درزهای برج آزادی با بودجه‌ی مناسب پر می‌شود

درزهای برج آزادی با بودجه‌ی مناسب پر می‌شود

http://www.bananews.ir/یک کارشناس حوزه‌ی میراث فرهنگی استان تهران تأکید کرد: مشکل اصلی «برج آزادی» نبودن اعتبار کافی برای حفاظت و نگهداری از این برج تاریخی است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر اسکندر مختاری در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این‌که باید مشکل مدیریت در برج آزادی برطرف شود،‌ اظهار کرد: با بودجه‌ی وزارت ارشاد یا اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، این برج را نمی‌توان نگه داشت. باید پول بیشتری از این اعتبارات به برج آزادی اختصاص یابد تا مشکلاتی مانند نم‌زدگی دیواره‌ها در این مجموعه پیش نیاید.

وی با اشاره به این‌که کاربری برج آزادی در زمان ساخت، مجموعه‌ای فرهنگی تعریف شد، ادامه داد: تا کنون این مجموعه به‌صورت کامل و یک‌دست فعال نبوده و هر زمان یک بخش از آن غیرفعال بوده است،. هر سازه‌ای به نگهداری، حفاظت و مراقبت سالانه، ماهانه و حتا روزانه نیاز دارد؛ ولی متأسفانه برج آزادی فعلا در این شرایط نیست،‌ اگر حالا نتوانیم جلوی بسیاری از مشکلات برج را بگیریم، در آینده باید هزینه‌های بسیار زیادی برای آن اختصاص دهیم. این برج به یک متولی کاربلد نیاز دارد.

مدیر سابق محور فرهنگی - تاریخی شهر تهران خوردگی فلزهای داخل بتون‌های برج آزادی را مهم‌ترین عامل نم‌زدگی بنای برج دانست و گفت: تقریبا همه‌ی میراث‌های معماری مدرن در جهان با این مشکل روبه‌رو هستند، اگر به فلزهای بتون مسلح رطوبت برسد، دچار زنگ‌زدگی و انبساط می‌شود که زنگ‌زدگی از یک‌سو مقاومت بتون را کم می‌کند و انبساط بتون نیز باعث ایجاد شکستگی در بنا می‌شود که این یک آسیب دوجانبه است.

مختاری بیشترین آسیب را در برج آزادی به فضاهای زیر برج مانند تأسیسات، بخش‌های اداری،‌ کتابخانه، سالن آمفی‌تئاتر و موزه‌ی برج مربوط دانست و بیان کرد: در برخی بخش‌های محوطه، درپوش‌های جداره‌ی فوقانی دیوارها و دست‌اندازها صدمه دیده‌اند و حرکت می‌کنند که این شرایط برای برج آزادی مناسب نیست.

او با بیان این‌که در سال‌های گذشته، هیچ سنگی از روی سازه‌ی برج آزادی تعویض نشده است و فقط سنگ‌های کف، در دوره‌ای تغییر کرده‌اند، افزود: در بالاترین طبقه‌ی برج آزادی یک فضای تراس‌مانند باز وجود دارد که کاشی‌های تزیینی آن آسیب دیده‌اند و احتمالا نم‌زدگی در بالای برج، از آن بخش ناشی می‌شود.

 

 

 

    نظرات