نصب کاشی‌های گنبد مسجد امام (ره) به استادکار و امکانات نیاز دارد

نصب کاشی‌های گنبد مسجد امام (ره) به استادکار و امکانات نیاز دارد

www.BanaNews.irمعاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان گفت:‌ برای نصب کاشی‌های گنبد مسجد امام (ره) به‌صورت یکپارچه، به چند استادکار با توانایی یک سطح و امکانات کامل نیاز داریم.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ناصر طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: مرمت گنبد مسجد امام (ره) اصفهان در دو بخش نصب کاشی‌های در دست مرمت و تثبیت کاشی‌های سالم روی بدنه‌ی گنبد انجام می‌شود.

وی ادامه داد:‌ در مرحله‌ی نخست، بازسازی ترک‌هایی که سال گذشته با هدف مرمت و تعویض برداشته شدند، انجام شد. سپس با قالب‌گیری کاشی‌های جدید و طرح‌بندی آن‌ها،‌ در ادامه پارچه‌های کاشی آماده می‌شوند و با پاک‌سازی گنبد، زمینه برای انجام اقدامات زیرساختی با هدف نصب کاشی‌ها آماده می‌شود.

او با ظریف دانستن این پروژه و لزوم همخوانی طرح کاشی‌ها با یکدیگر، گفت:‌ با توجه به این‌که عملیات در ارتفاع انجام می‌شود این پروژه از نظر زمانی، قدری با مشکل روبه‌رو استژ و به زمان بیشتری برای به پایان رساندن آن نیاز داریم. همچنین دسترسی استادکار و بنا به مصالح از پایین به بالا، مهم‌ترین بخش است.

 

طاهری با تأکید بر لزوم نصب کاشی‌های گنبد مسجد امام (ره) به‌صورت ویژه، بیان کرد:‌ در کنار نصب کاشی‌های جداشده از گنبد، مرمت موضعی مانند بندکشی و تثبیت کاشی‌های چند ترک باقی‌مانده روی گنبد نیز باید انجام شود.

معاون میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان این‌که تا کنون در نصب کاشی‌های گنبدهای مسجد امام (ره) قدری تعلل با هدف بالا رفتن دقت در کار انجام شده است،‌ گفت: مطالعه روی گنبد با دستگاه اسکن لیزر انجام شده است تا کاری که پیمانکار انجام می‌دهد به‌صورت علمی باشد.

وی با اشاره به این‌که کاشی‌ها در گنبد مساجد دست کم هر ۳۰ تا ۴۰ سال یک‌بار به مرمت و تعویض نیاز دارند، اظهار کرد: پوسته‌ی خارجی گنبدها با عوامل فرسایشی مانند گرما، آلودگی‌ها، باران و برف در تماس مستقیم است و همین امر به سرعتِ فرسوده شدن کاشی‌ها و سطح گنبد می‌افزاید.

او همچنین عوض کردن کاشی‌های سطح گنبد را به‌صورت یکپارچه در وضعیت کنونی ناممکن دانست و گفت: در مواقع نیاز باید مرمت، تعمیر یا تعویض کاشی‌ها انجام شود و براساس نیاز بنا و با توجه به نظر شورای فنی کارشناسان باید این‌گونه اقدامات صورت گیرد.

طاهری همچنین درباره‌ی استفاده از داربست‌های استاندارد که مدیر پیشین اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان صحبت‌هایی مبنی بر استفاده از آن‌ها در مرمت گنبد مسجد امام (ره) کرده بود، افزود: داربست مهم‌ترین ابزار برای مرمت یک بنا در ارتفاع است. برای استفاده از یک داربست استاندارد در کار مرمت بنایی تاریخی، نخست باید داربست برای آن بنای خاص طراحی شود. به همین دلیل، از چند مشاور برای این کار دعوت کرده‌ایم؛ آن‌ها نخست باید طرح داربست را تهیه کنند و سپس نحوه‌ی رساندن مصالح به نقاط بالایی داربست مورد توجه قرار گیرد و در پایان، با تصویب طرح داربست‌ها می‌توان این کار را انجام داد.

 

 

 

    نظرات