شناسایی کانون‌های تولید ریزگرد با بررسی ۷۰ توفان

http://www.bananews.ir/دبیر ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌ زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به شناسایی کانون‌های بحرانی داخلی و خارجی مولد ریزگردها در کشور گفت: گزارش شناسایی کانون‌های تولید ریزگرد در قالب چهار مجلد تهیه شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر حسینعلی بهرامی اظهار کرد: ستاد توسعه فناوری آب، خاک، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نخستین قدم برای مبارزه با پدیده ریزگردها، کانون های داخلی و خارجی مولد این پدیده را با استفاده از توان تخصصی یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور شناسایی کرده است.

وی تصریح کرد: در بررسی ۷۰ توفان ریزگرد، متوجه شدیم که ۴۰ مورد از این توفان‌ها از شمال عراق و سوریه نشات می‌گیرند، منشا حدود ۲۵ توفان جنوب عراق و حدود پنج توفان هم بیابان ربع‌الخالی عربستان است.

وی ادامه داد: گزارش شناسایی کانون‌های تولید ریزگرد در قالب چهار مجلد تهیه شده که در ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌ زیست موجود است و بسیاری از اقدامات برای مقابله با این پدیده، بر اساس این گزارش ستاد صورت می گیرد.

بهرامی با اشاره به اینکه بحث ریزگردها از مسائل مهم اقلیمی بخش‌هایی از غرب و جنوب کشور است، تصریح کرد: می توان سه فاز برای این پدیده تعریف کرد؛ اول جدا شدن ذرات از کانون‌ها و مناطقی که تولیدکننده ریزگرد هستند، دوم حمل ریزگردها توسط باد و مسیری که ذرات از آن عبور می کنند و فاز سوم مربوط به رسوب و ته نشینی یا منطقی که به واسطه کاهش سرعت باد باعث فرونشست این ذرات می‌شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌ زیست معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: در این سه فاز سوالاتی مطرح است، از جمله این که ذرات ریزگرد از چه نوعی بوده و عناصر آنها تا چه میزان آسیب زننده و سمی هستند، ذرات از چه مسیرهایی و با چه سرعتی عبور و با چه موانعی برخورد می کنند و این ذرات در چه منابعی رسوب کرده و چه اثراتی بر منابع اقتصادی، منابع آب، سلامتی انسان‌ها و.... دارند؟

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر مساله مهم و اساسی این است که بدانیم برای مبارزه با ریزگردها کار اصلی و اساسی را از کجا باید شروع کنیم. دیدگاه غالب محققان در این زمینه این است که ابتدا باید بر کانون‌های مولد ریزگردها متمرکز شویم؛ در این راستا قدم اول شناسایی این کانون‌ها و تعیین بهترین ماده تثبیت کننده این ذرات در محل است.

بهرامی با تاکید بر ضرورت تثبیت ذرات در محل افزود: باید توجه داشته باشیم که هر اقدام مکانیکی برای تثبیت اگر با تثبیت بیولوژیک به معنای کاشت گیاهان و توسعه پوشش گیاهی همراه نباشد، در کوتاه مدت یا بلند مدت محکوم به شکست است.

دبیر ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌ زیست معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری یادآور شد: بنابراین باید در نظر داشته باشیم که آیا در کانون مولد ریزگرد قابلیت رشد گیاه وجود دارد یا خیر. اگر این قابلیت در کانون وجود نداشته باشد، باید تثبیت مکانیکی بلندمدت تری را مد نظر قرار دهیم. در حالت اول که کانون قابلیت توسعه پوشش گیاهی را دارد نیز باید از موادی استفاده کنیم که علاوه بر نداشتن اثرات سوء زیست محیطی حداقل بین سه تا پنج سال دوام داشته باشند تا شرایط استقرار پوشش گیاهی فراهم شود.

 

 

 

    نظرات