آب سد ماملو پشت دروازه‌های پایتخت

آب سد ماملو پشت دروازه‌های پایتخت

http://www.bananews.irمشاور مدیرعامل آبفای استان تهران در طرح‌های مهم با اعلام اینکه آب سد ماملو به دروازه‌های پایتخت رسید، طرح ویژه آبرسانی و ایجاد رینگ در اطراف تهران، آبرسانی به ۱/۲میلیون نفر و تهدید بی‌آبی برای پایتخت‌نشینان را تشریح کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) رضا گیاهی با اشاره به طرح‌های مهم آبفای استان تهران گفت: برای گذر از بوروکراسی و محدودیت‌های مرسوم اداری در مسیر اجرایی ‌کردن سریع طرح‌های مهم آبفای استان تهران، ۲۱ درصد از درآمد ناشی از فروش انشعاب آبفای استان تهران، به این حوزه اختصاص می‌یابد.
طرح ویژه آبرسانی به تهران
گیاهی اجرای طرح جامع آبرسانی تهران را از مهم‌‌ترین طرح‌هایی اعلام کرد که در این حوزه در حال انجام است. وی گفت: برای این منظور مطالعاتی در سال‌های ۸۴ و ۸۵ انجام شده بود و در نهایت به تایید شرکت مهندسی آبفای کشور رسید که به دلیل سنگینی اعتبارات مورد نیاز، عملا این طرح اجرایی نشد.
این مقام مسوول در آبفای استان تهران، ادامه داد: طرح جامع آبرسانی تهران که بعدها به نام طرح حضرت قمر بنی‌هاشم(ع) نامگذاری شد، قرار بود تهران را رینگ و امکان جابه‌جایی آب در تمام جهت‌های جغرافیایی تهران را ممکن کند.وی با تاکید بر اینکه به دلیل خشکسالی‌های متناوبی که در تهران داشته‌ایم، شبکه تهران در حال حاضر حتی قادر نیست در صورت لزوم، عملیات جیره‌‌بندی آب را به شکل کامل انجام دهد، افزود: اجرای این طرح، تهران را رینگ می‌کند و می‌تواند تسلط آبرسانی به نقاط مختلف شهر را تضمین کند.
مشاور مدیرعامل آبفای استان تهران در طرح‌های مهم در ارتباط با خصوصیات طرح ایجاد رینگ تهران (اجرای خطوط آبرسانی در اطراف تهران از تمام جهات برای استفاده در مواقع ضروری و آبرسانی یکنواخت)، گفت: این طرح شامل ۶۰ حلقه چاه جایگزین، ۴ ایستگاه پمپاژ با ظرفیت حدود ۲/۵ مترمکعب بر ثانیه و حدود ۱۱۵هزار مترمکعب مخزن بتنی زمینی است که عملیات اجرایی مرحله نخست آن با تخصیص ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار اواخر سال گذشته شروع شد.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح حدود ۱۵۰کیلومتر لوله‌‌گذاری ۲۵۰ تا ۲۴۰۰ میلی‌‌متری در محیط تهران اجرا می‌شود، افزود: در حال حاضر عملیات اجرایی این طرح در تقاطع آزادگان و بزرگراه حکیم شروع شده و از این نقطه جوشکاری لوله‌‌های ۲۰۰۰ میلی‌‌متری آغاز و به سمت جنوب که یافت‌‌آباد است ادامه دارد.این مقام مسوول در آبفای استان تهران، تاکید کرد: پس از این مرحله، بلافاصله عملیات را در شمال این نقطه یعنی جایی که تصفیه ‌‌خانه ششم در شمال همت و غرب آزادگان واقع شده آغاز خواهیم کرد.
گیاهی با اشاره به اینکه نوع قرارداد ما، طرح و ساخت است، افزود: قرارگاه خاتم الانبیاء به عنوان مجری طرح، تجدید طراحی را انجام داده و ما به عنوان کارفرما و با کمک مشاور آن را کنترل می‌‌کنیم و در صورت تایید، اجازه اجرا می‌‌دهیم.
طرح سد ماملو
گیاهی از طرح آبرسانی از سد ماملو به پایتخت به عنوان دومین طرح بزرگ و مهم استان تهران یاد کرد و افزود: این طرح دومین طرح مهم این حوزه است که اجرای آن از سال ۸۴ از شرکت آب منطقه‌ای تهران به شرکت آب و فاضلاب منتقل شد.
به گفته وی، هم‌اکنون آب تصفیه‌‌خانه‌های ۱و ۲ تهران از سدهای طالقان و امیرکبیر که منابع آبی غرب تهران هستند تامین می‌‌شود و تصفیه‌‌خانه‌های ۴ و ۵ نیز از سدهای لار و لتیان که منابع شرق تهران هستند تامین می‌شود.
