اجرای ۵۱ پروژه آبرسانی به ۱۸ استان کشور

اجرای ۵۱ پروژه آبرسانی به ۱۸ استان کشور

http://www.bananews.irمدیر شبکه های آبیاری و زهکشی موسسه تابان از در دست اجرای بودن ۵۱ طرح آبرسانی به ۱۸ استان کشور خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علی برزمهری در جلسه بررسی وضعیت بزرگترین سد قوسی خاکی کشور با اشاره به اختصاص ۱۰ میلیارد دلار برای توسعه و تسریع در احداث شبکه های انتقال سدهای کشور، افزود: این اعتبار از طریق LC بانکهای کشور چین و در جریان سفر رئیس جمهور به جنوب شرق آسیا و قرارداد با بانکهای چینی تامین شده است.

مدیر شبکه های آبیاری و زهکشی موسسه تابان اظهار داشت: با این میزان اعتبار عملیات اجرایی و توسعه ۵۱ پروژه آبرسانی در ۱۸ استان کشور آغاز شده، و بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور تحت پوشش شبکه های آبرسانی قرار خواهند گرفت.

بزرمهری آذربایجان غربی به دلیل پتانسیلهای بالقوه در زمینه آب و کشاورزی را در اولویت دریافت این اعتبار اعلام و عنوان کرد: در این راستا ۴ پروژه مهم شبکه های آغچای چایپاره، حوزه آبریز ارس پلدشت، دریک سلماس و زرینه رود میاندوآب مشمول این اعتبار می شوند.

افزایش ۱۰۶ میلیون متر مکعبی ذخیره آب در آذربایجان غربی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی نیز در این جلسه از اتمام مطالعات ۴ سد جدید در استان خبر داد و گفت: این سدها شامل بدولوی ماکو بر روی رودخانه آغ سو با ۵۰ میلیون متر مکعب، فشل شوط با ۱۰٫۵میلیون متر مکعب و کرم آباد پلدشت با ۴۶ میلیون متر مکعب بودهکه آب آن از رود ارس تامین می شود.

نقی کریمی از احداث ۱۷۲ هزار شبکه آبرسانی مدرن درجه یک و دو در استان خبر داد و با بیان اینکه احداث این شبکه‌ها و کنترل چاههای زیرزمینی، تاثیر بسزایی در مدیریت آبهای زیرزمینی و استفاده بهینه از آنها دارد، اظهار داشت: ۱۰ سد ملی و و ۴ سد زود بازده در استان طی سال جاری اجرایی می شوند.

وی با اشاره به اینکه از مجموع طرحهای مهر ماندگار دردست اجرای آذربایجان غربی ۱۴ طرح سهم حوزه آب منطقه ای آذربایجان غربی است، عنوان کرد: این طرحها در شهرستانهای پیرانشهر، اشنویه، نقده، میاندوآب، بوکان، ارومیه، سلماس، پلدشت و ماکو اجرایی کی شود که سد سیلوه پیرانشهر و چپر آباد اشنویه مهمترین طرها محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه با تکمیل سد سیلوه پیرانشهر ضمن تامین آب شرب شهر پیرانشهر به میزان ۱۸ میلیون متر مکعب در سال و کمک به انتقال آب به دریاچه ارومیه به میزان سالانه ۹۵ میلیون متر مکعب، ۹ هزار و ۶۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی نیز زیر پوشش آب این سد قرار می گیرند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی یادآور شد: سد چپر آباد اشنویه نیز که با هدف تامین سالانه ۲۵۵ میلیون ۶۰۰ هزار متر مکعب آب کشاورزی اراضی دشتهای نقده و اشنویه و ایجاد شبکه آبیاری و زهکشی در ۳۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و کنترل سیلابها اجرا می شود از پیشرفت فیزیکی بیش از ۷۶ درصد برخوردار است.

 

کریمی ایجاد ۱۲ شبکه آبرسانی با پیشرفت بیش از ۴۰ درصدی را از دیگر طرحهای مهر ماندگار استان عنوان و با اشاره به اینکه تمام طرحهای مهر ماندگار حوزه آب منطقه ای باید تا پایان کار دولت دهم به بهره برداری برسند، گفت: برای اتمام عملیات اجرایی این طرحها ۳ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

فرماندار چایپاره نیز در این نشست از ذخیره سازی ۸۰ میلیون متر مکعب آب در بزرگترین سد خاکی قوسی کشور خبر داد و گفت: مراحل سه گانه احداث شبکه های انتقال سد آغچای در ردیف طرحهای مهر ماندگار قرار گرفته که مرحله نخست آن در حال اتمام و عملیات اجرایی مراحل دوم و سوم هم تا پایان دولت دهم به بهره برداری می رسد.

جلیل غفاری با اشاره به اینکه سد آغچای با ظرفیت ۲۰۰ میلیون متر مکعب وطول تاج ۸۵۰، عرض تاج ۱۲ و ارتفاع ۱۰۸ متر از پی سال گذشته با حضور رئیس جمهور افتتاح شد، اظهار داشت: با اتمام این شبکه ها بیش از ۱۶ هزار هکتار از اراضی دشت های قره ضیا الدین و چایپاره و بخش ارس پلدشت تحت پوشش آب سد قرار خواهند گرفت.

سد آغچای از نوع خاکی با هسته رسی با گنجایش ۱۸۰ میلیون متر مکعب است که بیش از ۲۲ هزار هکتار دشتهای قره ضیاء الدین و نازک تحت پوشش طرحهای آبیاری مدرن را آبیاری می کند.

این سد از نوع خاکی با هسته رسی با ارتفاع از پی ۱۰۸ متر و طول تاج ۸۲۶ متر و عرض تاج ۱۲ متر و حجم مخزن معادل ۲۰۰ میلیون مترمکعب در فاصله زمینی ۳۲ کیلومتری خوی و ۴۵ کیلومتری شهر قره ضیاء الدین در چایپاره احداث شده است.

ارتباط زمینی به محل ساختگاه سد از طریق جاده قدیم خوی - قره ضیاءالدین معروف به جاده حمزیان است، همچنین این سد گستره شبکه اراضی دشت های قره ضیاء الدین و نازک را در بر می گیرد، رودخانه آغ چای از میان دشت قره ضیاءالدین عبور می کند و جاده بین المللی ایران - اروپا نیز از شمال این دشت می گذرد.

مهار آب رودخانه آغ چای و تنظیم آن با احداث سد مخزنی و انحراف یا انتقال آن به اراضی دشت قره ضیاءالدین و نازک به منظور بهبود سه هزار هکتار و توسعه ۹ هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی دشت ها از اهداف احداث این سد بزرگ مخزنی است.

همچنین استفاده از پتانسیل قابل توجه آب زیرزمینی دشت قره ضیاءالدین و بهبود سه هزار و ۵۰۰ هکتار خالص از اراضی بدون حقابه دشت قره ضیاءالدین و جلوگیری از زهدار شدن اراضی دشت ها از دیگر اهداف احداث این سد است.

تامین آب شرب شهرستان های خوی و چایپاره و ایجاد اشتغال در منطقه و جلوگیری از مهاجرت بی رویه افراد بومی به سایر شهرستانها و با توجه به اینکه رودخانه آغ چای سامانه سیلابی وحشی دارد و هر سال شهر قره ضیاءالدین و توابع آن را تهدید می کند، کنترل سیلاب و تنظیم آب در زمان طغیان از دیگر مزایای احداث این سد محسوب می شود.

 

 

 

    نظرات