علیرضا تابش:  تاکنون بیش از ۱۰ هزار واحد مسکونی در مناطق زلزله زده آماده شده است

علیرضا تابش: تاکنون بیش از ۱۰ هزار واحد مسکونی در مناطق زلزله زده آماده شده است

http://www.bananews.ir/رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: تاکنون بیش از ۱۰ هزار واحد مسکونی در مناطق زلزله زده آماده و ۱۰ تا ۱۵ هزار واحد دیگر هم اسکلت نصب شده است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علیرضا تابش یکشنبه شب در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، افزود: سقف حدود ۱۳ هزار واحد هم زده شده است و در کنار آن ۱۰ هزار واحد کوچک ۳ در ۴ متر هم به دلیل نگرانی از زمستان سخت تامین و نصب کردیم، علاوه بر این ۱۰ هزار واحد دائمی هم نصب شده است.

وی با بیان اینکه ‌ما امروز چادر نشین نداریم و چادرهای موجود به عنوان انبار استفاده می شود، تصریح کرد: با وجود سرما و کاهش آهنگ ساخت، ستادهای ما در منطقه حضور دارند و ۱۸ هزار واحدی یعنی آنهایی که آسیب هایشان زیر ۶۰ درصد است و هم اکنون در واحد های خود زندگی می کنند، برنامه داریم تا آخرین واحد را هم بازسازی کنیم.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واحدهای آماده شده را دارای آب و برق و در صورت داشتن انشعاب قبلی گاز ، دارای گاز ذکر کرد و گفت: در زلزله خراسان جنوبی هم ۱۹۳ واحد تخریب ۱۰۰ درصد شدند، ۵۷۰ تا ۵۸۰ واحد، تخریب ۳۰ تا ۶۰ درصد شدند که این موضوع نشان می دهد ما باید به فوریت، ۷۰۰ تا ۸۰۰ واحد بسازیم.

وی افزود: به کمک مردم این ۸۰۰ واحد را هم در خراسان جنوبی تکمیل می کنیم و وام بلاعوضی هم که به مردم این منطقه تعلق می گیرد مانند آذربایجان شرقی است.

 

تابش در پایان خواستار همکاری بیشتر بانک ها در تخصیص اعتبارات مسکن روستایی شد و گفت: پیام این بازسازی این است که خانه های غیرمقاوم باید بازسازی و نوسازی شوند تا در حادثه آسیب نبینند.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این برنامه با ذکر فعالیت های انجام شده در بازسازی مناطق زلزله زده این استان گفت: ما به هیچ عنوان جمعیت چادرنشین در منطقه زلزله زده نداریم.

احمد علیرضا بیگی با اشاره به ذخیره سازی سوخت مورد نیاز مناطق زلزله زده این استان تصریح کرد: در بسیاری از روستاهایی هم که انشعاب های گاز وجود داشته جریان گاز برقرار شده است از این جهت در شرایط خوب و مناسبی به سر می بریم.

وی با تاکید بر این که ما به هیچ عنوان جمعیت چادر نشین نداریم افزود: براساس پیش بینی هلال احمر، بسته اهدایی برای خانه هایی که سقف زده شده اند شامل بخاری، اجاق گاز، یخچال و فرش تحویل شده است و علاوه بر آن بخاری نفتی اهدایی خیرین را توزیع می کنیم.

علیرضا بیگی در ادامه گفت: وسعت منطقه زلزله زده ۱۰ هزار کیلومتر مربع است که ۵۰۰۰ کیلومتر آن به کلی تخریب شده بود و ما امروز از ساخت آن ۵۰۰۰ کیلومتر مربع عبور کرده ایم و به دایره بعدی که شامل بناهای دارای شکاف است توجه داریم.

وی افزود: ما به جهت محدودیت های زمستان این خانه های آسیب دیده را تخریب نکردیم ولی از نظر ما آنها بنای مناسبی برای سکونت نیستند.

استاندار آذربایجان شرقی، اصلاح معابر روستاهای بازسازی شده و توزیع بیشتر لوازم گرم کننده و لباس های گرم را از نیازهای کنونی مردم منطقه دانست و گفت: جمعیت هلال احمر و کمیته امداد امام خمینی (ره) سامانه ویژه ای را برای کمک تدارک دیده اند علاوه بر این که خود استانداری هم سامانه ای را برای این منظور اختصاص داده است و شماره حساب سراسری ۸۸۸ بانک ملی هم کمک های نقدی مردمی را جذب می کند.

وی افزود: ساخت مساجد نیز به سرعت در حال انجام است به گونه ای که در حدود هر ۱۰ روز یکی از مساجد افتتاح می شود.

علیرضا بیگی تلاش استانداری را در جهت تامین مواد مورد نیاز برای کشت بهاره ذکر کرد و گفت: تامین علوفه هم در حال انجام است و سعی می کنیم از نقاط مختلف امکانات کشاورزی را فراهم کنیم تا سال ۹۲ به عنوان سالی درخشان شاهد رونق در منطقه باشیم.

استاندار خراسان جنوبی هم در این گفتگو در سخنانی با اشاره به تخریب بیش از ۸۰ درصدی در ۱۹۳ واحد ، حدود ۶۰ درصدی در ۵۸۳ واحد و کمتر از ۳۰ درصد در ۱۳۳۶ واحد به همراه ۶ نفر کشته در زلزله این استان گفت: ما تا صبح اسکان موقت را انجام دادیم و تا ظهر روز اول برق اضطراری در چادرها وصل و ۵۰۰ هزار لیتر سوخت به همراه تغذیه اضطراری توزیع شد.

قهرمان رشید، علت تخریب کمتر زلزله خراسان جنوبی در مقایسه با آذربایجان شرقی را در میزان بناهای فرسوده دانست و افزود: ۲۲ هزار و ۸۰۰ واحد روستایی نو و بازسازی تحویل مردم شده است،‌بقیه واحدها هم بزودی انجام خواهد شد، علاوه بر این ۳۰ هزار واحد مسکن مهر هم بخشی تحویل شده است و بخش دیگر تحویل داده خواهد شد.

وی تصریح کرد: مهمترین نیاز ما دریافت اعتبارها و تسهیلات است و ما برای بازسازی نیازی به استانهای مجاور نداریم.

 

 

 

    نظرات