آثار تاریخی مناطق زلزله زده اهر در حال نابودی است

آثار تاریخی مناطق زلزله زده اهر در حال نابودی است

http://www.bananews.irمدیر گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر گفت: آثار تاریخی منطقه که به عنوان اسناد زنده مصور از تاریخ در منطقه ارسباران مطرح است به دلیل زلزله و پس لرزه‌های بسیار در معرض تخریب کامل و نابودی است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمد جدیری عباسی اهمیت بافت‌های تاریخی منطقه را به عنوان نماد، هویت و اصالت یک شهر برشمرد و گفت: برکسی پوشیده نیست که امروزه در تمامی محافل معماری و شهرسازی برضرورت حفظ و احیای بافت تاریخی شهرها تأکید می‌شود.

این استاد دانشگاه، بافت‌های کهن شهری و روستایی کشور را نماد فرهنگ و تمدن ایران زمین، اسناد مصور از تاریخ و نمودهای محسوس هویت و تجربه نیاکان ما برشمرد و گفت: این بافت‌ها در برگیرنده ارزش‌های معماری و شهرسازی و هویت ملی، نمایانگر خاطرات قومی و آثار متعلق به تمامی نسلهای حاضر و آینده کشور است که در عین حال جایگزین ناپذیر نیز هستند و نیاز به توجه جدی دارد.

وی افزود: این میراث فرهنگی و تاریخی از تنوع بسیاری برخوردار بوده به طوری که توجه به آنها غنای هویت ملی را به دنبال آورده و احساس عمیق و الهام بخش پیوند با گذشته و درک تجارب نسل‌های پیشین را فراهم می‌کند.

 

جدیری افزود: در حال حاضر کمتر کشوری در دنیا پیدا می‌شود که مجموعه‌ای چنین متنوع و با ارزش از میراث معماری و شهرسازی را بصورت یک‌جا داشته باشد و در موارد نادر برخورداری از چنین میراثی هم، چون گنجینه‌ای گرانبها از آنها حفاظت می‌کنند و شرایط کنونی این بناها و بافت‌ها به نحوی است که نمی‌توان نسبت به آنها بی‌تفاوت ماند و با توجه به اینکه احیاء آنها مسئله‌ای ضروری است طی سال‌های اخیر اقداماتی برای حفظ و احیاء آنها صورت گرفته است.

مدیر گروه معماری واحد اهر گفت: یکی از مهمترین خطراتی که بافت‌های تاریخی با ارزش شهرها را تهدید می‌کند، خطر سوانح طبیعی و به خصوص زلزله است، اگرچه خطر زلزله تمامی نقاط شهر را در معرض تهدید قرار می‌دهد، اما بافت تاریخی شهرها به دلایل گوناگون از این حیث در وضعیت بدتری قرار دارند و بیش از سایر قسمت‌های شهر در معرض آسیب ناشی از بروز زلزله هستند و حفظ و احیای بافت تاریخی شهرها، ضرورت ایمن سازی این بافت‌ها در برابر خطرات ناشی از بروز زلزله را مطرح می‌کند و برای کاستن از تهدیدات خطر زلزله بر روی بافت‌های تاریخی شهرها باید تمهیداتی اندیشیده شود و اجرای آنها سبب کاهش خطرات وارد بر بافت‌های تاریخی تاریخی به هنگام وقوع زلزله شود.

جدیری گفت: استحکام بخشی به بافت تاریخی شهرها و بالا بردن میزان مقاومت آنها در برابر خطرات زلزله، تنها با مقاوم سازی بناهای موجود دراین بافت‌ها میسر نبوده و به کارگیری تمهیداتی فراتر از تمهیدات ساختمانی در افزایش مقاومت بافت‌های تاریخی شهرها در برابر زلزله ضرورت دارد که این تمهیدات، تمهیدات شهرسازی است.

در زلزله ۲۱ مرداد ماه ۱۳۹۱ منطقه ارسباران اکثر بناهای از جمله بقعه شیخ شهاب‌الدین، حصار خشتی، مسجد جامع، خانه دکتر قاسم خان اهری، خانه امیر ارشد، کاروانسراهای گوره درق و شاه عباس گوجه بئل و بازار اهر آسیب دیده بود که تاکنون فقط بازار اهر مرمت و بازسازی شده است.

 

 

 

    نظرات