نیکزاد: پیشی گرفتن تعداد واحدهای مسکونی نسبت به خانوار
وزیر راه با اشاره به اینکه در طول دو دولت نهم و دهم با مشارکت بخش خصوصی ۵٫۸ میلیون واحد مسکونی در دست ساخت قرار گرفت، گفت: نشانههای سطح توسعه کشورها در وضعیت فرودگاهها و حمل و نقل آنها نمایان میشود و میتوان اذعان کرد که حمل و نقل از صنعت نفت و گاز نیز مهمتر است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علی نیکزاد در آخرین روز از اجلاس وزرای کشورهای آسیا و اقانوسیه (اسکاپ) که به منظور سرمایهگذاری در زیرساخت به روش مشارکت عمومی و خصوصی در تهران برگزار شد اظهار کرد: بدون تردید فاز دوم برنامه عمل توسعه حمل و نقل در آسیا و اقیانوسیه برای سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ که در اسفندماه سال گذشته و در دومین کنفرانس وزرای حمل و نقل در بانکوک به تصویب رسید و همچنین مصوبات و نتایج نشست وزرای اسکاپ در اندونزی موسوم به بیانیه جاکارتا نشان دهنده نگاه استراتژیک اعضای اسکاپ در زمینه فعالیتهای حمل و نقل و ترانزیت و سرمایهگذاری در این حوزه است.
وی با بیان اینکه رشد و گسترش شبکه بزرگراه آسیایی، راه آهن سراسری آسیایی، بنادر خشک، توسعه مناطق روستایی، ارتقای فعالیتهای لجستیک در راستای سرمایهگذاری امکانپذیر بوده است گفت: در این راستا روش مشارکت عمومی و خصوصی میتواند رسیدن به این هدف بیش از پیش امکانپذیر سازد.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: حمل و نقل به دلایل فراوانی مانند سهم چشمگیر در تولید ناخالص داخلی، لزوم دسترسی به بازارها و ضرورت کمک به اقشار آسیبپذیر نقش مهمی در توسعه پایدار کشورها دارد.
نیکزاد گفت: بدیهیترین نشانه سطح توسعه کشورها در وضعیت فرودگاهها، جادهها و سیستم حمل و نقل و سطح ارائه خدمات در آنها آشکار میشود و به جرات میتوان گفت که حمل و نقل حتی از صنعت نفت و گاز مهمتر است زیرا بخش ترابری از منابع تجدیدشونده به شمار میرود.
وی با تاکید بر اینکه باید منابع تجدیدپذیر را به سرمایه تبدیل و در این بخش سرمایهگذاری کرد خاطرنشان کرد: لزوم سرمایهگذاری در زیرساختهای حمل و نقل در کلیه مدلهای جادهای، ریلی، هوایی امری حیاتی به حساب میآید.
پیشی گرفتن تعداد واحدهای مسکونی نسبت به خانوار
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در ایران در سال ۲۰۰۶ تعداد ۱۷٫۵ میلیون خانوار در ۱۵٫۸ میلیون واحد مسکونی زندگی می کردند اما در طول دو دولت نهم و دهم تعداد خانوارها به ۲۱٫۲ میلیون و واحدهای مسکونی به ۲۱٫۶ میلیون رسیده است که در واقع مشارکت عملی بخش خصوصی در ۵٫۸ واحد مسکونی را نشان میدهد که کار بسیار بزرگی است.
نیکزاد افزود: این امر به دلیل صفر شدن قیمت زمین و ارائه تسهیلات ارزان قیمت و تامین تاسیسات زیربنایی توسط دولت و تامین تاسیسات بنایی در حد امکان صورت گرفته که اثرات آن در اقتصاد اشتغال، کاهش تورم و تحکیم بنیان خانواده آشکار است.
وی اظهار کرد: ایران با دارا بودن ۲۲۳ هزار و ۴۰۵ کیلومتر انواع راهها، ۹۸ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالت شده، صد هزار کیلومتر راه اصلی، فرعی، دو هزار و ۲۰۰ کیلومتر آزادراه و ۱۲ هزار و ۲۰۵ کیلومتر راهآهن، ۱۱ بندر تجاری در شمال و جنوب کشور با ظرفیت ۱۸۰ میلیون تن در سال و ۱۴۵ گمرک فعال در سراسر کشور که یک سوم آنها مجاز به امر فعالیت ترانزیت هستند گامهای موثری در سرمایهگذاری در توسعه زیرساختها و گسترش فعالیتهای حمل و نقل ترانزیت برداشته است.
