بخاری نفتی مدرسه شین‌آباد هنوز روشن است!

بخاری نفتی مدرسه شین‌آباد هنوز روشن است!

www.BanaNews.irقرار است به زودی تعدادی از دانش‌آموزانی که پانزدهم آذر در آتش‌سوزی بخاری نفتی مدرسه سوختند، به تهران منتقل شوند تا تحت جراحی پلاستیک قرار گیرند. گفته می‌شود تا کنون چهار نفر از دانش‌آموزان دختر کلاس چهارم مدرسه انقلاب اسلامی شین آباد از بیمارستان مرخص شده‌اند. اما نکته قابل توجه برپایی کلاس‌های درس مدرسه با بخاری‌های نفتی کاربراتوری است؛ همان بخاری که در دقایقی کلاس ۳۶ نفره را به آتش کشید، یک نفر را به کام مرگ برد و ۲۸ نفر دیگر را مجروح کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) رسول خضری، نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با روزنامه آرمان به این موضوع پرداخته است:

* با گذشت ۱۸ روز از حادثه دلخراش مدرسه پیرانشهر، اکنون وضعیت جسمی دانش‌آموزان مصدوم به چه صورت است؟ ظاهرا دو نفر دیگر از این دانش‌آموزان مرخص شدند و اقداماتی برای انجام جراحی پلاستیک نیز آغاز شده است.

بله، درحال حاضر از ۲۹ دانش‌آموز مصدوم، ۱۰‌نفر از مصدومان در بیمارستان امام (ره) ارومیه و ۱۴ نفر نیز در بیمارستان سینای تبریز بستری هستند و مابقی از بیمارستان مرخص شدند. در این مدت یک تیم فوری جراحی پلاستیک نیز به ارومیه فرستاده شد تا جراحی‌ها از امروز آغاز شود.

* وضعیت جسمی دانش‌آموزان به گونه‌ای هست که بتوان جراحی را شروع کرد؟ پیش از این عنوان کرده بودید برخی از مصدومان از نظر جسمانی هنوز آمادگی و تحمل بیهوشی و جراحی را ندارند.

بله، همین طور است، جراحی در حدی که برای مصدومان قابل تحمل باشد، انجام می‌شود. جراحی سایر مصدومان نیز به بعد از بهبودی آنها موکول می‌شود. اکنون قرار است بر روی دانش‌آموزان ارومیه کار شود، در ارتباط با مصدومانی که در بیمارستان تبریز بستری هستند، قرار است روز دوشنبه این هفته یک تیم متشکل از فوق متخصصان جراحی پلاستیک اعزام شده و وضعیت مصدومان این حادثه را در آن بیمارستان بررسی کنند.

 

* پیش از این اشاره کرده بودید که نیازی به اعزام مصدومان به تهران برای انجام جراحی نیست؛ تمام اقدامات درمانی و ترمیمی قرار است در تبریز و ارومیه انجام شود؟

مصدومان بیمارستان سینای تبریز به دو دسته تقسیم می‌شوند، تعدادی از آنها با عمل‌های ساده درمان می‌شوند اما تعدادی به‌دلیل شدت سوختگی، نیاز به عمل پیشرفته‌ای دارند، از این رو ممکن است به تهران اعزام شوند.

*این مصدومان که ممکن است به تهران اعزام شوند چه تعدادی هستند و چه زمانی این اقدام صورت می‌گیرد؟

پیش بینی می‌شود که حدود ۷ تا ۸ نفر به تهران اعزام شوند. تیمی که قرار است این هفته به بیمارستان سینا تبریز اعزام شود، درباره تعداد و زمان انتقال مصدومان به تهران تصمیم می‌گیرد. به هر حال مصدومان باید تحمل بیهوشی چند ساعته را داشته باشند تا بتوان روی آنها جراحی صورت گیرد.

