«برج میلاد» هزار سال دیگر هم نمی‌تواند جای «برج آزادی» را بگیرد

«برج میلاد» هزار سال دیگر هم نمی‌تواند جای «برج آزادی» را بگیرد

http://www.bananews.irیک کارشناس مرمت آثار تاریخی استان تهران گفت: باید ذهنیت‌های خاص درباره‌ی «برج آزادی» را کنار گذاشت و در قالب یک مدیریت واحد به وضعیت نابسامان این بنا رسیدگی کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهدی معمارزاده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برج آزادی یک بنار فاخر و ارزشمند است و «برج میلاد» هزار سال دیگر هم نمی‌تواند از نظر ساختارهای ویژه و معماری اسلامی، جای آن را بگیرد. در این بنا، از معماری تخت جمشید، قنات‌ها، باغ‌های ایرانی و معماری دوره‌های مختلف تاریخی نشانه‌هایی وجود دارد، حتا سازه‌ی این بنا از بتون آرمه است و فضاها و المان‌های موجود در آن، آن‌قدر ارزش دارند که قابل حفاظت باشند.

وی با اشاره به وضعیت نابسامان میدان آزادی و عبور و مرور هر نوع وسیله‌ی نقلیه از این میدان، ادامه داد: باید برای حفاظت از این بنای ارزشمند هزینه کرد، همین‌طور کاربری این بنا باید خاص باشد، ولی متأسفانه آن‌طور که باید و شاید تا کنون به این برج توجه نشده است.

 

او با بیان این‌که از زمان ساخت برج آزادی تا کنون فقط در یک دوره‌ی محدودی، شهرداری اقداماتی روی سطح و پیاده‌راه بنا انجام داد، گفت: در کف‌سازی بنا نیز از یک نوع عایق که در استخرها استفاده می‌شود، بهره گرفته شده که به نظر می‌رسد در درزگیری آن ضعیف عمل شده است، ۹۹ درصد کار انجام شده، ولی در یک درصد آن که مهم‌ترین بخش یعنی ایزولاسیون بوده، توجه کافی صورت نگرفته است که این اشکال به ضعف نظارتی یا انتخاب نکردن درست یک پیمانکار مناسب بازمی‌گردد.

این کارشناس مرمت با تأکید بر لزوم وجود یک مدیریت واحد در مجموعه‌ی برج آزادی، بیان کرد: شهرداری برای این مدیریت می‌تواند بهترین گزینه باشد، سازمان میراث فرهنگی توانایی مالی مناسب برای رسیدگی به این مجموعه را ندارد، بنیاد رودکی نیز که اکنون مدیریت مجموعه را برعهده دارد نمی‌تواند به‌درستی از عهده‌ی آن برآید، بنابراین این وظیفه باید به شهرداری واگذار شود.

معمارزاده با تأکید بر این‌که برج آزادی یک مکان گردشگری، فرهنگی و تفریحی مطرح دست کم در سطح خاورمیانه است، ادامه داد: باید یک پیمانکار قوی و زبردست برای رسیدگی به این مجموعه طرح را در دست بگیرد و تا کنون در رسیدگی به این بنای تاریخی، قدری تعلل و اشتباه رخ داده است.

این کارشناس مرمت آثار تاریخی در ادامه گفت: هرچند همه‌ی سنگ‌های برج آزادی کاملا با بتون درگیر هستند، ولی برخی از آن‌ها در بخش‌های بالایی سازه لق شده‌اند که این شرایط باعث خرد شدن کاشی‌ها و شیارهای اطراف آن‌ها شده است. به همین دلیل، رطوبت از این بخش‌ها به داخل سازه نفوذ کرده است، در بخش پایینی سازه نیز نم‌زدگی باید از کف بررسی شود.

معمارزاده در پایان تأکید کرد: برج آزادی یک نماد مهم شهری برای تهران و یکی از المان‌های مهم معماری در کشور است که باید تحت نظر یک مدیریت واحد به آن توجه عاجل شود.

 

 

 

    نظرات