سه شهر لرستان طی ۷۲ ساعت گذشته لرزید

سه شهر لرستان طی ۷۲ ساعت گذشته لرزید

http://www.bananews.ir/سه شهر پلدختر، الیگودرز و دورود در استان لرستان طی ۷۲ ساعت گذشته شاهد سه زمین لرزه خفیف بودند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) پس از وقوع زمین لرزه ۴٫۹ ریشتری در هفتم آذرماه سالجاری در شهرستان ازنا که یک "تک رکورد" بود و تعجب بسیاری از کارشناسان را به همراه داشت حساسیت ها در این حوزه در شهرهای شمالی استان بیشتر شده است.

این زمین لرزه نسبتا شدید نه پیش لرزه داشت و نه حتی در ساعت ها و روزهای بعد از آن شاهد پس لرزه ای بودیم و این امر از سوی مدیریت بحران استان در نوع خود عجیب توصیف شد.

و اما در طول ۷۲ ساعت گذشته سه زمین لرزه نسبتا خفیف در سه شهرستان استان به وقوع پیوست که شدیدترین آنها در چالانچولان مرکز بخش سیلاخور به عنوان یکی از مناطق زلزله خیز لرستان گزارش شده است.

در این راستا نخستین زمین لرزه طی سه روز گذشته در شهرستان پلدختر با شدت دو ریشتر و در ساعت ۲۳ و ۳۵ دقیقه روز بیست و سوم آذرماه رخ داد.

زمین لرزه دوم نیز تنها یک روز بعد در ساعت ۱۳ و ۱۳ دقیقه روز بیست و چهارم آذرماه در شهرستان الیگودرز با همان شدت دو ریشتری به وقوع پیوست.

 

و اما صبح امروز شنبه بیست و پنجم آذرماه سالجاری چالانچولان در شهرستان دورود از توابع استان لرستان شاهد سومین زمین لرزه به شدت ۲٫۹ ریشتر در ساعت ۶ و ۵۵ دقیقه بود.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان هیچ کدام از زمین لرزه های یاد شده خسارتی در استان به دنبال نداشته است.

بنابر این گزارش کشور ایران به علت قرار گرفتن در نوار کوهزایی آلپ - هیمالیا از مناطق زلزله خیز جهان بوده و پوسته سازنده آن از قطعات نامتجانس کنار هم تشکیل شده که گسلهای بزرگ و فعال، قطعات یاد شده را از هم جدا می سازد.

این در حالیست که منطقه زاگرس به عنوان محل برخورد دو صفحه عربستان و ایران، یک منطقه پرتکاپوست و کمربند چین خورده فعال زاگرس، به ویژه بخش میانی آن یکی از لرزه خیزترین بخش های ایران و شاید خاورمیانه محسوب می شود.

استان لرستان نیز به علت قرارگیری بر روی منطقه لرزه ای زمین ساخت زاگرس از نواحی زلزله خیز کشور است که وقوع زمین لرزه های مخرب در دره سیمره، سیلاخور و بروجرد در ادوار گذشته بهترین گواه لرزه خیزی استان لرستان است.

مطابق نظر کارشناسان بخشهای شمالی استان لرستان در مجاورت راندگی اصلی زاگرس قرار دارند و شهرستان های دورود، بروجرد، مناطق مسکونی واقع در دشت سیلاخور و بخش های جنوبی الیگودرز و شول آباد در خطر بالای زلزله قرار دارند.

 

 

 

    نظرات