خروج ۱٫۳ میلیون خودرو فرسوده از ناوگان حمل و نقل

خروج ۱٫۳ میلیون خودرو فرسوده از ناوگان حمل و نقل

http://www.bananews.irرئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با اشاره به اسقاط بیش از ۱٫۳ میلیون خودروی فرسوده از ناوگان حمل و نقل، اعلام کرد: با اسقاط این خودروها در مجموع حدود ۳۱ هزار میلیارد ریال در هزینه ناشی از تردد خودروهای فرسوده صرفه‌جویی شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمد رویانیان امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه با موافقت سازمان محیط زیست، متوسط عمر خودروها از ۲۵ به ۲۰ سال کاهش می یابد، گفت: بر این اساس باید نحوه استفاده از خودرو مدیریت شود و تدابیر لازم برای جلوگیری از آسیب رسانی به محیط زیست اتخاذ شود.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با تاکید بر اینکه در حال حاضر خودروها بیشترین آلایندگی را دارند و باید با کاهش سفرهای درون شهری از افزایش آلودگی هوا جلوگیری کرد، تصریح کرد: از اینرو باید نیاز به سفر را کاهش داد و توسعه حمل و نقل عمومی را بیش از پیش مورد توجه قرار داد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه هم اکنون عمر حدود ۹۲ درصد تاکسی ها زیر ۱۰ سال بوده و متوسط سن ناوگان تاکسیرانی کشور به حدود ۷ سال کاشه یافته است، اظهار داشت: امروز قراردادی بین ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور و بانک قرض الحسنه مهر ایران منعقد شده که مطابق با این توافق، خودروهای سنگین، عمومی و تاکسی‌ها با وام ۴ درصد از رده خارج خواهند شد.

وی با اعلام اینکه در شرایط فعلی روند نوسازی و اسقاط خودروها با تاخیر همراه نیست، تبیین کرد: از خرداد ماه سال گذشته تا کنون ۳۰۰ هزار خودرو از رده خارج شده و جمع خودروهای از رده خارج و اسقاطی کشور به بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه افزایش یافته است.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با بیان اینکه برای شتاب روند اسقاط خودروهای فرسوده باید تمامی دستگاه ها و بانک ها همکاری لازم را داشته باشند، یادآور شد: در تهران روزانه ۱۵۰۰ دستگاه خودرو به خیابان ها اضافه می شود که با مصرف بیشتر حامل های انرژی به آلودگی بیشتر هوا و محیط زیست دامن می زند.

به گفته وی از نظر ستاد سوخت خودروهای مدل ۸۲ به پایین استاندارد نیستند و از ۸۲ به بالا کمی در مورد آلایندگی بهبود یافته اند ولی از ۱۴ میلیون دستگاه خودرو موجود، تعداد قابل توجه ای از خودروها دارای مدل پایین ۸۲ هستند.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه خودروسازی یکی از صنایع عمده کشور است و نمی توانیم و نباید جلوی تولید خودرو یا ورود خودرو به کلان شهرها را بگیریم، گفت: در این مسیر علاوه بر آموزش مدیریت مصرف باید کاهش نیاز به سفر را نهادینه کنیم که البته به ایجاد زیر ساخت هایی نیز نیاز دارد که از جمله آن ها می توان به حرکت به سمت شهر الکترونیکی پیش رویم.

وی در پایان تاکید کرد: با اسقاط ۱٫۳ میلیون دستگاه خودروی فرسوده در مجموع حدود ۳۱ هزار میلیارد ریال در هزینه های ناشی از تردد خودروهای فرسوده صرفه جویی شده است.

 

 

 

    نظرات