سرنوشت ضوابط گودبرداری هفته آینده مشخص می‌شود

سرنوشت ضوابط گودبرداری هفته آینده مشخص می‌شود

http://www.bananews.ir/در پی وقوع چندین حادثه ریزش ساختمان بر اثر گودبرداری در پایتخت طی دو هفته گذشته، شورای شهر تهران لایحه ضوابط گودبرداری را روز گذشته (سه‌شنبه) در دستور کار خود قرار داد، اما به گفته رییس کمیسیون شورای شهر تهران، از آنجا که برخی اعضای شورا در برابر تصویب این لایحه مقاومت می‌کنند، این دستور نیمه تمام ماند و ادامه بررسی لایحه ضوابط گودبرداری به هفته آینده موکول شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حمزه شکیب در گفت‌وگو با ایسنا درباره علت عدم تصویب لایحه گودبرداری در جلسه روز گذشته (سه‌شنبه) شورای شهر، توضیح داد: اگر این لایحه تصویب شود، طبعا مسوولیت شهرداری و سازمان نظام مهندسی در قبال حوادث گودبرداری بیشتر خواهد شد. به هر حال عده‌ای از اعضای شورا مقاومت‌هایی در برابر تصویب این لایحه دارند، اما هفته آینده به ابهامات شکلی مطرح شده در این باره پاسخ می‌دهیم. صبر ما زیاد است؛ برای تصویب این لایحه تمام تلاش خود را بکار می‌بندیم.

وی با بیان اینکه لایحه ضوابط گودبرداری در زمان تصدی مسوولیت سازمان مدیریت بحران شهر تهران توسط سید مازیار حسینی تدوین شد، اظهار کرد: این لایحه با نظارت کمیسیون عمران شورای شهر و همکاری چندین نفر از اساتید مطرح دانشگاه تهیه شده است، اما با تغییر و تحول مدیریتی در سازمان مدیریت بحران، موضوع مدتی متوقف ماند.

شکیب ادامه داد: شورای شهر چند ماه قبل تصمیم گرفت که این لایحه بر زمین مانده را تصویب کند، اما معاون شهرسازی شهرداری تهران خواست تا لایحه را بازنگری کند. نتیجه بازنگری شهرداری، صرف نظر از چند تغییر جزئی، این بود که مسوولیت شهردار ناحیه را در امر نظارت بر گودبرداری حذف کرده بود، اما کمیسیون عمران تاکید دارد که این بند کلیدی است و آن را دوباره به لایحه بیفزاید.

رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: حوادث ناشی از گودبرداری، به دلیل فقدان دانش مهندسی رخ نمی‌دهد، بلکه به دلیل اینکه دستگاه‌های متولی نمی‌خواهند مسوولیت بپذیرند، شاهد این اتفاقات ناگوار هستیم. هر بار در این حوادث عده‌ای جان خود را از دست می‌دهند، اما مسوولان مدام این اتفاقات را به گردن یکدیگر می‌اندازند و از زیر بار مسوولیت شانه خالی می‌کنند، در حالی که با تصویب لایحه گودبرداری مسوولیت هر کس مشخص می‌شود.

شکیب در پاسخ به اینکه آیا این لایحه ضمانت اجرایی لازم را دارد؟ گفت: جلوگیری از حوادث گودبرداری به لحاظ اصولی فنی و مهندسی کار سخت و پیچیده‌ای نیست بلکه مشکل اصلی مسوولیت‌پذیری است؛ اگر شهرداری و سازمان نظام مهندسی مسوولیت پذیر باشند، از صفر تا صد این لایحه قابلیت اجرا دارد و شهرداری هم به لحاظ حقوقی، نمی‌تواند از زیر بار این مسوولیت‌ها شانه خالی کند.

 

 

 

    نظرات