وعده وزیر راه برای برطرف کردن هر مشکلی بر سر راه متروی ورامین و پیشوا

وعده وزیر راه برای برطرف کردن هر مشکلی بر سر راه متروی ورامین و پیشوا

http://www.bananews.irعلی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی گفت: هرمشکلی بر سر راه اجرای مترو تهران - ورامین - پیشوا وجود داشته باشد، برطرف می کنیم.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) جلسه مشترکی با حضور علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی، مرتضی تمدن استاندار تهران، سیدحسین نقوی حسینی نماینده شهرستانهای ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی، هابیل درویش مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه، فرماندار ورامین و محمد صاحب محمدی مدیرعامل راه آهن کشور که روز شنبه تشکیل شد.

به گفته نماینده شهرستانهای ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی، در این نشست مصوب شد که اولا اعتبار امسال مترو در اختیار شرکت مترو قرار گیرد، دوم اینکه شرکت مترو استقرار مترو را در مسیری که راه آهن در اختیار گذاشته از لحاظ فنی و تخصصی مدیریت کند و سوم اینکه در ایستگاه های مترو، زمین مورد نیاز از طرف شهرستانهای ورامین و پیشوا در اختیار مترو قرار گیرد.

نقوی حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در این نشست، مصوبات قبلی مورد بررسی قرار گرفت و نماینده و فرماندار در مورد روند اقدامات انجام شده توضیحاتی داده و خواستار سرعت بیشتر در روند کار شدند.

وی تصریح کرد: همچنین نیکزاد وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه "رئیس جمهور در اجرای پروژه مترو تهران ورامین پیشوا تأکید دارد"، گفت که "هر مشکلی بر سر راه اجرای پروژه مترو تهران ورامین پیشوا وجود داشته باشد بر طرف می کنم تا کار انجام شود".

نماینده شهرستانهای ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در اجرای پروژه مترو "تهران، قرچک، خیرآباد، ورامین، پیشوا" تا کنون نزدیک به ۱۴۰ میلیارد تومان هزینه شده و در حدود ۵۵۰ میلیارد تومان دیگر هزینه دارد و در اعتبارات امسال ۸۰ میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گرفته شده است.

تکذیب خبر منتفی شدن احداث مترو تهران – قرچک – ورامین- پیشوا

اواسط هفته گذشته، خبری در برخی سایت های محلی ورامین منتشر شد که موضوع مترو ورامین را منتفی دانست و جالب اینجا بود که در کمتر از ۱۲ ساعت، چهار مقام ارشد استان تهران و شهرستانهای ورامین و پیشوا طی موضعگیری واحد، این خبر را تکذیب کردند.

تمدن استاندار تهران احداث مترو تهران - ورامین - پیشوا را از جمله طرح های مهم نیمه تمام دولت دانست که محور طرحهای نیمه تمام استان تهران بوده که باید هرچه سریعتر به اتمام برسد.

امام جمعه موقت ورامین نیز با تأکید بر احداث هرچه سریعتر مترو ورامین اظهار داشت: مترو از مطالبات اصلی مردم است و هرگز از آن کوتاه نمی آییم.

حجت الاسلام سید محسن محمودی افزود: حدود ۵۰ روز قبل درخواستی مکتوب به امضای ائمه جمعه ورامین، قرچک، جواد آباد، خیر آباد و پیشوا و امضای نماینده ورامین و پیشوا به رئیس جمهور ارسال شد مبنی بر ‌این که در تخصیص اعتبار و پرداخت بودجه تسریع شود تا این پروژه قبل از پایان دولت دهم به سرانجام برسد که دولت ۵۰۰ میلیارد ریال در پی همین نامه به مترو تهران – ورامین - پیشوا تخصیص داد.

 

فرماندار ورامین نیز خبر مذکور را کذب محض دانست و افزود: از آنجا که رئیس جمهور نظر ویژه روی احداث مترو ورامین دارد، انتشار غیر واقع و یک سویه اخبار در دراز مدت موجب بی اعتمادی عمومی می شود، چراکه مترو ورامین دارای مصوبه از هیئت دولت است و ردیف اعتباری در سالجاری دارد

وی افزود: فرآیند اجرایی مترو ورامین به مراتب جلوتر از شهرستان های دیگر است و حدود ۳ هفته پیش با نماینده مردم در مجلس با مدیر عامل مترو و نیز معاون عمرانی استاندار نشستی در مورد مترو داشتیم که روند کارها بسیار مطلوب ارزیابی می شود.

