افتتاح بزرگ‌ترین شهرک حمل‌و‌نقلی در بندرعباس

افتتاح بزرگ‌ترین شهرک حمل‌و‌نقلی در بندرعباس

www.BanaNews.irاستاندار هرمزگان گفت: فاز اول بزرگ‌ترین شهرک حمل‌و‌نقلی کشور خرداد ماه آینده در بندرعباس و در مجاورت مجتمع بندری شهید رجایی به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ابراهیم عزیزی در حاشیه دیدار از عملیات اجرایی این طرح افزود:از مجموع عملیات زیرساختی و سه فاز طراحی شده این پروژه کلان تاکنون حدود ۴۰درصد آن به اتمام رسیده است.
وی با اشاره به ورود روزانه حدود ۶هزار خودرو سنگین به بندرعباس و اهمیت این شهر به عنوان قطب حمل‌و‌نقل و تجارت کشور اظهار کرد: تکمیل این طرح تاثیرهای ملی و بین‌المللی خود را در حوزه حمل‌و‌نقل جاده‌ای نشان خواهد داد و در حقیقت پس از دوخطه شدن راه آهن بندرعباس - بافق می‌توان آن را تکمیل حلقه زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل بار دانست.
نماینده عالی دولت در هرمزگان اضافه کرد:با توجه به اهمیت و ضرورت تکمیل بزرگ‌ترین شهرک حمل‌و‌نقلی کشور، لازم است بخش خصوصی به عنوان مجری و متولی اصلی آن،جدیت بیشتری داشته باشد و در کنار آن از حمایت‌ها و ظرفیت‌های دولتی نیز در این زمینه استفاده شود.
رییس شورای حمل‌و‌نقل استان همچنین اشتغالزایی و رفع مشکلات ترافیکی فعلی را از دیگر مزایای این طرح دانست و یادآور شد: در حال حاضر روزانه حدود ۶هزار خودروی سنگین ناچارند برای گرفتن بارنامه‌های خود یک مسیر حدود ۳۰کیلومتری را به صورت رفت و برگشت و به صورت اضافه طی کنند.
عزیزی خاطرنشان کرد: در حقیقت با بهره‌برداری از این شهرک روزانه حدود ۲۴هزار کیلومتر از تردد جاده‌ای اضافی در هرمزگان جلوگیری می‌شود که نقش آن در صرفه‌جویی سوخت و کاهش استهلاک خودرو و جاده‌ها و ایمنی عبور و مرور غیرقابل انکار است.

مدیرکل حمل‌و‌نقل و پایانه‌های هرمزگان نیز گفت: با توجه به نتایج دیدار استاندار هرمزگان از بزرگ‌ترین شهرک حمل‌و‌نقلی کشور که در غرب بندرعباس در حال ساخت است، انتظار می‌رود روند ساخت این طرح بزرگ شتاب بیشتری گیرد.
مهندس کوروش جهانبخش افزود: این مجموعه که توسط بخش خصوصی در حال احداث است و برآورد اعتباری آن در سال ۸۹ حدود دو هزار و ۱۵۰میلیارد ریال بوده است با اختصاص ۵۰۰میلیارد ریال تسهیلات وارد مرحله جدی‌تری از عملیات اجرایی می‌شود.
وی یادآور شد: پرونده این تسهیلات هم‌اکنون در شورای اشتغال استان در حال بررسی است و انتظار می‌رود بلافاصله پس از تصویب به سیستم بانکی وارد شود.
این مسوول اضافه کرد: تاکنون حدود ۳۴۵ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در این طرح هزینه شده است و فاز اول آن در حال اتمام است.
جهانبخش خاطرنشان کرد: شهرک حمل‌و‌نقلی بندرعباس که در زمینی به وسعت ۱۵۰هکتار در حال احداث است، تنها یک پایانه بار نبوده و امکانات متنوع خدماتی و رفاهی از قبیل مجتمع تجاری، هتل، تعمیرگاه‌های متعدد، دفاتر شرکت‌های حمل‌و‌نقلی و دیگر موارد مورد نیاز برای آن پیش‌بینی شده است.
جهانبخش ادامه داد: با توجه به جایگاه هرمزگان و شهر بندرعباس در تجارت و حمل‌و‌نقل جاده‌ای می‌توان کارکرد چنین مجموعه‌ای را ملی و حتی بین‌المللی ارزیابی کرد.
به گفته این مسوول، زمان تکمیل این پروژه از زمان آغاز عملیات اجرایی در سال ۸۸ یعنی پنج سال پیش‌بینی شده بود که با توجه به برخی دشواری‌ها در زمینه عملیات اجرایی و تزریق اعتبارات، عقب‌ماندگی‌هایی از نظر برنامه زمان‌بندی شده دیده می‌شود که انتظار می‌رود با مساعدت و همدلی بخش خصوصی و دولتی و اعطای تسهیلات ۵۰۰میلیارد ریالی، تاخیر یاد شده جبران شود.

 

 

 

    نظرات