ساخت تصفیه‌خانه استثنایی
مشاور مدیرعامل آبفای استان تهران در طرح‌های مهم، در ادامه اعلام کرد: هم‌اکنون ساخت تصفیه‌خانه ۶ از سوی آب منطقه‌ای در حال انجام است که از غرب تهران آب خواهد گرفت و تصفیه‌خانه‌ هفتم در شمال پاکدشت نیز در حال ساخت است که از منابع شرقی آب می‌گیرد.گیاهی با اشاره به اینکه عملیات لوله‌گذاری به منظور آبرسانی از سد ماملو به پایتخت از سوی شرکت آب‌ منطقه‌ای به آبفا واگذار شده است، گفت: این طرح بعد از سد ماملو با اجرای دو خط ۱۶۰۰میلی‌متری که هر کدام ۹ کیلومتر طول دارند آب خام را از این سد با عبور از زمین‌‌های پارچین با مجوزهای خاص به شمال پاکدشت در روستای «ده‌امام» منتقل می‌کند که در این روستا تصفیه‌‌ خانه هفتم را در دو مدول، هر یک ۵/۲ مترمکعب در ثانیه خواهیم ساخت.این مقام مسوول در آبفای استان تهران، اظهار کرد: البته عملیات تصفیه‌خانه هفتم در مهرماه ۸۹ آغاز شده و عملیات ابنیه آن تا ۲ ماه دیگر به پایان می‌‌رسد و اگر با تهیه برخی تجهیزات از طریق ارز آزاد موافقت شود، تا ۸ ماه آینده مدول اول تصفیه‌خانه هفتم به میزان ۵/۲ مترمکعب در ثانیه وارد مدار بهره‌‌برداری خواهد شد و یکی از بی‌‌نظیرترین و استثنایی‌‌ترین تصفیه‌‌خانه‌های کشور در شمال پاکدشت ساخته می‌شود.
تکمیل خطوط انتقال آب خام از ماملو
این مقام مسوول در آبفای استان تهران، با اشاره به اینکه قرار است ۱۸۰هزار مترمکعب مخزن جدید نیز در غرب تهران ایجاد شود، افزود: به صورت کلی با اجرای کامل این طرح، ۲ میلیون و ۱۰۰هزار نفر از مردم محدوده جنوب تهران می‌‌توانند از آب تصفیه‌ شده ماملو بهره‌‌مند شوند و تمامی چاه‌ها نیز از مدار بهره‌‌برداری خارج خواهند شد.گیاهی ادامه داد: در حال حاضر خطوط انتقال آب خام از سد ماملو را به پایان رساند‌ه‌‌ایم و لوله ۱۶۰۰میلی‌متر تا ورودی تهران یعنی بزرگراه آزادگان وارد شده است. وی افزود: به طور کلی، ساخت تصفیه‌خانه در حال اتمام است، اما در امتداد آزادگان جنوبی کماکان کارگاه‌ها فعال بوده و حدود یکسال زمان نیاز است تا به تهرانسر برسیم.
تهدید بی‌آبی برای چند میلیون تهرانی
این مقام مسوول در آبفای استان تهران، در ادامه اظهار کرد: دو لوله ۲۰۰۰ میلی‌متر بتنی و دو لوله ۱۰۰۰ میلی‌متری فولادی که آب را از غرب تهران وارد می‌‌‌کنند عمر بالای ۳۰ سال داشته که نیاز به مراقبت‌‌‌های ویژه دارند. نبود هر یک از این خطوط در اثر هرگونه تهدیدی می‌‌تواند چند میلیون نفر را بی‌‌آب کند، البته در این زمینه مقاوم‌سازی سامانه‌های آبی در حال اجرا است.
گیاهی خاطرنشان کرد: مطالعه‌ای از سوی ژاپنی‌ها از مخازن ۱۰۰‌گانه تهران صورت گرفته که مشخص شد ۳۷ دستگاه آن بسیار در معرض خطر قرار دارند، یعنی ممکن است بعد از یک زلزله این مخازن از بین بروند. در چنان شرایطی حتی اگر ارزش بسیار بالای آب را نادیده بگیریم در تهران که ۱۰۰۰متر اختلاف ارتفاع وجود دارد همین آب، ویرانگر خواهد بود و منجر به از بین رفتن زیر آوارماندگان خواهد شد؛ بنابراین مقاوم‌ سازی مخازن بحث مهمی است.
وی با تاکید بر این موضوع که در حال حاضر از این ۳۷ مخزن نامقاوم، کار مقاو‌م‌سازی ۱۰مخزن از سوی مشاور در حال انجام است، بیان کرد: همچنین مطالعات مقاوم‌‌سازی حدود ۸۰ کیلومتر لوله‌‌های ۲۰۰۰ و ۱۰۰۰ میلی‌متری که از غرب آب را به تهران منتقل می‌کند، در حال انجام است.

 

 

 

    نظرات