* میزان سوختگی این افراد چقدر است؟

حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد. ببینید سوختگی دو بخش داخلی و خارجی دارد. پزشکان معمولا سوختگی خارجی را حساب می‌کنند، اما پزشکان داخلی سوختگی داخلی را نیز مدنظر قرار می‌دهند که بر این اساس حدود ۱۰ درصد دیگر به میزان سوختگی افزوده می‌شود. یعنی زمانی‌که می‌گویند ۴۰ درصد سوختگی، فرد حدود ۵۰ درصد دچار سوختگی شده است. این اتفاق نیز برای دانش‌آموزان پیرانشهر رخ داده است. دست، پلک، صورت، ابرو دو گوشه لب بیشترین بخش سوختگی این دانش‌آموزان است.

* درحال حاضر وضعیت دانش‌آموزان مرخص‌شده چگونه است؟ این دختران توانسته‌اند به مدرسه بازگردند؟

۴ نفر مرخص شده‌اند که هنوز تحت درمان هستند و در خانه استراحت می‌کنند، اما شرایط برای بازگشت آنها به مدرسه فراهم نشده است، اقدامات مشاوره‌ای نیز برای دانش‌آموزانی که در ارومیه بستری شدند، آغاز شده که تاثیر خوبی نیز بر روی آنها داشته است، مصدومان بیمارستان تبریز نیز به تدریج تحت مشاوره قرار می‌گیرند.

* با گذشت ۱۸ روز از این حادثه، مدرسه انقلاب اسلامی چگونه فعالیت می‌کند؟ آیا شرایط برای تحصیل دانش‌آموزان فراهم است؟

مدرسه حدود ۳۶۰ دانش‌آموز دارد که ۱۸۰ نفر آنها دختر و ۱۸۰ نفر آنها پسر هستند که در دو شیفت مشغول به تحصیل هستند. کلاس درس حادثه دیده، ۳۶ نفره بود که تنها ۷ نفر از دانش‌آموزان بدون هیچ آسیبی توانستند جان سالم به در برند، که البته به‌دلیل تعداد کم، امکان برگزاری کلاس درس برای آنها فراهم نشده است. کلاس مورد نظر نیز قابلیت استفاده ندارد.

* هنوز از بخاری نفتی برای گرم کردن کلاس‌ها در این مدرسه استفاده می‌شود؟

بله متاسفانه! همچنان از بخاری نفتی کاربراتوری استفاده می‌شود، البته ما این موضوع را به مسئولان یادآور شدیم، تا اقداماتی برای تغییر سیستم گرمایشی این مدرسه و سایر مدارس منطقه صورت گیرد. قرار است در هفته جاری، پکیج حرارتی برای این مدرسه تهیه و از این پس سیستم گرمایشی مرکزی مورد استفاده قرار گیرد. مقرر شده تا مدارسی که گازرسانی شده، طبق مقررات ملی ساختمان از سیستم گرمایشی مناسب برخوردار شوند.

* پیگیری آموزش و پرورش برای درمان و حمایت از این دانش‌آموزان را چگونه می‌بینید؟

چهارشنبه هفته گذشته اعضای کمیته درمان این دانش‌آموزان جلسه ۴ ساعته‌ای با وزیر آموزش و پرورش داشت که قرار شد اولویت اول، درمان و توجه به آینده آنها باشد، بیمه مادام‌العمر برای آنها در نظر گرفته شود و تمام هزینه‌هایشان به‌صورت رایگان باشد.

* ماجرای استیضاح وزیر به کجا رسید؟ قرار بود در هفته گذشته طرح سوال از حاجی بابایی به مجلس ارائه شود.

طرح استیضاح دست من است و تاکنون ۱۱ امضا نیز برای آن جمع شده و به احتمال زیاد تعداد امضا‌ها به ۳۰ و حتی ۴۰ نیز برسد. ما همچنان پیگیر سوال از حاجی بابایی هستیم و این موضوع در دستور کار کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرار دارد.

 

 

 

    نظرات