سیل پایه های پل تاریخی آق قلا را سست کرده است

سیل پایه های پل تاریخی آق قلا را سست کرده است

 

 

 

http://www.bananews.irمدیرکل میراث فرهنگی گلستان، به اسیبهای وارده شده به پل تاریخی آق قلا اشاره کرد و گفت: پایه های این پل بر اثر سیل، دچار سستی و خرابی شده است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) قربان عباسی عصر دوشنبه در بازدید دبیر مجمع نمایندگان استان از طرح های میراث فرهنگی افزود: با بررسی های انجام شده، بنا داریم تا تعداد دهنه های این پل را از دو به چهار برسانیم تا کاربری اصلی آن لحاظ شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: مدرسه عمادیه در گرگان در حال برگرداندن به کاربری اولیه است که اکنون در این مکان سفیران هدایت مشغول تعلیم و تربیت هستند و به این بخش چهار میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده و ۷۰ درصد پیشرفت کاری دارد.

عباسی افزود: کار بازسازی مناره مسجد جامع گرگان که قدمت هفت هزار ساله دارد نیز انجام شد و رونمایی از این مرمت صورت گرفت وبرای اقدامات این بخش سه میلیارد و۵۰۰ میلیون ریال اعتبار تخصیص یافته است.

وی ضمن اشاره به ثبت ملی دواثر معنوی طوق بندان وچهل منبر، از دیگر اقدامات اساسی این حوزه را در احیای فرهنگ دفاع مقدس، واگذاری کاخ آقامحمدخان برای مرمت از سوی سپاه نینوا استان به میراث برشمرد که قرار است این مکان به موزه زنان دفاع مقدس، با اعتباری افزون بر ۵/ ۲ میلیارد ریال تبدیل شود.

عباسی درپایان به مدرسه کریم ایشان در شهرستان مراوه تپه اشاره کرد و گفت: این مدرسه نیز از قدمت بسیار بالایی برخوردار است و برای احیا و مرمت آن ۸/۲ میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده و تاکنون نیز پیشرفت خوبی در کار داشته ایم.

 

دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان ضمن بازدید از مناره مرمت شده مسجد جامع گرگان و مدرسه عمادیه واقع دربافت قدیم این شهر ، گفت: زمینه های توسعه گردشگری مذهبی دراستان گلستان بیش از پیش فراهم شده است.

عیسی امامی دراین بازدید ضمن قدردانی از زحمات و پیگیری های مسئولان میراث فرهنگی استان، گفت: گلستان با توجه به وجود جاذبه های فراوان طبیعی وتاریخی، دارای فرهنگ وتمدن دینی و اسلامی غنی بوده و گردشگری مذهبی دراین استان درحال توسعه و رونق است.

وی درادامه بر ضرورت حفظ و بازسازی آثار تاریخی و مذهبی در این استان تاکید و افزود: در این راستا با برنامه ریزی دقیق و منسجم و بهره برداری مطلوب از ظرفیت های این استان و بازسازی و مرمت بناهایی که دارای ارزش تاریخی و مذهبی است، می توان از این پتانسیل ها جهت جذب گردشگر استفاده کرد.

نماینده مردم گرگان وآق قلا در مجلس، مرمت مناره مسجد جامع گرگان و بازسازی ومرمت مدرسه عمادیه وبازگرداندن کاربری اصلی این بنا به عنوان محل فعالیت سفیران هدایت را اقدامات مناسبی ذکر و اظهار امیدواری کرد: با این اقدامات و حفظ آثار تاریخی، مذهبی ومعنوی موجود دراین استان، ضمن معرفی فرهنگ وتمدن غنی ایران اسلامی، در راستای پیشبرد صنعت گردشگری، گام های موثری برداشته شود.

 

 

 

    نظرات