قانون هدفمندی یارانه ۱۴ درصد از میزان ترافیک جادهای کاست
مدیرمرکز مدیریت راههای وزارت راه ترابری از کاهش ۱۴ درصدی ترافیک پس از اجرای قانون هدفمندی یارانهها خبر داد.
'مسعود طبیبی' عنوان کرد: از سویی سهم وسایل نقلیه سنگین در کل شبکه راهها بالا رفت.
وی با بیان اینکه تصور ما براین بود که کاهش سهم خودروهای سبک تنها عامل افزایش آمار خودروهای سنگین باشد،اظهار داشت: با مشاهده آمارها معلوم شد آمار مطلق خودروهای سنگین هم افزایش یافته که نشان می دهد استفاده ازخودروهایی مثل اتوبوس و کامیون بیشتر شده است .
طبیبی در خصوص تغییر الگوهای ترافیکی تصریح کرد : استفاده از خودروهای سواری به نوعی از سفرهای شخصی و غیراجباری محسوب می شود، در حالی که خودروهای سنگین و یا ناوگان باری و مسافری عمومی سرویس اجباری دارد.
به گزارش بنانیوز به نقل از ایرنا، مدیر مرکز مدیریت راههای وزارت راه و ترابری با اشاره به نقش عوامل متعدد تاثیرگذار در ترافیک محورهای ارتباطی گفت: مولفهها و عناصر متعددی در ترافیک جادهای تاثیرگذار هستند و می توان با بهره گیری از دادههای آماری به میزان قابل توجهی از آنها در فرایند تصمیم سازی و تصمیم گیریهای کلان استفاده کرد.
وی ادامه داد: برای مثال نقش وضعیت جوی ،مناسبات اجتماعی ،اعیاد و مراسم مذهبی، اجرای برنامههایی چون قانون هدفمندی یارانهها هر کدام در بخشهایی از محورهای ارتباطی کاهش حجم ترافیک و در برخی از محورهای دیگر افزایش ترافیک را در پی دارد.
طبیبی با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانهها گفت: اطلاعات و دادههای ترافیک شمارهای مرکز مدیریت راههای کشور به وضوح آثار اجرای این قانون را نشان می دهد که از جمله این تاثیرات می توان به افزایش تعداد خودروهای سنگین و کاهش سهم خودروهای سواری در محورهای ارتباطی اشاره کرد.
**مرکز مدیریت راهها ۲۰۰ هزار کیلومتر از راههای کشور را تحت پوشش دارد
طبیبی با بیان اینکه مرکزمدیریت راههای کشور تنها به پوشش راه های روستایی اقدام نمی کند ، افزود: کل راههای شریانی کشور به طول بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر تحت پوشش مرکز مدیریت راههای کشور است که ۷۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر آن از راههای اصلی است.
مدیر مرکز مدیریت راهها کشور در خصوص ترافیک شمارهای این مرکزهم گفـت: ۲۰۰ محور از محورهای ارتباطی کشور تحت پوشش ترافیک شمارها قرار دارد، با این حال ممکن است در هر مقطع زمانی تعدادی از ترافیک شمارها فعال و تعدادی هم غیر فعال باشند.
وی با بیان اینکه در مجموع ۲۳۰ ترافیک شمار درمحورهای ارتباطی نصب شده است، اضافه کرد: اگر هر دستگاهی کمتر از ۱۷ ساعت در شبانه روز فعالیت کند ،غیر فعال محسوب می شود.
طبیبی با اشاره به اینکه با استفاده از ترافیک شمارها می توان بدون مشاهده محور، تفاوت در الگوی ترافیک و وجود هر گونه مشکلی را تشخیص داد ، گفت: برای مثال متوسط سرعت درمحور زنجان – تبریز در بارندگی های اخیر به ۷۳ کیلومتر در ساعت رسیده بود که نشان می داد رانندگان در این محور با احتیاط بیشتری رانندگی می کنند.
وی در خصوص منابع اطلاعاتی مرکز مدیریت راهها از وضعیت جادههای کشور گفت:دوربینهای نظارتی، گروه رانندگان حرفه ای راهیار،راهداران و گشتهای منظم در محورهای ارتباطی منابع اطلاعاتی هستند که البته به دلیل کمبود منابع مالی نمی توان گشتهای جادهای را تجهیز کرد.
نظرات