آب و فاضلاب ۳۰ میلیارد تومان بدهی دارد/افزایش ناچیز قیمت آب با اجرای هدفمندی‌

آب و فاضلاب ۳۰ میلیارد تومان بدهی دارد/افزایش ناچیز قیمت آب با اجرای هدفمندی‌

http://www.bananews.ir/مطالبات شرکت آب منطقه‌ای تهران از شرکت آب وفاضلاب تهران بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان است و مطالبات این شرکت از شرکت‌های آب وفاضلاب و برق بالغ بر ۵۵ میلیارد تومان است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در حاشیه نمایشگاه آب و فاضلاب با بیان مطلب فوق اظهار کرد: قیمت آب خام در مقایسه با قبل از اجرای هدفمندی‌ یارانه‌ها افزایش بسیار ناچیز و در حد ۱۰ – ۱۵ درصد داشته است. اما شرکت‌های آبفا به میزان بیشتری افزایش قیمت داشتند.

خسرو ارتقایی اظهار کرد: اجرای هدفمندی‌ یارانه‌ها به صرفه جویی در مصرف آب کمک کرده است. اگر قیمت آب معقول و منطقی شد مردم قدر آن را بیشتر می‌دانند.

تخریب ساختمان‌ها و رستوران‌های غیر مجاز

وی با اشاره به اهمیت جلوگیری از آلودگی آب شهر تهران گفت: از سال گذشته تخریب‌هایی را در منطقه خجیر (بین لتیان و ماملو) داشتیم چرا که برای ما مهم است هجوم ساخت‌وسازهای غیرمجاز دوباره صورت نمی گیرد. حدود ۶۰ هکتار از اراضی منطقه خجیر و گلخانه‌ها و برخی از ساختمان‌ها تخریب شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به تخریب چهار رستوران بزرگ در مسیر جاجرود در منطقه اوشان و فشم اظهار کرد:‌علت تخریب رستوران‌ها ورود زباله آن‌ها به رودخانه بود. باوجود این که رستوران‌ها در منطقه مخزن جمع‌آوری فاضلاب دارند گاهی مشاهده می شد که در ساعات پایانی شب بار آلایندگی رودخانه جاجرود افزایش می‌یافت که پس از بررسی مشخص شد که فاضلاب‌ رستوران‌ها در رودخانه تخلیه می‌شود.

ارتقایی با تاکید بر این‌که به رودخانه‌ها اخطار دادیم که اگیر غیر مجاز ساخته شوند قبل از این که ما به سراغشان برویم خودشان تاسیسات را جمع آوری کنند، افزود‌: در روزهای پایانی هفته گذشته در منطقه نصرت‌آباد در حاشیه سد لتیان از حدود ۳۰- ۴۰ سال پیش سوله‌ای بود و خانواده‌هایی به طور غیر مجاز در آنجا بنا احداث کرده بودند. بیش از ۸۰ واحد خانوار در آنجا مستقر بودند و فاضلاب واحدها مستقیم به رودخانه جاجرود می‌ریخت.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران ادامه داد: پس از تصمیم گیری در روز چهارشنبه هفته گذشته این واحدها تخریب شدند و کار تخریب با کمترین درگیری انجام شد؛ با توجه به سرمای زمستان بیش از ۸۰ واحد مسکونی در منطقه قرچک در اختیار صاحبان واحدهای تخریب شده قرار گرفت چرا که برخی از ساکنین جزو اولین‌ها نبودند و واحدها را خریداری کرده بودند. بنابراین پیش پرداخت بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان توسط شهرداری و شرکت آب منطقه‌ای تهران تقبل شد که برای خانه‌های قرچک بدهیم و مابقی به صورت اقساط توسط ساکنین پرداخت می‌شود.

وی با بیان این‌که ظرف دو روز کار تخریب واحدها در منطقه نصرت‌آباد انجام شد تاکید کرد: بیش از ۱۶۰ کامیون وسایل ساکنان را به طور رایگان به قرچک منتقل کردند و تخریب واحدها با همکاری شهرداری لواسان انجام شد.

در صورت همکاری مسوولین کارها به نحو مطلوب انجام می شود

ارتقایی با تشکر از مسوولانی که در زمینه تخریب‌ها همکاری کرده‌اند گفت: اگر تمام مسوولین منطقه در کنار هم باشند کارها به طور مطلوب انجام می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران افزود: خط مشی شرکت آب منطقه‌ای تهران این است که با کسانی که اقدام به احداث واحدهای مسکونی و رستوران به صورت غیر مجاز می کنند برخورد قاطعانه صورت گیرد و مخصوصا با دانه درشت‌ها به طور جدی برخورد شود چرا که این کار جلوی تخلفات بعدی را هم می گیرد.

وی با اشاره به موضوع گردشگری به عنوان یکی از مشکلات همیشگی شرکت آب منطقه‌ای گفت: یکی از مشکلات همیشگی‌مان اهالی تهران هستند که آخر هفته به اطراف رودخانه‌های جاجرود، طالقان، لار و کرج میروند و مواد زائد را داخل رودخانه می ریزند.

ارتقایی تصریح کرد: هنگامی که سیلاب می‌آید در طول یک هفته بیش از ۱۰ کامیون شیشه نوشابه و غیره جمع‌آوری می کنیم که نشان می دهد هنوز در زمینه استفاده درست، فرهنگ سازی نشده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران افزود: آخر هفته مردم آب را آلوده می کنند و در طول هفته همان آب را مصرف می کنند. گرچه ما آب را تصفیه می کنیم اما آلوده کردن آب کار درستی نیست.

وی با اشاره به این‌که حدود ۹۴ تا ۹۵ درصد از آب به بخش کشاورزی تعلق می‌یابد، در مورد فروش آب خام گفت: دو درصد آب به صنعت و سه الی و چهار درصد به آب شرب تخصیص می یابد. قیمت آب خام بعد از هدفمندی‌ یارانه‌ها از سال ۸۹ تاکنون بالغ بر ۳۰ درصد افزایش قیمت داشت و بین ۲۵ تا ۳۵ تومان هر متر مکعب آب سطحی را به شرکت‌های آب و فاضلاب می دهیم.

ارتقایی با اشاره به این‌که قیمت آب خام قبل از هدفمندی‌ یارانه‌ها ۱۸ تا ۲۵ تومان بود گفت: افزایش قیمت در بخش آب منطقه‌ای به میزان افزایش قیمت در شرکت‌های آب و فاضلاب نبوده است.

 

 

 

    نظرات