موریانه به جان بناهای تاریخی خراسان‌شمالی افتاد

موریانه به جان بناهای تاریخی خراسان‌شمالی افتاد

http://www.bananews.irمعاون میراث فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌شمالی گفت:حدود ۲۰ درصد بناهای تاریخی موجود در مناطق کویری این استان در معرض خطر موریانه‌زدگی قرار دارند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علی اکبر وحدتی در گفت وگو با ایسنا افزود: عوامل بیولوژیک یکی از علت‌هایی است که به بناهای تاریخی آسیب وارد می‌کند که موریانه‌زدگی یکی از عوامل تأثیرگذار بر این امر است.

وی با اشاره به وجود ۵۰۴ اثر به ثبت رسیده در این استان ادامه داد: از این تعداد ۱۰۵ اثر بنای تاریخی هستند که ۲۰ درصد آثار تاریخی ثبتی در این استان را شامل می‌شود.

وحدتی با بیان اینکه ۶۰ درصد از بناهای تاریخی به ثبت رسیده این استان در شهرستان‌های گرمه، جاجرم و اسفراین قرار دارد، اظهارکرد: موریانه‌های زیرزمینی و چوب‌زی از جمله موریانه‌هایی هستند که در این محل زندگی می‌کنند و بیشترین آسیب‌های وارد شده به این بناها نیز از طریق این نوع از موجودات بوده است.

وی با ذکر اینکه عمده حملات در بناهای تاریخی این استان به دیوارهای کاهگلی بوده است، توضیح داد: موریانه‌ها در بسیاری از موارد در داخل دیوارها خلل و فرج ایجاد کرده و با کوچک‌ترین تنش محیطی، این دیوارها فرو می‌ریزند.

به گفته این مقام مسوول موریانه‌های چوب زی به چوب و تیرهای سقف حمله کرده و موجب پوک شدن آنها می‌شود.

وی بیان کرد: استفاده از مواد شیمیایی مخصوص از قبیل اسیدبوریک، هگزافلومارون و پیری پرو تی سین و ایجاد سد سمی، یکی از راه‌های مقابله با این نوع از موجودات است که در این استان هنوز از آن استفاده نمی‌شود.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌شمالی با اشاره به اینکه از روش دفع برای مقابله با موریانه‌ها استفاده می‌شود، گفت: در این روش خاک اندود آن مناطق تراشیده و چوب‌ها و تیرهای آسیب دیده برداشته شده است و سپس تیرهای اشباع شده با روغن‌هایی که موریانه‌ها به سمت آنها نمی‌روند، جایگزین می‌شود.

وی تصریح کرد:آرامگاه خواجه مهزیار از جمله بناهایی بوده است که به شدت به وسیله موریانه ها آسیب دیده بود و با استفاده از روش مذکور مرمت شد.

 

 

 

    نظرات