از سوی دیگر نقوی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: من از استاندار محترم تهران و فرماندار و دادستان محترم شهرستان درخواست دارم با برخی سایت ها و پایگاه های اطلاع رسانی که با نشر اکاذیب سبب تشویش اذهان عمومی می گردند و موجب نادیده انگاشتن زحمات دولت در چشم مردم می شوند، برخورد قضایی کنند.

وی اظهار داشت: اولا با تلاش مسئولان شهرستان ورامین، پروژه از حوزه راه آهن خارج شده و کاملاً در حوزه شرکت مترو تهران قرار گرفته است، ثانیا اینکه ردیف اعتبار پروژه و دستگاه اجرایی پروژه از وزارت راه گرفته و به نام شرکت مترو ثبت گردید، ثالثا حریم راه آهن تهران – قرچک – ورامین - پیشوا از ۱۷ متر به هفت متر اصلاح شد و ۱۰ متر آن در اختیار مترو قرار گرفت؛ یعنی با تصویب هیئت دولت، هم پروژه و ردیف اعتباری آن به مترو منتقل شد و هم ۱۰ متر از حریم راه آهن به مسیر مترو تهران – قرچک – ورامین - پیشوا اختصاص پیدا کرد.

روند واگذاری و احداث مترو شهرستانهای ورامین و پیشوا

راه آهن شهری تهران به قرچک، ورامین و پیشوا در سفر اول هیئت دولت تصویب شد و راه آهن جمهوری اسلامی به عنوان دستگاه مجری انتخاب و اجرای پروژه را آغاز کرد که اجرای این پروژه توسط راه آهن به طور جدی آغاز شده و ادامه یافت، به طوری که عملیاتی همچون زیر سازی، پل سازی مسیر و آماده سازی و ریل گذاری با سرعت پیشرفت رفت.

با توجه به اینکه شهرستانهای پیشوا و ورامین در نزدیکی تهران واقع شده، باید خدمات ریلی آنها به مترو تهران متصل و مردم شهرستانهای ورامین، قرچک، پیشوا، خیرآباد و جوادآباد از خدمات مترو تهران برخوردار شوند.

به طور حتم، اگر راه آهن اجرا می شد، مردم مجبور می شدند برای سوار شدن به قطار، به ایستگاه راه آهن مراجعه کرده و از قطار و لوکوموتیو راه آهن استفاده کنند که زمان رفت و برگشت آن طولانی است و در نهایت، مسافران باید در ایستگاه راه آهن تهران پیاده یا سوار شوند که خود مشکلی بر مشکلات می افزاید.

نماینده شهرستانهای ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی معتقد است "شخص رئیس جمهور نسبت به این پروژه عنایت و توجه خاصی دارد" و به همین دلیل، موضوع واگذاری پروژه راه آهن شهری به شرکت متروی تهران را به طور جدی دنبال کرده تا اینکه با حمایت ائمه جمعه، فرمانداران و خانواده معظم شهدای دو شهرستان، در تابستان سال گذشته موفق به دریافت دستور رئیس جمهور مبنی بر واگذاری پروژه به شرکت مترو شدند.

پس از دستور رئیس جمهور، جلسات متعدد و مکرر در حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی و سایر مسئولان مربوطه و مسئولان شهرستانی تشکیل شد تا نحوه انتقال پروژه از راه آهن به شرکت مترو صورت پذیرد.

دو اتفاق بزرگ در نقل و انتقالات و واگذاری پروژه مترو

نقوی به خبرنگار مهر عنوان کرد: در نقل و انتقال و واگذاری، دو اتفاق بزرگ باید رخ می داد؛ اول اینکه پروژه فعلی که راه آهن جمهوری اسلامی در حریم اختصاصی خود اجرا کرده بود همراه با همه زیر ساختها به شرکت مترو واگذار کند که اقدام آسانی نبود، دوم اینکه انتقال ردیف اعتباری پروژه مذکور از وزارت راه و شهرسازی و راه آهن جمهوری اسلامی به شرکت مترو بود که نیازمند مصوبه هیئت دولت بود که الحمدلله صورت گرفت.

وی تصریح کرد: در ملاقاتی که با وزیر راه و شهرسازی صورت گرفت، ایشان قول دادند مصوبه انتقال ردیف اعتبار از راه آهن به شرکت مترو را از دولت بگیرد و خوشبختانه به وعده خود عمل کرد.

این نماینده مردم در مجلس افزود: اکنون شرکت مترو هم صاحب کل پروژه و هم صاحب ردیف اعتباری آن است؛ در آخرین گفتگویی که با مدیرعامل شرکت مترو داشتم ایشان گفتند که به شدت به دنبال تهیه طرح پروژه مبتنی بر وضع موجود و طراحی ایستگاه های مترو و همچنین کسب و دریافت اعتبارات مورد نیاز هستیم و با قدرت و سرعت ادامه می دهیم.

