تصمیم برای مازاد مسکن مهر

تصمیم برای مازاد مسکن مهر

http://www.bananews.ir/هر چند مطالعات در وزارت راه و شهرسازی از ورود گروه جدید متقاضیان دارای شرایط مسکن مهر به بازار در دو سال آینده حکایت دارد و بر (اضافی نبودن واحدهای مسکونی مهر موجود) تاکید دارد، اما در عین حال کارگروه مسکن در دولت اختیار تازه‌ای به علی نیکزاد داده است که براساس آن در نقاطی از کشور که هم‌اکنون مسکن مهر مازاد وجود دارد وزیر می‌تواند نسبت به تعدیل شرایط ۴ گانه برای عضوگیری در مسکن مهر اقدام کند.

ته‌مانده‌های آپارتمان‌های مسکونی ارزان‌قیمت دولتی‌ساز، برای فروش سریع، به ابزار «تسهیل ‌شرایط‌واگذاری» مجهز شدند.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در برخی نقاط کشور طبق بررسی‌های به عمل آمده، حجم ساخت‌وسازهای مسکن‌مهر از تعداد متقاضی واجدشرایط چهارگانه اندکی بیشتر است طوری که سازنده‌های این ساختمان‌ها با استناد به تضمینی که دولت در قراردادهای ساخت مسکن‌مهر بابت خرید واحد به آنها داده، اخیرا از وزارت راه‌وشهرسازی خواسته‌اند نسبت به تعیین‌تکلیف مشتری برای واحدهای مسکونی‌مهر مازاد حداکثر تا پایان امسال، اقدام کند.
در این میان هر چند مطالعات جمعیتی زیرمجموعه‌های وزارت راه‌وشهرسازی از ورود گروه جدید متقاضیان دارای شرایط مسکن‌مهر به بازار تقاضا در یکی دو سال آینده –به واسطه ازدواج‌های سال‌های ۹۲ و ۹۳- حکایت دارد و ضمن تاکید بر «اضافی‌نبودن واحدهای مسکونی‌مهر موجود» حتی نیاز به تعریف ظرفیت جدید برای ساخت این نوع واحدها را ضروری دانسته است، اما هم‌اکنون نگرانی پیمانکاران سازنده مسکن‌مهر مازاد، بابت احتمال بلاتکلیف ماندن این پروژه در دولت بعدی، مسوولان را به ساده‌سازی دستورالعمل ثبت‌نام از متقاضیان واداشته است.
بر این اساس، کارگروه مسکن به نیابت از هیات‌دولت در مصوبه‌ای که معاون اول رییس‌جمهور آن را ابلاغ کرده، به علی نیکزاد وزیر راه‌وشهرسازی اختیار داده است: در نقاطی از کشور که بین عرضه مسکن‌مهر و تقاضا برای آن تعادل وجود ندارد، نسبت به تعیین شرایط جدید می‌تواند اقدام کند.

