درخواست دولتی‌ها برای کاهش کارمزد معاملات مسکن

درخواست دولتی‌ها برای کاهش کارمزد معاملات مسکن

مشاوران املاک در حالی درصدد افزایش کارمزد معاملات مسکن هستند که مقامات دولتی خواستار کاهش این نرخ شدند.

مصطفی قلی خسروی در گفتگو با مهر از برگزاری جلسه ای میان معاونان وزرای بازرگانی و مسکن برای تعیین کارمزد معاملات مسکن خبر داد و گفت: این نرخ در هفته جاری نهایی می شود.www.bananews.ir

وی افزود: با نرخ پیشنهادی اتحادیه کشوری مشاوران املاک موافقت نشده است و فعلا در حال رایزنی برای تعیین ۰٫۵ درصد هستیم به این معنا که خریدار و فروشنده هر کدام برای انجام یک معامله ۰٫۵ درصد به مشاوران املاک در سراسر کشور بپردازند.

رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک تصریح کرد: در ابتدا هم هدف اتحادیه تعیین یک نرخ یکسان در سراسر کشور بود و این به معنای افزایش قیمت نیست.

قلی خسروی در خصوص دیدگاه مسئولان دولتی در تعیین کارمزد معاملات مسکن گفت: به اعتقاد مسئولان، افزایش کارمزد معاملات مسکن هزینه زیادی را به خریداران به خصوص دهکهای پایین جامعه تحمیل می کند.

وی همچنین در خصوص قانون منع نوشتن قراردادها توسط مشاوران املاک اظهار داشت: ماده ۱۸۸ برنامه پنجم که در آن مشاوران املاک از نوشتن قراردادها منع می شدند به تصویب نرسید و برای همیشه این قانون لغو شد.

کارمزد معاملات مسکن برای معاملاتی کمتر از ۳۰ میلیون تومان ۰٫۵ درصد و بیشتر از این قیمت، ۰٫۷۵ درصد اعلام می شود که مسئولان دولتی قصد دارند این نرخ را در سراسر کشور به کمتر از ۰٫۵ درصد برسانند.

 

 

    نظرات