عصر جدید کشاورزی در گلخانه‌های آسمانخراش شهری

عصر جدید کشاورزی در گلخانه‌های آسمانخراش شهری

www.BanaNews.irگیاهان زراعی بزودی می‌توانند در گلخانه‌هایی با مقیاس آسمان‌خراش در مراکز شهری پرورش داده شوند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شرکتهای تولید کننده مواد غذایی مانند «Birds Eye» و دیگر شرکتها در تلاش برای اقتصادی‌ و کارآمدتر کردن کشاورزی و همچنین پاسخگویی به افزایش تقاضا، در حال بررسی برای ساخت برجهای گیاهی هستند که قادر به اسکان صدها طبقه از گیاهان زراعی مختلف هستند.

این مزارع عمودی از سیستم تغذیه مبتکرانه بهره خواهند برد که گیاهان را با آب غنی شده تغذیه کرده و از این رو نیاز به خاک از بین می‌رود. در نتیجه دیگر احتیاجی به پرورش و برداشت و مواد غذایی در حومه شهرها نخواهد بود.

همچنین از آنجایی که آب‌وهوای درون این ساختمانها کنترل شده است، طراحان مدعی هستند که این مزراع بطور چشمگیری بازدهی محصول را افزایش خواهند داد چرا که رشد محصول در طول سال اتفاق می‌افتد. همچنین از آنجائیکه محصول تحت پوشش بوده از این رو نیازی به استفاده از آفت‌کش نخواهد بود.

برخی محصولات مانند گوجه و توت‌فرنگی در حال حاضر در مزارع با استفاده از یک شکل ابتدایی از سیستم آب‌کشت پرورش داده می‌شوند. اکنون برجهای گلخانه‌ای در کشورهایی مانند سوئد، ژاپن، چین، سنگاپور و ایالت شیکاگو در آمریکا در حال برنامه‌ریزی و ساخت هستند.

 

در شهر لینکوپینگ سوئد، یک سازه ۵۴ متری توسط شرکت Plantagon در حال ساخت است. تا سال ۲۰۱۴ این ساختمان طیف وسیعی از سبزیجات برگ سبز مانند سبزیجات سالادی، اسفناج و خردل هندی را تولید خواهد کرد.

شرکت انگلیسی Birds Eye یک سیستم آب‌کشت Verticrop را ایجاد کرده که در باغ‌وحشی در دنوون برای تولید سبزیجات ارزان برای حیوانات مورد استفاده است.

در این سیستم، گیاهان در سینی‌هایی بر روی یک تسمه نقاله قرار دارند که پیوسته در اطراف یک ساختمان شیشه‌ای گشته تا تمام سبزیجات از نور مورد نیاز خود بهره‌مند شوند.

این شرکت در حال حاضر در حال کارآزمایی این سیستم برای پرورش گیاهان دارویی در کارخانه بوده و همچنین قصد دارد تا مقیاس آن را بالا ببرد. محصولا اصلی دیگر مانند نخود فرنگی و اسفناج در آینده نزدیک مورد کارآزمایی قرار خواند گرفت.

ایده کشاورزی عمودی مورد پشتیبانی دیکسون دسپامیر، استاد بهداشت عمومی در دانشگاه کلمبیا قرار گرفته که به عقیده وی می‌تواند بخشی از پاسخ برای کاهش انتشارات انرژی جهانی، مبارزه با کمبود آب و پاسخگویی به تقاضای جمعیت رو به‌ افزایش باشد.

 

 

 

    نظرات