به موجب این مصوبه کارگروه مسکن که اخیرا تصویب و ابلاغ شده، وزارت راه‌وشهرسازی مجاز است برای آن دسته از پروژه‌های مسکن‌مهر که به رغم بیش از دو سال ثبت‌نام و فراخوان، هنوز متقاضی واجدشرایط برای پیش‌خرید واحدها اسم‌نویسی نکرده، شرایط سهل‌تری را برای واگذاری در نظر بگیرد.
تاکنون دولت به موجب ماده یک قانون ساماندهی مسکن مکلف بود مسکن‌مهر را فقط به خانوارهایی واگذار کند که حائز چهار شرط به ترتیب زیر باشند: داشتن فرم «ج» سبز رنگ (عدم استفاده از امکانات دولتی)، نداشتن سابقه مالکیت (فاقد مسکن بودن)، متاهل بودن و سکونت داشتن ۵ساله در شهر محل ساخت مسکن‌مهر.
اما با اختیاری که وزیر راه‌وشهرسازی گرفته، امکان تعدیل برخی شرایط چهارگانه مسکن‌مهر صرفا در پروژه‌های مازاد فراهم شده است.
در این باره حاکی است: چنانچه در شهری مسکن‌مهر مازاد وجود داشته باشد، در صورت تایید موضوع و صدور مجوز توسط مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی، امکان ثبت‌نام از متقاضی واجدشرایط از سایر شهرهای استان ایجاد خواهد شد.
همچنین اگر از سایر شهرها، برای آن پروژه متقاضی مراجعه نکند، در صورت تایید مسوولان، این امکان خواهد بود که از متقاضی دارای سابقه‌مالکیت ثبت‌نام به عمل آید.
براساس این گزارش، چالش عدم تعادل بین تعداد واحدهای مسکونی‌مهر و تعداد متقاضیان واجدشرایط هم‌اکنون در سه شهر استان اصفهان به وجود آمده است، طوری که در این سه نقطه –شهر جدید مجلسی، فولادشهر و شهرضا- در مجموع حدود ۱۰ هزار واحدمسکونی مازاد وجود دارد این در حالی است که طبق گفته رییس اداره راه‌وشهرسازی استان اصفهان در کل استان ۱۵۵ هزار مسکن‌مهر ساخته شده که در ۹۳ شهر استان، تعداد متقاضی واجدشرایط این واحدها به اندازه کافی وجود دارد.
محمود محمودزاده در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: با مجوزی که برای تعدیل برخی از شرایط چهارگانه مسکن‌مهر دریافت کرده‌ایم، برای تعیین تکلیف واحدهای مازاد به زودی فراخوان ثبت‌نام خواهیم داد و حداکثر تا دهه اول دی‌ماه، با توجه به نیازی که در کل استان برای پیش‌خرید مسکن‌مهر وجود دارد، چالش مازاد برطرف خواهد شد.
فرم «ج» کماکان شرط اصلی
رییس اداره راه‌وشهرسازی استان اصفهان تاکید کرد: ثبت‌نام از متقاضیان مسکن‌مهر کماکان با رعایت شرط اصلی داشتن فرم «ج» سبزرنگ خواهد بود و این شرط به هیچ وجه تعدیل نمی‌شود چون که سامانه ثبت‌نام مسکن‌مهر به صورت اتوماتیک این شرط را بررسی می‌کند و در صورت قرمز بودن فرم «ج» اجازه ثبت‌نام برای متقاضی را صادر نمی‌کند.
محمودزاده در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون ۷۳ هزار واحد مسکونی‌مهر در استان افتتاح و تحویل شده است، افزود: برای سه شهری که مسکن‌مهر مازاد داریم، با اخذ مجوز نسبت به ثبت‌نام از متقاضیان سایر شهرهای استان و سپس ثبت‌نام از کسانی که دارای سابقه مالکیت مشاعی هستند، اقدام خواهیم کرد.

متن مصوبه کارگروه مسکن
وزیران عضو کارگروه مسکن در مصوبه‌ای که به تاریخ ۱۰ /۸/ ۹۱ به تایید رییس‌جمهور رسیده و در تاریخ ۲۲ /۸/ ۹۱ توسط معاون اول ابلاغ شده است، تصویب کردند متن زیر به عنوان تبصره ۳ به بند ۲ ماده (۱) آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن الحاق شود:
تبصره۳- در مناطقی که عدم تعادل بین عرضه و تقاضای مسکن وجود دارد، وزیر راه‌وشهرسازی مجاز است نسبت به تعیین شرایط جدید حسب مورد اقدام کند.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» ماده (۱) آیین‌نامه قانون ساماندهی مسکن به تعیین شرایط چهارگانه برای متقاضیان مسکن‌مهر اختصاص دارد که در بند۲ آن متقاضی واجدشرایط به کسی اطلاق می‌شود که فاقد مسکن از سال۸۴ تاکنون باشد، از سال ۵۷ به این طرف از امکانات دولتی استفاده نکرده باشد یعنی فرم ج سبز داشته باشد، متاهل یا سرپرست خانوار باشد و حداقل ۵سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا را داشته باشد.

 

 

 

    نظرات