نامه ائمه جمعه و نماینده شهرستانهای ورامین و پیشوا در مجلس به رئیس جمهور

در ۱۷ مهرماه، خبرگزاری مهر خبر از نامه ای داد که ائمه جمعه و نماینده شهرستانهای ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور نوشته و خواستار تسریع در پرداخت اعتبار مترو تهران – قرچک - ورامین – پیشوا شدند.

این نامه به امضای آیت الله سید مرتضی محمودی نماینده ولی فقیه در شهرستان و امام جمعه ورامین، حجت ‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین رحمتی نیا نماینده ولی فقیه در شهرستان و امام جمعه پیشوا و حجج الاسلام حجت‌الله اسماعیلی امام جمعه قرچک، سید حسین حسینی امام جمعه جواد آباد، جعفر محسن زاده امام جمعه خیرآباد و دکتر سیدحسین نقوی حسینی نماینده شهرستانهای ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی رسیده بود.

در این نامه از رئیس جمهور خواسته شد تا در پرداخت اعتبار مترو تهران ‌ـ قرچک - ورامین‌ ـ پیشوا تسریع شود و این پروژه تا پایان دولت دهم به بهره برداری برسد.

مسئولان دو شهرستان با پیگیری مستمر به دنبال تحقق احداث و تکمیل مترو باشند

به هرحال تحولات مذکور، انقلاب مهمی در پروژه خدمت رسانی مترو به مردم منطقه بود و اکنون باید مسئولان دو شهرستان با پیگیری مستمر به دنبال تحقق مترو شهرستان باشند.

اتفاق بزرگی در حوزه ریلی این دو شهرستان رخ داده و آن، تبدیل قطار حومه ‌ای به مترو است که طبق گفته مسئولان تا پایان سال ۹۲ این پروژه راه ‌اندازی می شود.

نقوی با اشاره به اینکه "اکنون شرکت مترو صفر تا صد این پروژه را با امکانات کافی در اختیار دارد"، بیان داشت: در دیداری که توسط جمعی از مسئولان شهرستانهای ورامین و پیشوا با قالیباف شهردار تهران صورت گرفت، وعده داد که تا پایان سال ۹۲ این پروژه راه اندازی شود و همچنین اعلام شد که از همین حالا پیگیر خرید واگن باشند.

وی افزود: در این دیدار، قالیباف شهردار تهران، توسعه و راه اندازی مترو ورامین و پیشوا را اولویت کاری شرکت مترو تهران دانست و آن را در کنار مترو فرودگاه امام(ره) از برنامه های اولویت دار توسعه مترو برشمرد و وعده داد در صورت پیگیری مسئولان شهرستان و حمایت دولت در زمینه تأمین واگنهای مترو، تا پایان سال ۹۲ این پروژه به بهره برداری برسد.

راه آهن شهری تعریف شده برای شهرستانهای ورامین و پیشوا پروژه ای پر پیچ و خم

راه آهن شهری تعریف شده برای شهرستانهای ورامین و پیشوا پروژه ای پر پیچ و خم بوده و در سفر دور چهارم هیئت دولت، توجه ویژه ای از لحاظ تأمین اعتبار و نیز واگذاری قطعی راه آهن شهری به شرکت مترو انجام شد.

احداث مترو تهران – قرچک - ورامین – پیشوا به عنوان یکی از مهمترین مطالبات مردم شهرستان ورامین و از مصوبات دور اول سفر ریاست جمهوری به شهرستان ورامین است که احداث آن با اعتباری بالغ بر یکهزار و ۳۰۰ میلیارد ریال به تصویب رسید که ۳۰۰ میلیارد ریال از مصوبات دور اول سفر هیئت دولت و یکهزار میلیارد ریال از محل تبصره ۱۳ تأمین شد.

این روزها انتشار شایعه منتفی شدن مترو این شهرستانها نمی تواند خللی در روند حرکت ریل گذاری شده مترو باشد، چراکه این پروژه مصوبه قانونی دولت و مجلس شورای اسلامی است.

شاید برخی سهل انگاریها و سنگ اندازیها در مسیر این پروژه از روز اول وجود داشته و هنوز هم با انتشار چنین شایعاتی وجود داشته باشد، اما یک نکته مهم که باید مدنظر باشد این است که هیچ نهاد مسئولی نمی تواند در مقابل قانون و خواسته به حق مردم جنوب استان تهران بایستد.

علیرضا مهدی زاده

 

 

 

    نظرات