وزیر راه و شهرسازی به استفاده از توان فنی و مهندسی داخلی اشاره و اظهار کرد: ۳۲۰۰ کیلومتر آزادراه، ۱۲ هزار کیلومتر راه آهن و ۱۴ هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه فرعی و اصلی با مشارکت بخش خصوصی ساخته شده است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: در راستای کمک به اقشار آسیبپذیر و توسعه متوازن در مناطق روستایی و شهری و گسترش دسترسی به مراکز تولیدی و کشاورزی روستاها به مناطق شهری در حال حاضر ۱۵۰ هزار کیلومتر راه روستایی در کشور ساخته شده است و راهبرد وزارت راه و شهرسازی آسفالت تمام راههای روستایی بالای ۵۰ خانوار در کشور است که این امر تا پایان دولت دهم انجام میشود.
وی با بیان اینکه برای احداث هر کیلومتر راهآهن و یا اتوبان در کشور باید چهار میلیارد تومان هزینه شود خاطرنشان کرد: این امر نشان دهنده رشد ۱۰ برابری هزینه امور زیربنایی در کشور طی ۱۰ سال گذشته است و به همین دلیل گسترش سرمایهگذاری به روش مشارکت عمومی خصوصی و از طریق فروش اوراق مشارکت در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.
نیکزاد با بیان اینکه این اوراق از طریق نظام بانکی کشور با تضمین دولت به مردم عرضه میشود تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی با روش سرمایهگذاری مشارکت عمومی و خصوصی در زمینه ساخت آزادراهها به پیشرفت چشمگیری دست پیدا کرده است.
وزیر راه و شهرسازی آزادراه زنجان – تبریز، ساوه – همدان، رشت – قزوین، سیرجان – بندرعباس، خرم آباد – پل زال، قم –تهران را از جمله پروژههایی اعلام کرد که با روش مشارکت ۵۰ درصدی بخش خصوصی انجام شده است.
افزایش ظرفیت فرودگاه امام به ۴۰ میلیون مسافر در سال
وی ساخت و توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با ۱۴ هزار هکتار از اولویتها وزارت راه و شهرسازی اعلام و خاطرنشان کرد: در حال حاضر فاز اول فرودگاه امام خمینی(ره) با ظرفیت شش میلیون مسافر در سال، در حال بهره برداری است و در نظر داریم که سرمایهگذاریهای عظیمی جهت توسعه ظرفیت این فرودگاه برای جابه جایی ۴۰ میلیون مسافر تا سال ۲۰۱۵ انجام شود و مشارکت عمومی خصوصی میتواند این مهم را میسر سازد.
نیکزاد گفت: در حوزه راهآهن ایران اکثر لوکوموتیوها و واگنها در اختیار بخش خصوصی است و بزرگترین مسیر ریلی برقی راهآهن تهران - مشهد توسط بخش خصوصی به روش BOT در حال انجام است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سرمایهگذاری قابل توجه در بنادر تجاری اظهار کرد: به استثناء یک ایرلاین دولتی ۱۵ ایرلاین مربوط به بخش خصوصی است.
وی گسترش دسترسی به بازارها، محرومیت زدایی، توسعه متوازن مناطق روستایی و شهری و در نهایت دسترسی به توسعه پایدار را نیازمند سرمایهگذاری و متنوع کردن روشهای آن دانست و خاطرنشان کرد: در این میان روش مشارکت عمومی خصوصی با توجه به شرایط موجود به نظر مناسب است.
نیکزاد خاطرنشان کرد: تاسیس واحدهای مشارکت عمومی و خصوصی در کشورهای بزرگ، برگزاری مستمر همایشهای فرصتهای سرمایهگذاری، برجسته کردن نقش موسسات مالی بین المللی در سرمایهگذاری در پروژههای زیرساخت میتوانند به تحقق این اهداف کمک موثری کند.
وی در پایان گفت: انتظار می رود دبیرخانه اسکاپ در این رستا به اعضا کمک کرده و ترتیبات لازم برای گسترش سرمایهگذاری مشارکت عمومی و خصوصی در کلیه مدلهای حمل و نقل به ویژه در مدلهای مختلف ریلی فراهم کند.
نظرات