روابط گازی تهران عشق‌آباد در انتظار گشایش

روابط گازی تهران عشق‌آباد در انتظار گشایش

http://www.bananews.irدرحالی که روابط گازی ایران و ترکمنستان در سال‌های اخیر نوسانات زیادی را شاهد بوده، توقف‌های مکرر در روند ورادات گاز از ترکمنستان بالاخره وزیر نفت را امروز عازم این کشور کرد تا تهران و عشق آباد در انتظار گشایشی در روابط گازی خود باشند.

به‌گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ایران برای تامین گاز مورد نیاز خود در زمستان و شرایط اضطراری از ترکمنستان قرارداد ورادات گاز به مدت ۱۵ سال و با حجم ۴۵ میلیون متر مکعب در روز دارد اما امسال با شروع فصل سرد ورادات گاز ترکمنستان به ایران کاهش بسیار چشمگری یافت به طوری که در زمان‌هایی ورادات برایر با صفر شد.

پیش از این تجربه شده بود که ترکمنستان با اوج‌گیری مصرف گاز در ایران آن هم فصل سرد، با هدف فشار به مسئولان ایرانی برای افزایش تعرفه گاز، صادرات گاز به ایران را کاهش داده و یا متوقف کرده است اما هر دو طرف قطع گاز در روزهای اخیر به این دلیل رد کردند.

اگرچه مسوولان ایرانی و ترکمنی دلیل کاهش و یا توقف صادرات گاز را در ابتدا تعمیرات دوره‌ای پالایشگاه‌های گازی دو کشور اعلام کرده بودند اما در واقع ترکمنستان به بهانه این‌که مبادله پول گاز خریداری شده ایران به ترکمنستان به سختی انجام می‌شود صادرات گاز خود را به ایران کاهش داده و در مقاطعی نیز به قطع آن مبادرت کرده است.

به همین دلیل امروز رستم قاسمی- وزیر نفت- پس از لغو چند برنامه از پیش تعیین شده خود، به کشور ترکمنستان سفر کرده است تا علاوه بر این که پیام رییس جمهور کشور را به قربانقلی بردی محمدوف- رییس جمهور ترکمنستان- می‌رساند و با وی دیداری می‌کند، با خواجه محمد اف، معاون رئیس جمهوری ترکمنستان در امور نفت و گاز این کشور گفت‌وگو کند.

هرچند که ایران برای مقابله با نوسانات احتمالی در تصمیمات همسایه ترکمن، با توجه به این که قسمتی از گاز مورد نیاز استان‌های شمالی و شمال شرقی کشور از ترکمنستان وارد می‌شود و در شرایطی که احتمال ادامه قطع ورادات گاز از ترکمنستان وجود دارد وزارت نفت از یک ماه پیش ستاده ویژه سوخت‌رسانی به استان‌های شمالی- گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و منطقه چالوس- را با حضور مدیران شرکت مناطق شرکت گاز و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، استانداران و نمایندگان مجلس تشکیل داده است تا حداقل فعالیت واحدهای خدماتی این مناطق که سوخت مورد نیازشان از طریق گاز تامین می‌شود تحت هیچ شرایطی متوقف نشود.

ستاد ویژه سوخت‌رسانی به استان‌های شمالی هر هفته در یکی از استان‌ها تشکیل و راهکارهای تامین سوخت مورد نیاز مردم این منطقه را بررسی و در همین زمینه تصمیم‌هایی برای موانع احتمالی پیش رو گرفته می‌شود .

یکی از تصمیم‌هایی که تاکنون گرفته شده‌است دو گانه‌سوز شدن مصرف‌کنندگان عمده به خصوص واحدهای خدماتی مانند نانوایی‌ها و بیمارستان‌هاست تا در صورت قطع یا افت فشار گاز خدمات به مردم تداوم یابد و بحران سال ۱۳۸۶ تکرار نشود.

به گزارش ایسنا، ، تولید گاز ایران در حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب در روز است و طبق اعلام شرکت ملی گاز ایران پیک (اوج) مصرف گاز در فصل زمستان نیز ۶۰۰ میلیون متر مکعب پیش‌بینی شده است. از سوی دیگر رئیس مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران نیز از افزایش هشت درصدی مصرف گاز امسال نسبت به سال گذشته خبر داده است.

طبق وعده مسئولان شرکت نفت، تولید از پنج فاز ۱۲، ۱۵، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ میدان گازی پارس‌جنوبی باید به تدریج تا پایان امسال محقق شود که با توجه به روند پیشرفت این فازها بعید است که امسال ایران از پارس جنوبی افزایش تولید گاز داشته باشد.

طبق آمارهای رسمی شرکت ملی گاز سال گذشته به طور متوسط روزانه بیش از ۳۲ میلیون مترمکعب (در مجموع حدود ۱۲ میلیارد مترمکعب) گاز از کشورهای ترکمنستان و جمهوری آذربایجان وارد کشور شده است که نشان‌دهنده افزایش حدود ۳۱ درصدی نسبت به سال ۱۳۸۹ است. این در حالیست که ایران با ۳۴ هزار میلیارد مترمکعب گاز قابل برداشت دومین دارند ذخایر گاز در جهان است.

البته طبق برنامه پنجم توسعه کشور تا پایان سال ۱۳۹۴ باید روزانه یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون مترمکعب (دو برابر تولید کنونی) گاز تولید شود و ظرفیت پالایش گاز کشور به یک میلیارد و ۲۱۱ میلیون مترمکعب در روز ارتقا یابد.

بر این اساس تا پایان سال ۹۴ توان صادراتی گاز کشور باید به ۲۱۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد که برای تحقق این برنامه و تکمیل طرح‌های صنعت گاز کشور ۴۳ میلیارد دلار سرمایه نیاز است.

 

 

 

    نظرات