شد.

وی افزود: در حاشیه این همایش ملاقات‌هایی بین رییس موسسه ملی اقیانوس‎شناسی ایران و پروفسور خلف، رییس مرکز تحقیقات دریایی لبنان انجام شد که به دنبال آن طرفین توافق کردند که تفاهم‎نامه همکاری دوجانبه در حوزه علوم دریا و اقیانوسی بین ایران و لبنان امضا شود.

چگینی در ادامه افزود: مذاکراتی نیز با دکتر تبریز رییس موسسه اقیانوس‎شناسی پاکستان در رابطه با همکاری دو جانبه در زمینه تحقیقات دریایی و اقیانوس‌شناسی انجام شد که به دنبال آن مقرر شد طرفین در آینده تعامل بیشتری در زمینه‎های تحقیقاتی با هم داشته باشند.

هیات ایرانی شرکت کننده در این همایش همچنین با حضور در محل سفارتخانه ایران در لبنان با دکتر غضنفر رکن‎آبادی، سفیر کشورمان دیدار و گفت‌وگو کردند.

 

 

 

    نظرات