چمران:دریافت فاینانس خط ۴ مترو، اتفاقی مهم در توسعه حمل و نقل عمومی تهران است
رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مشکلات بسیار شهرداری تهران در دریافت فاینانس خط چهار مترو تهران، دریافت این فاینانس را اتفاقی مهم در توسعه حمل و نقل عمومی تهران دانست.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهدی چمران با تشریح دشواری های مدیریت شهری تهران در دریافت فاینانس خط چهار گفت: اگر پیگیری های تیم اقتصادی شهرداری تهران نبود، این فلاینانس به نتیجه نمی رسید.
وی افزود: این فاینانس از سال ۸۸ کار اجرایی آن شروع شد و شورای شهر در آن سال برای کمک به توسعه حمل و نقل عمومی دریافت این فاینانس را تصویب کرد و پروسه طولانی طی شد تا فاینانس خط چهار مترو به مبلغ ۵۳۲ میلیون یورو دریافت شود.
وی اظهارداشت: بلافاصله بعد از تصویب فاینانس دولت با آن موافقت کرد و به معاونت برنامه ریزی و وزارت دارایی دستور برای پیگیری دریافت فاینانس را داد، سپس از سوی وزارت دارایی مصوبه به بانک مرکزی ارائه شد که نزدیک به یکسال طول کشید تا بانک عامل تعیین شود.
چمران تاکید کرد: بانک عامل هم بانک تجارت تعیین شده بود که این بانک چون میزان ۵۳۰ میلیون یورو فاینانس، رقم بالایی برایش محسوب می شد و از ۲۰ درصد سرمایه خود بانک هم بیشتر بود، به تنهایی نمی توانست دریافت فاینانس را انجام دهد. از این رو یک کنسرسیوم متشکل از بانک ملی و بانک سپه و تجارت، برای دریافت فاینانس تشکیل شد. بانک ملت هم دعوت برای حضور در این کنسرسیوم دعوت شد اما چون ۵۰۰ میلیارد بدهی شهرداری به خاطر مترو در این بانک وجود داشت، حضور بانک ملت عملی نبود.
رییس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: بعد از تعیین بانک عامل و بعد از آن همزمان با موافقت بانکها و اعضای هیات مدیره ها، موضوع فساد مالی در شبکه بانکی کشور مطرح شد و هیات مدیره بانکها ترسیدند که فاینانس مترو را امضا کنند.
وی گفت: این مساله، مسیر را بسیار طولانی کرد تا اینکه بحث ضمانت وام مطرح شدند. برای دریافت فاینانس لازم بود که شهرداری تهران ضامن معرفی کند.
چمران خاطرنشان کرد: طبیعتا دولت نمی توانست تضمین کند و شهرداری هم امکان اینکه خودش خودش را تضمین کند، وجود نداشت. به همین دلیل مقرر شد شهرداری و شورای شهر تهران در نامه ای موضوع دریافت فاینانس را تضمین کنند که اگر پرداخت نشد بانکها می توانند از موجودی شهرداری در بانکها برداشت کنند.
وی ادامه داد: بعد از بر طرف شدن مشکل تضمین فاینانس، مسولان گفتند که شما (شهرداری تهران) به بانکها بدهی دارید و تا سال ۸۵ بدهی های شهرداری پرداخت نشده بود. در دوره های قبل شهرداری تسهیلات با ۲۳ درصد سود گرفته بودند که به علت عدم بازپرداخت، ۶ درصد هم جریمه تعلق گرفته بود و شهرداری مجبور بود بدهی گذشتگان را پرداخت کند.
به گفته رییس شورای اسلامی شهر تهران، قرار شد که شهرداری ۲۵ درصد بدهی را نقد بپردازد آن هم طی مدت ۵ سال و بقیه را تهاتر کنند، یعنی تراکم بر روی املاکشان گرفته یا املاک شهرداری را بگیرند. با این توافق نامه مساله حل شد که البته برای هرکدام بیش از۲۰ جلسه کاری برگزار شد و وزیر دارایی و معاون اول رییس جمهور هم در برخی جلسات برای حل مسائل حضور داشتند.
چمران ادامه داد: بعد از کلی کش و قوس برای فاینانس شهرداری، موضوع تفاوت قیمت ارز مطرح شد. مسولان بانکی گفتند که شهرداری باید برای دریافت فاینانس از طریق مرکز مبادلات ارزی اقدام کند، اما مسولان این مرکز گفتند شما (شهرداری تهران) همه کارهایتان را کردید و ربطی به مرکز مبادله ندارد و خود بانک مرکزی باید تصمیم بگیرد با چه نرخی بدهد!
وی افزود: از سویی قرار شد که ما به خاطر فاینانس، ۸۵ میلیارد تومان را در پنج روز بپردازیم که پرداخت شد و دولت هم همین میزان داد را اما بازهم به مشکل ارز خورد و دوباره گفتند که باید یک درصد بیمه پرداخت شود. این بیمه هم قبلا از سوی شهرداری با ارز ۱۲۲۶ تومان پرداخت شده بود اما در زمان پیگیری وام قیمت ارز به بیش از دو هزار و ۵۰۰ تومان رسید و مبلغ بیمه را به شش میلیون دلار رساند. البته شهرداری با هر مشکلی که بود رقم را پرداخت کرد و بالاخره موافقت ها عملی و قرار شد که پرداخت شود.
رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بروکراسی پیجیده اداری در دریافت فاینانس مترو گفت: به رغم تمام فشار های بانک مرکزی، در بانکها می ترسیدند که کار را انجام دهند. مدیران بانکها عوض شده بودند و باید تمام هیات مدیره ها برای دریافت فاینانس توجیه می شدند و مشکلی در شهرداری و شورا نبود.
چمران تصریح کرد: اگر پیگیری شهرداری نبود، دریافت فاینانس به نتیجه نمی رسید. وزیر کشور نامه نوشته بود که تضمین شهرداری را قبول داریم، رییس بانک مرکزی دستور به بانکها داد که کار را انجام دهند اما چون مترو برای آنها سود آور نیست و توجیه اقتصادی هم ندارد، چندان کار را جدی پیگیری نمی کردند.
وی گفت: سیستم بروکراسی بسیار بسیار خسته کننده ای را شهرداری برای دریافت این فاینانس طی کرد که برای خود بانک هم سخت بود. این بروکراسی البته برای همه دستگاهها هست و نه فقط برای شهرداری و حتی خود دولتی ها نتوانستند در بحث فاینانس انجام دهند. همکاری و انگیزه پیگیری کار مهم بود که از سوی مدیران مالی شهرداری در حد بالایی به وقوع پیوست.
به گفته چمران، برخی مدیران شهرداری تا نیمه های شب برای ملاقات با یک مدیر بانک معطل می ماندند و نتیجه هم آن شد که پس از سه سال بالاخره کار فاینانس انجام شد.
رییس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: خیلی از بخش های دولتی نتوانسته اند توفیقی در دریافت فاینانس داشته باشند اما شهرداری با مدیریت صحیح و پیگیری های فراوان، توانست در این راه موفق باشد و در روزهای آینده نیز نخستین بخش از مبلغ فاینانس به حساب شهرداری و مترو واریز خواهد شد.
نظرات