احداث قطار اصفهان - مشهد با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت

احداث قطار اصفهان - مشهد با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت

http://www.bananews.irوزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: پروژه‌های ریلی با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت در حال بهره‌برداری است و مسیر اصفهان- قم - تهران- مشهد با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت نیز در حال احداث است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علی نیکزاد اظهار کرد: با خرید و راه‌اندازی قطارهای سریع‌السیر در مسیر تهران - مشهد، این سرعت حمل و نقل ریلی به ۳۵۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

وی گفت: در حال حاضر ۱۱ هزار کیلومتر راه‌آهن در کشور در حال ساخت است. البته به همین میزان نیز راه‌آهن در حال بهره‌برداری داریم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هم اکنون در هشت نقطه کشور ریل‌گذاری راه‌آهن در حال انجام است افزود: برای اولین بار است که در کشور ریل گذاری‌ها به صورت هم‌زمان انجام می‌شود که امیدواریم با اتمام این ریل‌گذاری بسیاری از پروژه‌های راه آهن‌سازی در کشور در نیمه اول سال آینده تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد.

نیکزاد تاکید کرد: پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه به طول ۱۷۵ کیلومتر در هشت قطعه در حال اجراست که چهار قطعه آن در دست پیمانکاران بومی است و چهار قطعه دیگر نیز توسط پیمانکاران غیر‌بومی اجرا می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه تامین منابع مورد نیاز این پروژه به سرعت در حال انجام است و مطالبات پیمانکاران نیز پرداخت شده است گفت: در یک زمان‌بندی مشخص سعی داریم هم پروژه و هم ایستگاه‌های آن را تکمیل کنیم که ایستگاه مرکزی راه‌آهن اردبیل در زمینی به مساحت ۱۶ هزار متر‌مربع در حال اجراست.

وزیر راه و شهرسازی افزود: ۱۱۰ کیلومتر از این پروژه آماده ریل‌گذاری است که با تکمیل کار زیر‌سازی امیدواریم این کار با سرعت انجام شود.

نیکزاد با اشاره به وجود تونل‌ها و پل‌های متعدد در مسیر راه‌آهن اردبیل تصریح کرد: ساخت راه‌آهن به ویژه فراهم کردن زیر‌ساخت‌های آن کار مشکلی است اما در تمام قطعات کار با سرعت مناسب به پیش می‌رود.

وی ادامه داد: راه‌آهن اردبیل جزو اولویت‌های دولت دهم است و از ۱۷۵ کیلومتر اجرای این پروژه سعی خواهیم کرد در قطعات مختلف کار زیر‌بنایی و روبنایی انجام شود که پیمانکاران متعددی نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند.

** اجرای بیش از هزار پروژه راهسازی در کشور

وزیر راه و شهرسازی ابراز کرد: با سرمایه‌گذاری ۷۰ هزار میلیارد تومان بیش از یک هزار پروژه در سطح کشور در حوزه راهسازی در حال اجراست و یکی از این پروژه‌ها تکمیل راه اردبیل سرچم و چهار خطه کردن ۸۰ کیلومتر از این مسیر است.

نیکزاد در مورد دو فرودگاه موجود در اردبیل و حل مشکل آنها گفت: یکی از این فروگاه‌ها مربوط به فرودگاه پارس‌آباد است که درصدد حل و رفع مشکلات جزئی آن هستیم تا امکان نشست و برخاست راحت در این مجموعه فراهم آید.

وی عنوان کرد: تا پایان امسال دستگاه آی.ال.اس که بیش از ۱۰ مورد آن خریداری شده است و به دلیل تحریم‌ با مشکل ترخیص مواجه بود یکی از آنها در فرودگاه اردبیل نصب می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد: با نصب این دستگاه مشکلات فرودگاه اردبیل نیز در آب و هوای مختلف برطرف شود.

نیکزاد برای تکمیل ترمینال حجاج اردبیل قول مساعد داد و خاطرنشان کرد: امیدواریم با تکمیل این پروژه‌ها یک سطح خدمات مطلوب و دسترسی راحت اهالی استان و مسافران به حمل و نقل زمینی، هوایی و ریلی در این استان فراهم آید.

** افتتاح ۱٫۵ میلیون واحد شهری و روستایی در سال جاری

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: امسال نیز ۱٫۵ میلیون واحد شهری و روستایی افتتاح می‌شود که در هفت ماه امسال بخشی از آنها افتتاح شده و بخش دیگری نیز در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر، زیر ۲۵ هزار نفر و بافت فرسوده در حال افتتاح است.

نیکزاد گفت: بخش عمده‌ای از کارهای تکمیلی این واحدها انجام شده است و به تدریج در نیمه نخست سال آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: براساس آخرین سرشماری سال ۹۰ برای نخستین بار در کشور در طول ۶۰ سال گذشته تعداد واحدهای مسکونی کشور، اسکان یافته و خالی به مرز ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد رسید در حالی که تعداد خانوارهای کشورمان ۲۱ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار بوده که با تدبیر دولت واحدهای مسکونی ما از تعداد خانوارها پیش گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در سال ۸۵ در استان اردبیل یک میلیون و ۲۲۹ هزار نفر جمعیت داشتیم که در قالب ۲۸۵ هزار خانوار در ۲۵۸ هزار واحد مسکونی سکونت داشتند.

** آمادگی ۱۶ استان کشور برای بهره‌برداری از طرح‌های مسکن مهر

نیکزاد از آمادگی ۱۶ استان کشور برای بهره‌برداری از طرح‌های مسکن مهر خبر داد و ادامه داد:‌ البته این موضوع به این معنا نیست که پروژه‌های آماده واگذاری برای استفاده تحویل متقاضیان نمی‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به این آمادگی مردم، استانداران و مسئولان وزارت راه و شهرسازی راغب به حضور رئیس جمهور، معاون اول و سایر مسئولان ارشد کشوری هستند تا در آیین‌های گشایش این پروژه‌ها حضور یابند.

وزیر راه و شهرسازی افتتاح و تحویل این تعداد واحد مسکونی در تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران را بی‌نظیر توصیف کرد و گفت: امیدواریم همین روند با قوت و قدرت ادامه پیدا کند.

 

 

 

    نظرات